Tekoälylukutaidon (AI literacy) käsitteellä viitataan yleisesti osaamiseen, jota yksilöt tarvitsevat kyetäkseen ymmärtämään, hyödyntämään ja arvioimaan kriittisesti tekoälyä hyödyntäviä teknologioita ja niiden vaikutuksia. Tekoälylukutaidon voidaan katsoa sisältävän muun muassa
- ymmärryksen tekoälyn toimintaperiaatteista
- kyvyn käyttää ja soveltaa tekoälyä
- kyvyn arvioida tekoälysovelluksia ja niiden tuotoksia ja
- kyvyn käyttää tekoälyä eettisesti ja vastuullisesti.
Tekoälylukutaidolle ei ole kuitenkaan toistaiseksi olemassa yhtä virallista kansallista määritelmää.
Euroopan unionin tekoälyasetuksen, EU AI Act, mukaan (Määritelmät, kohta 56) ”tekoälylukutaidolla tarkoitetaan osaamista, tietämystä ja ymmärrystä, joiden avulla tarjoajat, käyttöönottajat ja henkilöt, joihin vaikutukset kohdistuvat, voivat ottaen huomioon oikeutensa ja velvollisuutensa tämän asetuksen puitteissa, ottaa tietoon perustuen käyttöön tekoälyjärjestelmiä sekä saada tietoa tekoälyn mahdollisuuksista ja riskeistä ja mahdollisista vahingoista, joita se voi aiheuttaa.” Tekoälylukutaito käsittää siis myös tekoälyasetuksen mukaisen osaamisen ottaa käyttöön tekoälyjärjestelmiä sekä saada tietoa tekoälyn mahdollisuuksista ja riskeistä ja mahdollisista vahingoista, joita se voi aiheuttaa. Asetuksessa edellytetään, että jos tekoälyjärjestelmään sovelletaan tekoälyasetusta, järjestelmien tarjoajien ja käyttöönottajien on parhaansa mukaan toteutettava toimenpiteitä, joilla ne varmistavat henkilöstönsä ja muiden niiden puolesta tekoälyjärjestelmien toiminnasta ja käytöstä vastaavien henkilöiden riittävän tekoälylukutaidon. Tekoälyasetuksessa kuvattu riittävä tekoälylukutaito riippuu näin vahvasti siitä, missä kontekstissa ja kenen näkökulmasta asiaa tarkastellaan.
Tekoälylukutaito voidaan katsoa osaksi monilukutaitoa. Monilukutaito siis laajentuu kattamaan kykyä ymmärtää ja käyttää myös tekoälyä kriittisesti. Monilukutaidon voidaan ajatella olevan lukutaidon kehityksen tavoite, jossa lukijalla on laajat tekstitaidot sekä kyky tarkastella kriittisesti tekstien alkuperää ja ilmaisukeinoja. Vaikka tekoälylukutaidossa korostuvat uudenlaiset tiedot, taidot ja strategiat, rakentuu tekoälylukutaito peruslukutaitojen varaan. Sujuva lukeminen tukee vuorovaikutusta tekoälyn kanssa ja vapauttaa resursseja vaativammalle ajattelulle. Hyvät luetunymmärtämisen taidot edistävät tekoälyn tuottaman tiedon tulkitsemista, arvioimista ja uuden tiedon yhdistämistä lukijan omaan aikaisempaan tietämykseen. Moniulotteinen ja vahva monilukutaito mahdollistaa kriittisen ajattelun kehittymisen sekä tarvittavat tiedot ja taidot kehittyvien tekoälyteknologioiden hyödyntämiseen oppimisessa ja työssä.