Kokonaisarkkitehtuurityön avulla huolehdimme toimialan keskeisten tietosisältöjen yhteismitallisuudesta sekä toiminnan, prosessien ja näitä tukevien tietojärjestelmien yhteensovittamisesta toimivaksi kokonaisuudeksi. Tämä tarkoittaa, että kaikki organisaation eri osat, kuten tiedot, työprosessit ja tietojärjestelmät, toimivat saumattomasti yhdessä.
Lapsi askartelee tikuista ja eri värisistä palloista kolmiulotteista rakennelmaa.

Kokonaisarkkitehtuuri varmistaa, että tiedot ovat yhtenäisiä ja helposti saatavilla, prosessit ovat tehokkaita ja tietojärjestelmät tukevat organisaation tavoitteita. Näin pystymme toimimaan paremmin, vähentämään päällekkäisyyksiä ja mukautumaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin.

Kokonaisarkkitehtuurin näkökulmasta Opetushallitus toimii useissa eri rooleissa. Opetushallitus on kansallinen varhaiskasvatuksen, koulutuksen, elinikäisen oppimisen ja kansainvälistymisen asiantuntija, kehittäjä ja palveluntuottaja. Opetushallituksen tehtävät määritellään lainsäädännössä. Olemme asettaneet strategiassamme yhteiskunnalliset tavoitteet ja organisaatiotavoitteet. Tulossopimus määrittää opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen sopimat tavoitteet kullekin sopimuskaudelle.

Opetushallituksen toimintaan sisältyy erilaisille asiakasryhmille erilaisia palveluita mukaan lukien tietovarannoista koostettavia tietoaineistoja ja analyyseja. Ylläpidämme ja kehitämme vastuullamme olevia valtakunnallisia digitaalisia palveluja ja vastaamme niiden saavutettavuudesta, yhteentoimivuudesta, asiakaspalvelusta ja viestinnästä. 

Noudatamme Opetushallituksen palvelujen kehittämisessä yhteisiä arkkitehtuuriperiaatteita ja edistämme yhteentoimivuutta yhteistyössä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa usealla eri tavalla. 

  • Oikeudellisen yhteentoimivuuden näkökulmasta toimimme kasvatus- ja koulutusalan säädösten, määräysten ja ohjeiden toimeenpanon tuessa. 
  • Organisatorista yhteentoimivuutta edistämme kansallisesti ja kansainvälisesti huolehtimalla asiakkaiden ja sidosryhmien osallistumismahdollisuuksista. 
  • Semanttisen yhteentoimivuuden näkökulmasta tärkeässä roolissa on yhteismitallisten tietoaineistojen määrittelyn lisäksi Opetus- ja koulutussanasto (OKSA) ja sen kehittäminen yhteistyössä. 
  • Teknisen yhteentoimivuuden huomioimme muun muassa tarjoamalla ja ylläpitämällä rajapintapalveluita ja käyttöliittymäpalveluita, joilla tietoa saadaan teknisesti liikutettua lähteestä toiseen.