Osallistava tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyö vapaan sivistystyön oppilaitoksissa
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämistä ohjaa parhaimmillaan toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, joka on toteutettu laadukkaasti yhteistyössä oppijoiden, henkilöstön ja muiden sidosryhmien kanssa. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen vapaan sivistystyön oppilaitoksessa edellyttävät suunnitelmallista ja pitkäjänteistä yhteistyötä ja huomion kiinnittämistä sekä rakenteisiin että vuorovaikutukseen vapaan sivistystyön kehittämistoiminnassa.
Vapaan sivistystyön oppilaitoksilla on velvoite laatia toiminnalliset tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat, joilla pyritään konkreettisiin toimenpiteisiin syrjimättömyyden ja tasa-arvon edistämiseksi koulutuksessa. Opetushallituksen vuonna 2023 julkaisema selvitys osoitti, että valtaosassa vapaan sivistystyön oppilaitoksia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmissa on kehittämistarpeita tai ne puuttuvat vielä kokonaan. Suunnitelmat eivät olleet riittävän kattavia ja sekä oppijoiden että henkilöstön osallistaminen suunnittelutyöhön oli vähäistä.
Miten tuottaa osallistava ja laadukas toiminnallinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma?
Löydät tältä sivustolta käytännönläheisen arviointityökalun suunnitelmatyön tueksi. Arviointityökalu ohjaa yhdistetyn toiminnallisen tasa-arvosuunnitelman ja yhdenvertaisuussuunnitelman suunnittelutyöprosessia vaihe kerrallaan ja huomioi vapaan sivistystyön erityispiirteitä. Arviointityökalu on kehitetty ja pilotoitu yhteistyössä vapaan sivistystyön oppilaitosten toimijoiden kanssa Opetushallituksen rahoittamassa täydennyskoulutushankkeessa. Arviointityökalu rakentuu kuudesta osasta, jotka muodostavat tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyölle jatkuvan prosessin.
Arviointityökalun ovat kehittäneet Haaga-Helian ammatillisen opettajakorkeakoulun lehtorit Ruut Kaukinen ja Jenniina Bies-Wikgren yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.
Lisätietoa aiheesta Haaga-Helian julkaisemissa blogi-kirjoituksissa
- Kaukinen R & Bies-Wikgren J 2025. Vapaan sivistystyön oppilaitokset tarvitsevat tukea tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön
- Kaukinen R & Bies-Wikgren J 2025. Osallistava tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyö tuottaa sitoutumista
- Kaukinen R & Bies-Wikgren J 2025. Perusteellinen nykytilaselvitys lisää ymmärrystä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden tilasta oppilaitoksessa
- Kaukinen R & Bies-Wikgren J 2025. Tavoitteena vastuullinen ja inklusiivinen oppilaitoskulttuuri, välineenä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö
- Kaukinen R & Bies-Wikgren J 2025. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma ilmentää oppilaitoksen arvoja ja strategiaa
- Kaukinen R & Bies-Wikgren J 2025. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyö ei ole kertaluonteinen projekti, vaan jatkuva prosessi
- Kaukinen R & Bies-Wikgren J 2025. Viestintä vahvistaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuus- suunnitelman toimenpiteiden toteuttamista