Kantaverkkoyhtiö Fingridin tehtävänä on sähkön tehotasapainosta ja verkon operatiivisesta toiminnasta huolehtiminen. Sähkönjakelun häiriötilanteissa ja sähköpulassa Fingrid vastaa operatiivisen toiminnan tiedottamisesta. Paikalliset jakeluverkonhaltijat suorittavat kulutuksen kytkemisen irti Fingridin ohjeiden mukaisesti siten, että sähköpulasta johtuvat sähkökatkot kestävät kyseisellä alueella enimmillään pari tuntia. Fingrid tiedottaa nettisivuillaan sähkönjakelun häiriötilanteista.
Valtioneuvoston asetus varautumissuunnitelmaan sisällytettävästä sähkönkäyttöpaikkojen etusijajärjestyksestä on tullut voimaan 9.12.2022. Asetuksen mukaan verkonhaltijan on sisällytettävä varautumissuunnitelmaansa kriittiset sähkönkäyttöpaikat ja määritettävä muiden sähkönkäyttöpaikkojen kuin kriittisten sähkönkäyttöpaikkojen etusijajärjestys häiriö-, sähköpula- ja kriisitilanteita varten. Asetuksen mukaan verkonhaltijan on päivitettävä varautumissuunnitelmansa ensimmäisen kerran kriittisten sähkönkäyttöpaikkojen osalta kuukauden kuluessa tämän asetuksen voimaantulosta. Asetuksen 2 §:ssä säädetään kriittisistä sähkönkäyttöpaikoista. Muut sähkönkäyttöpaikat on asetuksen mukaan luokiteltava vähintään kolmeen eri ryhmään. Asetuksen 3 §:n 2 momentin 2) kohdassa säädetään sähkönkäyttöpaikoista, joiden sähkönsaanti voi keskeytyä lyhyeksi ajaksi. Perustelumuistion mukaan tällaisina paikkoina pidetään esimerkiksi päiväkoteja, kouluja ja oppilaitoksia. Muistion mukaan lyhyellä ajalla tarkoitetaan noin kahden tunnin yhtäjaksoista keskeytystä.
Kuntien tulee pystyä hoitamaan tehtävänsä ja turvata asukkaiden hyvinvointi ulkoisen tai sisäisen toimintaympäristön häiriöistä, uhkista ja riskeistä huolimatta. Kuntien kokonaisturvallisuutta hallitaan muun muassa varautumissuunnittelun sekä paikallisen turvallisuussuunnittelun avulla. Kuntien sekä muiden kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjien on hyvä ennakoida mahdollisten sähkönjakelun häiriötilanteiden aiheuttamia vaikutuksia varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa sekä suunnitella niihin varautumista. Edellä mainituissa sähkönkäyttöpaikoissa on hyvä ottaa huomioon ne tilanteet, joissa oppilaitoksen keskeistä toimintaa on siirretty myös varsinaisen koulurakennuksen ulkopuolelle sekä sellainen opetustoiminta, jonka aikana opetus saattaa olla lähiympäristössä kuten liikuntapaikoilla.
Kuntaliitto ohjeistaa, että kuntien on tarkoituksenmukaista selvittää keskitetysti jakeluverkkoyhtiöltä, miten eri kohteiden sähkönjakelu toteutettaisiin mahdollisten jakelukatkosten aikana. Mikäli sähkönjakelua jouduttaisiin sähköpulasta johtuen rajoittamaan, tulisi varmistaa tiedonkulku sähkönjakelijoiden ja kuntien välillä sekä sähkökatkojen mahdollinen ennakointi, jotta kunta voisi varautua sähkökatkosten aiheuttamiin vaikutuksiin palvelutuotannossa. Tiedonkulun ja asian hallinnan kannalta voi olla tarpeen koota alueellisia koordinaatioryhmiä siten kuin kullakin alueella tarkoituksenmukaiseksi nähdään.
Muiden kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjien on hyvä vahvistaa yhteistyötä alueella sellaisten verkostojen kanssa, joissa erityisesti käsitellään mahdollisia sähkönjakelun häiriötilanteita ja siihen varautumista. Näin varmistetaan tiedonkulku sekä ennakoivasti että akuuteissa tilanteissa. Varautumistyössä huomioidaan kansalliset, alueelliset, paikalliset sekä oman toimialan ohjeistukset.
Kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että varhaiskasvatuksen toimipisteet, koulut ja oppilaitokset varautuvat mahdollisiin häiriötilanteisiin, kuten sähkökatkoihin. Häiriötilanteiden harjoittelu on edellytys toiminnan onnistumiselle käytännössä. On tärkeää, että jokainen henkilöstön jäsen tietää oman roolinsa häiriötilanteissa, että lapsia, oppilaita ja opiskelijoita on ohjeistettu ja että kaikki ovat harjoitelleet toimintaa mahdollisissa häiriötilanteissa. Kun varhaiskasvatuksessa, koulussa tai oppilaitoksessa harjoitellaan häiriötilanteita tai keskustellaan osana kasvatusta tai koulutusta lasten, oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa, niistä olisi hyvä viestiä huoltajille. Näin huoltajat voivat tarvittaessa jatkaa kotona keskustelua lapsen tai nuoren kanssa, jos tällainen asia hämmentää lasta tai nuorta.