Lukutaito on perusta oppimiselle, hyvinvoinnille ja tasa-arvolle yhteiskunnassa; se on sosiaalisen yhteiskunnallisen osallistumisen ja aktiivisen kansalaisuuden edellytys. Se edistää kognitiivisten taitojen kehittymistä, auttaa yksilöitä menestymään koulutuksessa ja työelämässä sekä tukee jatkuvaa oppimista. Suomessa lukutaidon oppimistulokset ovat heikentyneet (Sivistyskatsaus 2023 ja Programme for International Students Assessment 2022). Tämä kehitys on huolestuttavaa, sillä tekoälyn myötä luetun erittely-, arviointi- ja tulkintataitojen merkitys vain kasvaa.
Lukutaito ei rajoitu ainoastaan kykyyn lukea ja kirjoittaa, vaan pitää sisällään laajemman ymmärryksen ja taidon käsitellä, arvioida, soveltaa ja tuottaa tietoa erilaisissa tilanteissa ja konteksteissa. Tällöin puhutaan monilukutaidosta, joka perustuu laajaan tekstikäsitykseen siitä, että tekstit voivat olla esimerkiksi auditiivisia, audiovisuaalisia, visuaalisia tai digitaalisia. Moniulotteinen ja vahva monilukutaito mahdollistaa kriittisen ajattelun kehittymisen sekä tarvittavat tiedot ja taidot kehittyvien tekoälyteknologioiden hyödyntämiseen oppimisessa ja työssä. Tekoälylukutaito voidaankin katsoa osaksi monilukutaitoa.
Monilukutaidossa läpäisevä ajatus on, että tekstien tulkinta ja niiden tuottaminen vaatii kriittistä lukutaitoa, jolla tarkoitetaan tekstien erilaisten kontekstien ja tarkoitusperien tunnistamisen taitoa. Näiden arvioimiseen ja tunnistamiseen tarvitaan vahvaa tiedonalapohjaista osaamista. Oppijoiden on tärkeää tulla tietoiseksi siitä, että teksteillä pyritään usein vaikuttamaan lukijaan. Tekoälyn avulla erilaiset tahot voivat nopeasti tuottaa disinformaatiota, joka levitessään voi horjuttaa yhteiskuntarauhaa ja luottamusta demokraattisen järjestelmän toimivuuteen. Opetuksessa onkin erityisen tärkeää korostaa tieteellisesti tuotetun ja arvioidun tiedon merkitystä laajasti – myös yhteiskuntaa koskevien päätösten taustalla.
Kriittinen lukutaito on siis välttämätön taito yhteiskunnassa, jossa digitaalisen tiedon määrä lisääntyy ja sen laatu vaihtelee suuresti. Viranomaisilla ei ole keinoja oikaista tai estää kaikkea verkossa leviävää valheellista ja harhaanjohtavaa informaatiota, joten kansalaisten kriittisen lukutaidon vahvistaminen tekoälyn käytön lisääntyessä on oleellisen tärkeää.