INKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeen tavoitteena on, että kaikki ammatillisissa opinnoissa opiskelevat opiskelijat saavat yhdenvertaisesti tarvitsemansa tuen, jotta voivat hankkia tarvittavan osaamisen, suorittaa tutkinnon ja työllistyä, opiskelevat he missä oppilaitoksessa tai missä päin Suomea tahansa. Pääasiallisena kohderyhmänä erityisen tervetulleisiin ryhmiin kuuluvat ja muut erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat.
Hankkeen osatavoitteet, jotka syöttävät laajempaan tavoitteeseen ovat:
- selkeyttää ammatillisten oppilaitosten erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön prosesseja ja käytänteitä
- parantaa ammatillisten oppilaitosten henkilöstön osaamista opiskelijoiden tukemisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
- kehittää ammatillista opettajakoulutusta, erityisopettajakoulutusta ja opinto-ohjaajakoulutusta siten, että se antaa paremmat valmiudet inklusiivisen koulutuksen kehittämiseen sekä
- juurruttaa ja levittää kehitettyjä toimintamalleja ja välineitä käyttöön laajasti alueellisesti ja valtakunnallisesti
Hanke toteutetaan yhteistyössä viiden ammatillisen opettajakorkeakoulun ja kuuden ammatillisen koulutuksen järjestäjän kanssa, joista yksi on ammatillinen erityisoppilaitos. Yhteistyötä tehdään oppilaitoskohtaisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti ja yhteistyöhön kutsutaan kaikki ammatillisen koulutuksen järjestäjät.
Hankkeen ensisijaisina kohderyhminä ovat ammatillisen koulutuksen järjestäjät ja ammatilliset opettajakorkeakoulut sekä niiden johto ja henkilöstö.
Tuloksina koulutusmateriaalia sekä toimintasuosituksia
Hankkeen konkreettisia tuloksia ovat
- toimintasuositukset ja/tai välineitä erityisen tuen toteutumisen ja laadun arviointiin
- toimintasuositukset vaativaa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tukemiselle yleisessä ammatillisessa oppilaitoksessa yhteistyössä vaativan erityisen tuen oppilaitoksen kanssa
- nettikirjasto ammatillisen erityisopetuksen tietoperustaisille hyville käytännöille
- avoin koulutuspaketti ammatillisen koulutuksen henkilöstölle erityisen tuen opiskelijoiden tukemisesta opinnoissa ja työllistymisessä
- kuvaukset erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön osaamisen kehittämisen prosessista ja menetelmistä ammatillisen koulutuksen henkilöstölle
- erityisopettajakoulutuksen yhteiset osaamistavoitteet ja –periaatteet erityisopettajankoulutuksessa
- koulutus- ja perehdytyspaketti opettajankouluttajille
- hankkeen etenemisestä ja hankkeen tuloksista kertovia julkaisuja (ammatilliset artikkelit, tieteelliset julkaisut, podcastit tai videot) eri julkaisualustoilla ja -kanavilla
Hanke mahdollistaa valtakunnallisen yhteiskehittämisen ja vaikuttamisen ja sen aikana on tarkoitus tavoittaa kaikki Suomen ammatillisen koulutuksen järjestäjät. Hanke mahdollistaa valtakunnallisen yhteiskehittämisen ja vaikuttamisen, jossa ammatillisten opettajakorkeakoulut ja ammatillisen koulutuksen järjestäjät tekevät tiivistä yhteistyötä ammatillisen koulutuksen erityisen tuen laadun kehittämiseksi. Hanke tukee myös ammatillisen koulutuksen lainsäädännön uudistusten jalkautumista. Tavoitteena on myös rakentaa pysyviä alueellisia yhteistyöverkostoja ja tiivistää yhteistyötä opetushallinnon kesken.
Kaikki jatkuvan oppimisen pariin - oppimisvaikeudet paremmin huomioon
Koetut oppimisvaikeudet tulee ottaa koulutus- ja osaamispalveluissa paremmin huomioon, sillä ne ovat taustasyinä jatkuvaan oppimiseen osallistumattomuuteen. Ammatillisen koulutuksen erityinen tuki järjestetään pääosin yhdessä ja yhtäläisesti oppivelvollisille ja oppivelvollisuusiän ylittäneille opiskelijoille. Aikuisista koulutuksen ulkopuolelle jäävät herkästi henkilöt, joilla on erityisiä haasteita oppimisessa ja opiskelussa, joista useat kuuluvat erityisen tervetulleisiin ryhmiin.
Erityisen tuen järjestelyt, käytännöt ja rakenteet vaihtelevat ja tukea on saatavilla eri tavoin eri oppilaitoksissa. Suurta vaihtelua on etenkin erityisen tuen suunnitelmallisuudessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa, johtamisessa sekä moniammatillisen yhteistyön hyödyntämisessä.
Oppilaitoksissa opiskelee myös yhä enemmän paljon ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita, jotka tarvitsevat erityisen tuen lisäksi monialaisia muita palveluja. Näiden opiskelijoiden koulutuspolkujen tukeminen ja kehittäminen edellyttää uudenlaista yhteistyötä yleisten oppilaitosten ja vaativan erityisen tuen oppilaitosten kanssa.
Kehittämistarpeita on myös opetushenkilöstön osaamisessa ja yhteistyökäytännöissä. Lisäksi on tarve erityisopettajien osaamisen laajempaan hyödyntämiseen myös erityisen tuen toteuttamisessa ja muun opetushenkilöstön ohjauksessa ja konsultaatiossa. Erityispedagoginen osaaminen tulisi huomioida opettajien peruskoulutuksessa, täydennyskoulutuksessa ja koulutuksen järjestäjien omassa osaamisen kehittämisessä.
Hanke ottaa huomioon tulevan toisen asteen ammatillisen koulutuksen oppimisen tukeen ja erityiseen tukeen liittyvä lainsäädäntöuudistuksen vaikutukset erityisen tuen järjestämiseen ja toteuttamiseen sekä omalta osaltaan tukee uudistusten toimeenpanoa.
Osahankkeiden toteuttajat: Koulutuskeskus Salpaus, Ammattiopisto Spesia, Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä, Oulun Ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Savon Koulutuskuntayhtymä ja Koulutuskuntayhtymä Brahe
Hankekausi: 1.3.2024–31.8.2026