11. Lassen isä muuttaa pois kotoa
Joskus vanhemmat voivat erota, mutta perhe säilyy.
Jos vanhemmat eroavat, biologiset ja yhteisten kokemusten siteet liittävät yhä vanhemmat ja lapset toisiinsa. Vaikkei toinen vanhemmista ole lähellä, yhteys molempiin vanhempiin voi siitä huolimatta jatkua.
TEHTÄVÄ 1
Ajatuslankayhteys
Tarvikkeet: punainen kerä paksuhkoa lankaa tai narua
Opettaja lukee kertomuksen Suuressa Honkapuussa kirjasta Puhelias Elias (Essi Kummu ja Marika Maijala, Tammi 2012 ). Eliaksen paras ystävä Priit asuu Virossa isoäidin naapurina. Sinne Eliaskin matkustaa lomillaan. Kun pojan vanhemmat erosivat, Eliaksen vanhemmat muuttivat eri koteihin. Eliaksesta tuli vaitelias. Eliaksella on nyt kaksi kotia, mutta enimmäkseen hän asuu isänsä luona. Auttaakseen Eliasta sopeutumaan isä kertoi kiinalaisen tarinan punaisesta langasta, joka yhdistää ystävät toisiinsa, vaikka he ovat joutuneet erilleen. Tuota lankaa pitkin kulkee paljon tietoa ja ajatuksia. Elias uskoo, että punaisesta langasta on rakentunut yhteysverkko, jonka välityksellä ajatukset, toiveet ja unelmat välittyvät. Elias kertoo asioitaan vain niille, joihin on olemassa punaisen langan yhteys.
Opettaja pyytää ennen leikkiä oppilaita ajattelemaan jonkin unelman, toiveen tai mukavan muiston, joka liittyy oppilaalle läheiseen henkilöön. Läheinen henkilö voi olla jossakin muuallakin kuin luokassa tai kotona. Leikin tarkoituksena on välittää salaista ajatusta eteenpäin punaista lankaa pitkin.
Luokan lattialle raivataan tyhjä tila, johon oppilaat asettuvat satunnaiseen järjestykseen. Opettaja antaa lankakerän jollekin leikkijöistä. Hän kietoo sen vyötärönsä ympäri ja vie sen jollekin toiselle. Tämä kietoo langan puolestaan oman vyötärönsä ympäri ja antaa langan kolmannelle jne. Lanka kiedotaan kunkin ympäri vain kerran. Tätä jatketaan, kunnes kaikkien vyötäröillä on lanka. Nyt pidetään minuutin ajatustauko, jolloin jokainen ajattelee ystäväänsä tai jotakin rakasta ihmistä. Viimeinen leikkijöistä ryhtyy purkamaan verkkoa päinvastaisessa järjestyksessä kuin leikki alkoi. Lopulta lanka on taas kerällä ja leikki on loppu.
Harjoituksen tarkoitus on vahvistaa lapsen positiivisia muistoja, jotka liittyvät läheiseen ihmiseen.
Lopuksi opettaja voi kysyä, haluaako joku oppilaista kertoa ajatuksestaan ja siitä henkilöstä, jota ajatteli.
TEHTÄVÄ 2
Muistojen matka
Tarvikkeet: A3-piirustuspaperi, lyijykynä, vahaliidut, sakset, liimaa, maalarinteippiä sekä jokaiselle tyhjä maitotölkki ja pieni kivi
Mietitään, minkälaisia muistoja ja hyviä hetkiä oppilaalla on ollut jonkun läheisen henkilön kanssa ennen muualle muuttoa. Koko paperi piirretään täyteen erilaisia esineitä ja asioita, jotka ovat liittyneet tähän henkilöön ja heidän yhdessäoloonsa. Kuvat väritetään vahaliiduilla. Maitotölkkiin pudotetaan pieni muistojen kivi, tölkki suljetaan ja liimataan teipillä laatikon muotoon. Laatikko päällystetään piirustuspaperilla, jossa on muistojen kuvia, ja liimataan kiinni tölkkiin. Kun laatikko on valmis, kukin voi katsoa jotakin piirtämäänsä kuvaa ja heilauttaa laatikkoa niin, että kuuluu kevyt kopsahdus, joka sinetöi muiston. Jokaisella kuvalla on oma äänensä.
TEHTÄVÄ 3
Taikatuoli
Tarvikkeet: nyrkinkokoinen pala punasavea kullekin oppilaalle, alustat, muotoiluvälineistöä sekä saven polttouuni, mikäli esineet halutaan polttaa. Mikäli koulussa ei ole keramiikan polttouunia, esineet voidaan kuivatuksen jälkeen maalata peite- tai pulloväreillä ja lakata sen jälkeen askartelulakalla.
Tehtävänä on suunnitella ja muovata savesta pieni tuoli, johon kätkeytyy taikavoimaa.
Perheenjäsen on muuttanut, ja hänen paikkansa on tyhjä. Häneltä jääneeseen tuoliin sisältyy monenlaisia muistoja, mutta kun tuolille istuu, kivat muistot palaavat mieleen ja mieli rauhoittuu. Tuoliin tuntuu kätkeytyvän taikavoimia.
Työskentelyohjeet:
1. Muokkaa savea ja tee siitä kaksi palloa. Toisesta aletaan muovata tuolia. Toinen pallo toimii työskentelysavena, josta otetaan paloja, joita kiinnitetään rakennettavaan tuoliin.
2. Tuoli voi olla jakkara, nojatuoli, keinutuoli, selkänojallinen tuoli tai käsinojallinen tuoli.
3. Kiinnitä irralliset osat huolellisesti kiinni esimerkiksi raaputtaen vastakkain tulevat osat hammasharjalla ja silottaen sitten saumakohdat muovailupuikolla. Vältä veden käyttöä. Tarvittaessa voit kostuttaa sormenpäätä kosteassa sienenpalassa.
4. Tuolin pohjaan kirjoitetaan nimi hammastikulla.
5. Työt kootaan alustalle ja peitetään kevyesti muovilla, jotta nopea kuivuminen ei aiheuta töiden rikkoutumista. Töiden annetaan kuivua ainakin kaksi viikkoa ennen polttoa.
6. Kun esineet eivät tunnu enää kylmiltä, ne poltetaan 950 asteessa.
7. Valmiit tuolit kootaan näyttelyksi luokan eteen. Niistä voidaan keskustella. Tuolin voi vielä maalata ja lakata ennen kotiin viemistä.