Hyppää pääsisältöön
Etusivu
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  1. Etusivu
  2. JOPPI - Jatkuvan oppimisen Suomi -koordinaatiohanke
  3. Erityisen tervetulleita ryhmiä tukevien toimintamallien kehittäminen
  1. JOPPI - Jatkuvan oppimisen Suomi -koordinaatiohanke
Joppi -logo.
Logo EU:n osarahoittama

Erityisen tervetulleita ryhmiä tukevien toimintamallien kehittäminen

Teemat ja kehittäminen

Tällä sivulla

  • INKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta
  • Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle
  • Romako korkeakoulutukseen
Jaa

INKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta

INKLU Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta -hankkeen tavoitteena on, että kaikki ammatillisissa opinnoissa opiskelevat opiskelijat saavat yhdenvertaisesti tarvitsemansa tuen, jotta voivat hankkia tarvittavan osaamisen, suorittaa tutkinnon ja työllistyä, opiskelevat he missä oppilaitoksessa tai missä päin Suomea tahansa. Pääasiallisena kohderyhmänä erityisen tervetulleisiin ryhmiin kuuluvat ja muut erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat.

Hankkeen osatavoitteet, jotka syöttävät laajempaan tavoitteeseen ovat:

  1. selkeyttää ammatillisten oppilaitosten erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön prosesseja ja käytänteitä
  2. parantaa ammatillisten oppilaitosten henkilöstön osaamista opiskelijoiden tukemisessa ja moniammatillisessa yhteistyössä
  3. kehittää ammatillista opettajakoulutusta, erityisopettajakoulutusta ja opinto-ohjaajakoulutusta siten, että se antaa paremmat valmiudet inklusiivisen koulutuksen kehittämiseen sekä
  4. juurruttaa ja levittää kehitettyjä toimintamalleja ja välineitä käyttöön laajasti alueellisesti ja valtakunnallisesti

Hanke toteutetaan yhteistyössä viiden ammatillisen opettajakorkeakoulun ja kuuden ammatillisen koulutuksen järjestäjän kanssa, joista yksi on ammatillinen erityisoppilaitos. Yhteistyötä tehdään oppilaitoskohtaisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti ja yhteistyöhön kutsutaan kaikki ammatillisen koulutuksen järjestäjät.  

Hankkeen ensisijaisina kohderyhminä ovat ammatillisen koulutuksen järjestäjät ja ammatilliset opettajakorkeakoulut sekä niiden johto ja henkilöstö.

Tuloksina koulutusmateriaalia sekä toimintasuosituksia

Hankkeen konkreettisia tuloksia ovat  

  1. toimintasuositukset ja/tai välineitä erityisen tuen toteutumisen ja laadun arviointiin
  2. toimintasuositukset vaativaa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tukemiselle yleisessä ammatillisessa oppilaitoksessa yhteistyössä vaativan erityisen tuen oppilaitoksen kanssa
  3. nettikirjasto ammatillisen erityisopetuksen tietoperustaisille hyville käytännöille
  4. avoin koulutuspaketti ammatillisen koulutuksen henkilöstölle erityisen tuen opiskelijoiden tukemisesta opinnoissa ja työllistymisessä
  5. kuvaukset erityisen tuen ja moniammatillisen yhteistyön osaamisen kehittämisen prosessista ja menetelmistä ammatillisen koulutuksen henkilöstölle
  6. erityisopettajakoulutuksen yhteiset osaamistavoitteet ja –periaatteet erityisopettajankoulutuksessa
  7. koulutus- ja perehdytyspaketti opettajankouluttajille
  8. hankkeen etenemisestä ja hankkeen tuloksista kertovia julkaisuja (ammatilliset artikkelit, tieteelliset julkaisut, podcastit tai videot) eri julkaisualustoilla ja -kanavilla

Hanke mahdollistaa valtakunnallisen yhteiskehittämisen ja vaikuttamisen ja sen aikana on tarkoitus tavoittaa kaikki Suomen ammatillisen koulutuksen järjestäjät. Hanke mahdollistaa valtakunnallisen yhteiskehittämisen ja vaikuttamisen, jossa ammatillisten opettajakorkeakoulut ja ammatillisen koulutuksen järjestäjät tekevät tiivistä yhteistyötä ammatillisen koulutuksen erityisen tuen laadun kehittämiseksi. Hanke tukee myös ammatillisen koulutuksen lainsäädännön uudistusten jalkautumista. Tavoitteena on myös rakentaa pysyviä alueellisia yhteistyöverkostoja ja  tiivistää yhteistyötä opetushallinnon kesken. 

