Sosiaalinen media tarjoaa toimivia alustoja luoda omia verkostoja ja keskittyä työnhakuun.

Sosiaalisessa mediassa jaetaan omaa elämää, onnistumisia ja asioita, joista on opittu. Tämän lisäksi some on nostanut päätään työnhaussa.  Rekrytoijat löytävät esimerkiksi suorahaun eli niin sanotun ”headhuntin” kautta ihmisiä töihin yrityksiin muun muassa LinkedInista. Yhä enemmän työpaikat myös ilmoittavat avoinna olevista paikoista sosiaalisen median kautta. Kuitenkaan sosiaalinen media työnhaun välineenä ei palvele välttämättä samalla tavalla kaikkia työnhakijoita, sillä kaikki eivät ilmoita avoimista työpaikoista sosiaalisessa mediassa.

Sosiaalisen median kanavia on olemassa monia, mutta osa niistä on selkeästi profiloitunut työnhakuun. Omaa verkostoa on helppo rakentaa sosiaalisessa mediassa ja verkostojen rakentaminen auttaa työnhaussa, sillä laajassa verkostossa on paljon ihmisiä, joihin olla yhteydessä työnhaun tiimoilta.

LinkedIn tarjoaa hyvän alustan olla yhteydessä entisiin työkavereihin ja laajentaa omaa verkostoaan etsimällä itseään kiinnostavia henkilöitä ja osallistumalla aktiivisesti  keskusteluihin. LinkedIn on myös tällä hetkellä ainoa täysin työelämään ja osaamiseen profiloitunut palvelualusta. Lisäksi esimerkiksi Twitter ja Facebook on toiminut jo jonkin aikaa työpaikkailmoitusten jakoalustana.

Työnhaussa LinkedInissa kannattaa esimerkiksi etsiä työpaikat -hakutoiminnolla avoinna olevia paikkoja tai kerätä rohkeutta ja kysyä suoraan omalta verkostolta olisiko työpaikkaa tarjolla. Tärkeää on olla päättäväinen ja kertoa avoimesti omasta työnhausta. Voit esimerkiksi etsiä suoraan yrityksen, josta olet kiinnostunut ja laittaa henkilöstöpuolen päällikölle LinkedIn-kutsun ja sen perään viestin, jossa kerrot olevasi kiinnostunut työskentelemään heidän yrityksessään, sekä pyydät heitä tutustumaan profiiliisi. Tällä tavoin pääset avaamaan keskustelua.

Twitterissä ilmoitetaan myös aktiivisesti avoimista työpaikoista, vaikka pääasiassa se toimii keskustelualustana. Twitterissä työnhakija voi tuoda esiin omaa persoonaansa sekä osaamistaan osallistumalla oman alansa keskusteluihin ja näin saada näkyvyyttä itselleen.  Facebookissa näkyy paljon työpaikkailmoituksia ja Facebookissa kannattaa liittyä aktiivisiin oman alan keskusteluryhmiin. Ryhmät tarjoavat paikan verkostoitua alan ammattilaisten kanssa ja niissä ilmoitetaan monesti työpaikoista.

Vaikka et olisi vielä työelämässä, on verkostoituminen hyvä aloittaa jo opiskeluaikana. Esimerkiksi LinkedIniin pystyt hyvin luomaan kontakteja kesätyökollegoidesi kanssa ja Twitterissä voit seurata mielenkiintoisia opiskelualaan liittyviä keskusteluja ja osallistua keskusteluun. Facebookissa monet alakohtaiset ryhmät haluavat mukaan alasta kiinnostuneita opiskelijoita verkostoitumaan ja osallistumaan keskusteluun, joten alakohtaisiin ryhmiin kannattaa hakea aktiivisesti mukaan.

Teksti: Iina Heinonen

 

Takaisin Europassin etusivulle