12. Liinan perhe

On monenlaisia perheitä.

Nykyisin perheet ovat erilaisia: ydinperheiden lisäksi on yksinhuoltajaperheitä, uusperheitä, adoptioperheitä ja sateenkaariperheitä.

TEHTÄVÄ 1

Erilaisia perheitä

Tarvikkeet: liitteen kuvat kerrostalosta ja siellä asuvista erilaisista perheistä , puuvärit, lyijykynä. A4-piirustuspaperi tai ET-vihko

Tehtävänä on etsiä kuvasta erilaiset perheiden asunnot, jotka on numeroitu 1–8. Erilaiset perheet on merkitty kirjaimilla A–H. Oppilaan tulee arvata, missä asunnossa kukin perhe asuu.

Asuntojen asukkaat väritetään. Kerrostalon alapuolella oleville viivoille kirjoitetaan asukkaat esimerkiksi A1: äiti, kolme lasta ja koira (esimerkin yhdistely on keksitty eikä asunto välttämättä sovi juuri tälle perheelle).

Tämän tehtävän voi toteuttaa myös niin, että opettaja kysyy oppilaiden mielipidettä kullekin perheelle sopivasta kodista ja jättää oikeat vastukset kertomatta.

Kun perheet on väritetty ja nimet kirjoitettu viivoille, keskustellaan erilaisista perheistä. Sen jälkeen lapset saavat piirtää ja värittää A4-kokoiselle piirustuspaperille tai ET-vihkoonsa omat perheensä.

(Oikeat vastaukset: A4, B3, C6, D5, E8, F2, G1, H7)

Liite
Liite
Liite

TEHTÄVÄ 2

Perheitä ja ankkureita

Tarvikkeet: Astrid Lindgrenin kirjoittaman kirjan Peppi muuttaa Huvikumpuun ensimmäinen luku, rasvaliukoisia ihovärejä kasvomaalausta varten tai esimerkiksi kulmakyniä sekä malleja ankkureista

Ennen tehtävää opettaja kertoo, miksi ankkureita tarvitaan laivoissa.

Opettaja lukee ensimmäisen luvun Peppi muuttaa Huvikumpuun -kirjasta. Pepin perhe on erilainen kuin Tommin ja Annikan perhe. Myös Peppi itse on erilainen kuin muut lapset. Peppi asuu isänsä ostamassa Huvikumpu-talossaan apinansa herra Tossavaisen ja hevosensa Pikku-ukon kanssa. Isä on merikapteeni, jonka iso aalto on pyyhkäissyt mereen. Peppi ei usko isänsä kuolleen, vaan odottaa, milloin isä tulee käymään. Hänen äitinsä on kuollut jo Pepin ollessa pieni. Naapurissa asuvat Tommi ja Annika, kaksi hyvin kasvatettua lasta, vanhempiensa kanssa. Kaikkien mielestä Peppi on maailman vahvin tyttö. He ihailevat Pepin tapoja toimia.

Vertaillaan Pepin, Tommin ja Annikan, Liinan ja Lassen perheiden eroja.

Keskustellaan seuraavien perheiden erilaisuudesta:

  • Peppi asuu yksin eläinystäviensä kanssa.
  • Annika ja Tommi asuvat vanhempiensa kanssa.
  • Liina asuu kahden äidin kanssa.
  • Lasse asuu vuorotella joko isän tai äidin kanssa.

Ankkuri on toivon ja uuden alun symboli, jota mm. merimiehet suosivat tatuoinneissa. Liinan kakkosäiti pitää tatuoinneista, sillä hänkin on ollut merillä. Hänellä on kaksi tatuointia: toinen jalassa, toinen käsivarressa. Liinan äidillä on ankkurin kuva olkavarressa ja skorpionin kuva sääressä. Voisi kuvitella, että Pepin isälläkin on ankkuri tatuoituna vartalossaan, koska hän on merikapteeni ja seilasi suurilla merillä kovissa myrskyissä.

Opettaja heijastaa, piirtää tai asettaa kuvallisen mallin ankkurista luokan eteen. Oppilaat jaetaan ryhmiksi. Kukin voi suunnitella paperille nyt ankkuritatuoinnin, jonka hän haluaisi saada itselleen. Tehtävää voidaan jatkaa niin, että jokaiselle ryhmälle annetaan esimerkiksi kulmakynä tai kasvomaalausvärit. Sitten oppilaat piirtävät toistensa käsivarsiin tai käden ulkoselkään ankkurin kuvan.

Liite
Liite

TEHTÄVÄ 3

Liinan lennokki

Tarvikkeet: A4-kokoisia valkoisia paperiarkkeja, puuvärejä tai vahaliituja lennokkien koristeluun

Tarinassa Liina lennättää lennokkia. Opettaja esittelee kaksi paperilennokin taittelumallia, joita lapset harjoittelevat ennen varsinaisen lennokin tekoa. Oppilaat valitsevat itselleen toisen näytetyistä taittelutavoista. Lennokki kannattaa värittää ja koristella ennen taittelua vasta sitten, kun taittelumalli on opittu. Lennokit voi viedä kotiin tai ripustaa luokkaan tai muualle koulun tiloihin näytteille.

Liite
Liite