Kaikki jatkuvan oppimisen pariin - oppimisvaikeudet paremmin huomioon

Koetut oppimisvaikeudet tulee ottaa koulutus- ja osaamispalveluissa paremmin huomioon, sillä ne ovat taustasyinä jatkuvaan oppimiseen osallistumattomuuteen. Ammatillisen koulutuksen erityinen tuki järjestetään pääosin yhdessä ja yhtäläisesti oppivelvollisille ja oppivelvollisuusiän ylittäneille opiskelijoille. Aikuisista koulutuksen ulkopuolelle jäävät herkästi henkilöt, joilla on erityisiä haasteita oppimisessa ja opiskelussa, joista useat kuuluvat erityisen tervetulleisiin ryhmiin.  

Erityisen tuen järjestelyt, käytännöt ja rakenteet vaihtelevat ja tukea on saatavilla eri tavoin eri oppilaitoksissa. Suurta vaihtelua on etenkin erityisen tuen suunnitelmallisuudessa ja vaikuttavuuden arvioinnissa, johtamisessa sekä moniammatillisen yhteistyön hyödyntämisessä.  

Oppilaitoksissa opiskelee myös yhä enemmän paljon ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita, jotka tarvitsevat erityisen tuen lisäksi monialaisia muita palveluja. Näiden opiskelijoiden koulutuspolkujen tukeminen ja kehittäminen edellyttää uudenlaista yhteistyötä yleisten oppilaitosten ja vaativan erityisen tuen oppilaitosten kanssa.

Kehittämistarpeita on myös opetushenkilöstön osaamisessa ja yhteistyökäytännöissä. Lisäksi on tarve erityisopettajien osaamisen laajempaan hyödyntämiseen myös erityisen tuen toteuttamisessa ja muun opetushenkilöstön ohjauksessa ja konsultaatiossa. Erityispedagoginen osaaminen tulisi huomioida opettajien peruskoulutuksessa, täydennyskoulutuksessa ja koulutuksen järjestäjien omassa osaamisen kehittämisessä.

Hanke ottaa huomioon tulevan toisen asteen ammatillisen koulutuksen oppimisen tukeen ja erityiseen tukeen liittyvä lainsäädäntöuudistuksen vaikutukset erityisen tuen järjestämiseen ja toteuttamiseen sekä omalta osaltaan tukee uudistusten toimeenpanoa.

 

Päähankkeen toteuttaja: Jyväskylän Ammattikorkeakoulu 
Osahankkeiden toteuttajat: Koulutuskeskus Salpaus, Ammattiopisto Spesia, Valkeakosken seudun koulutuskuntayhtymä, Oulun Ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Savon Koulutuskuntayhtymä ja Koulutuskuntayhtymä Brahe 
Hankekausi: 1.3.2024–31.8.2026 
  • Hankkeen verkkosivut (jamk.fi)
Takaisin ylös

Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle

Oodi Ohjaamojen ja oppilaitosten yhteistyölle -hankkeessa kehitetään Ohjaamojen ja koulutussektorin yhteisiä toimintamalleja, joilla voidaan tukea nuorten aikuisten siirtymiä ja koulutukseen osallistumista.  

Tavoitteena on, että Ohjaamojen, oppilaitosten ja korkeakoulujen yhteistyössä kehitettävillä uusilla monialaisilla toimintamalleilla ja -menetelmillä edistetään koulutukseen osallistumista, opiskelujen aikana tarvittavan tuen saamista sekä siirtymiä. Hankkeessa tunnistetaan oppilaitosten ja Ohjaamojen rajapinnassa olevia erityisen tervetulleita kohderyhmiä.  

Oodi-projektin fasilitoimat kehittämisprosessit toteutetaan eri puolilla Suomea alueellisissa ja paikallisissa kehittämisryhmissä, joista ensimmäiset käynnistyvät syksyllä 2024.  

Kehittämistyön kohderyhmiin kuuluvat ensisijaisesti Ohjaamojen, toisen asteen oppilaitosten, vapaan sivistystyön oppilaitosten ja korkeakoulujen henkilöstö sekä erityisen tervetulleisiin kohderyhmiin kuuluvia nuoria aikuisia edustavat kokemusasiantuntijat. Välillisesti kehittämistyöstä hyötyvät nuoret ja nuoret aikuiset sekä heille ohjauspalveluja tarjoavat muut yhteistyötahot.

Kehittämistyötä tehdään toimintatutkimuksellisella otteella. Siitä saatavia kokemuksia ja tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi jatkuvan oppimisen ja ohjauksen kehittämiseen valtakunnallisesti. 

Yhteistyötä vahvistamalla yhä useampi nuori työikäinen aikuinen löytää oman  polkunsa

Projektissa vastataan monialaisen yhteistyön kehittämisen tarpeeseen Ohjaamojen ja koulutussektorin välillä.  Ohjaamot eivät tavoita kaikkia nuoria aikuisia, jotka hyötyisivät monialaisesta palvelusta. Heitä ovat esimerkiksi opintonsa jo päättäneet tai keskeyttäneet.

