Hyppää pääsisältöön

Oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa


Oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä tulee arvioida monipuolisesti.

Tietoa arvioinnista

alt-text (optional, uses title if not set)

Uudistettu arviointiluku 6

Lue uudistetun luvun sisällöistä, taustoista ja tavoitteista.

alt-text (optional, uses title if not set)

Uudet päättöarvioinnin kriteerit

Uudet kriteerit otetaan käyttöön elokuusta 2021 alkaen.

alt-text (optional, uses title if not set)

Taide- ja taitoaineiden päättöarviointi

Katso opettajien ohjeet taide- ja taitoaineiden päättöarvioinnin tueksi.

alt-text (optional, uses title if not set)

Valinnaisten aineiden arviointi

Valinnaisten aineiden tarjonta päätetään paikallisessa opetussuunnitelmassa.

alt-text (optional, uses title if not set)

Oppilaan poissaolot ja arviointi

Katso ohjeet poissaoloihin liittyvissä tilanteissa toimimiseen.

alt-text (optional, uses title if not set)

Tietoa perusopetuksen arvioinnin uudistusprosessista

Uudistus on edennyt pitkälle. Lue sen vaiheista ja tavoitteista.

Arvioinnin tueksi

alt-text (optional, uses title if not set)

Apua arviointiin - Opetushallituksen arviointikoulutukset

Ilmoittaudu OPH:n maksuttomiin koulutuksiin!

alt-text (optional, uses title if not set)

Päättöarvioinnin koulutusten esitysmateriaalit oppiaineittain

Haluatko kerrata Apua arviointiin -koulutuksissa läpikäytyjä asioita? Tutustu koulutusten esitysmateriaaleihin itsenäisesti. Materiaalit on tarkoitettu päättöarvioinnin tueksi.

alt-text (optional, uses title if not set)

Oppiaineiden päättöarvioinnin tueksi

Tutustu opettajan arviointityön tueksi laadittuihin tukimateriaaleihin (voimassa kevään 2021).

Usein kysyttyä


Askarruttaako jokin perusopetuksen arvioinnin uusissa linjauksissa? Olemme keränneet usein kysyttyjä kysymyksiä perusopetuksen arvioinnin uudistuksesta.

Katso kaikki vastaukset

Oppaita ja julkaisuja

Arviointia toteuttamassa
OPH:n opas erittelee arvioinnin suhdetta didaktiikkaan ja tutkivaan oppimiseen sekä tarjoaa työkaluja arvioinnin toteuttamiseen.