Ohjaamo-yhteistyö voi tarjota uusia muotoja myös oppijoiden tukemiseen opintojen aikana, mutta koulutussektorilla toimivat eivät välttämättä tunne riittävästi Ohjaamoja tai niiden tarjoamia palveluja. Yhteistyötä vahvistamalla yhä useampi nuori työikäinen aikuinen voi löytää oman joustavan polkunsa ja saada tarvitsemiaan monialaisia palveluja sen tueksi. 

Päähankkeen toteuttaja: Jyväskylän Ammattikorkeakoulu 
Osahankkeiden toteuttajat: Hämeen ammattikorkeakoulu ja Åbo Akademi 
Hankekausi: 1.3.2024–30.11.2026 
  • Hankkeen verkkosivut (jamk.fi)
  • Jamk ammatillinen opettajankoulutus (Facebook.com)
Takaisin ylös

Romako korkeakoulutukseen

Romako korkeakoulutukseen -hanke pyrkii rakentamaan monimuotoisempaa ja yhdenvertaisempaa korkeakoulu- ja työmaailmaa. Romakon päätavoite on edistää romanitaustaisten opiskelijoiden hakeutumista ja pääsyä korkeakoulutukseen, sekä kehittää opintojen aikaista tukea. Lisäksi hanke edistää oppilaitosten ja muiden toimijoiden osaamista ja yhteistyötä koulutuspolkujen sujuvoittamiseksi valtakunnallisesti. 

Hankkeen kohderyhmät ovat:

  • Koulutuksen järjestäjät valtakunnallisesti
  • Korkeakoulutukseen hakeutumista suunnittelevat ja korkeakoulutuksessa jo olevat romanitaustaiset opiskelijat
  • Toisen asteen ja korkeakoulujen opetus- ja ohjaushenkilöstö sekä opinto-ohjaaja ja opettajaopiskelijat
  • Romanijärjestöjen sekä romanityön kentän työntekijät

Tukea romaneille korkeakoulutukseen

Hankkeen toimenpiteissä romaneita tuetaan korkeakoulutukseen hakeutumisessa, opinnoissa pärjäämisessä ja korkeakouluyhteisöön kiinnittymisessä. Valtakunnallista Taustasta riippumatta -työnantajapoolia laajentamalla ja sen tunnettuutta lisäämällä tuetaan romaniopiskelijoiden harjoittelupaikkojen löytämistä. 

Romakossa lisätään korkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien valmiuksia tukea romanitaustaisia opiskelijoita. Lisäksi hankkeessa vahvistetaan romanityötä tekevien toimijoiden ja julkisen palvelujärjestelmän organisaatioiden kykyä ohjata romaneita korkeakoulutukseen. Romako korkeakoulutukseen on ajankohtainen hanke, joka uskoo ihmiseen, ja jatkuvaan oppimiseen.

Romanit ovat tutkitusti Euroopan syrjityin vähemmistö, ja myös Suomessa romanitaustaisten on muita haastavampaa löytää työ- ja harjoittelupaikkoja ennakkoluulojen sekä vähäisen koulutuksen ja työkokemuksen vuoksi. Romako korkeakoulutukseen -hanke vastaa tarpeeseen nostaa ja edistää romanien koulutustasoa, erityisesti korkeakoulutusta. 

Toisen asteen koulutuksen hankkiminen on yleistynyt romaniväestön keskuudessa ja kiinnostus korkeakouluopintoihin on kasvanut viimeisten vuosien aikana huomattavasti. Romaneilla on kuitenkin usein puutteelliset tiedot korkeakouluun hakeutumisen väylistä sekä eri opiskelualoista. Myös opiskelutaitojen ja –tietojen vahvistamiselle on tarvetta erityisesti opintojen hakuvaiheessa, sekä korkeakouluopintojen alussa. Korkeakoulutuksen yleistyessä romanityön kentällä on havaittu tarve myös korkeakoulujen ohjaushenkilöstön koulutukselle, sekä romanitoimijoiden ja korkeakoulujen välisten verkostojen vahvistamiselle.
 

Päähankkeen toteuttaja: Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy
Osahankkeiden toteuttajat: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
Hankekausi: 1.3.2025-31.8.2027
  • Hankkeen verkkosivut (diak.fi)
Takaisin ylös
Sivun palautepainikkeita ei voi näyttää

Hyväksy analyyttiset evästeet antaaksesi palautetta tästä sivusta.

Muuta evästeasetuksia

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa haluamasi uutiskirje ja saat ajankohtaista tietoa koulutuksesta ja kansainvälistymisestä suoraan sähköpostiisi.

Tilaa
Tilaa uutiskirjeemme
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025