kirjoittanut kouluhyvinvoinnin kouluttaja, väitöskirjatutkija ja rehtori Hanne Savunen
Vahvistamalla tunne- ja vuorovaikutustaitoja systemaattisesti, voimme vaikuttaa ennaltaehkäisevästi koulussa havaittaviin hyvinvoinnin haasteisiin.
Opetussuunnitelma ohjaa meitä akateemisten taitojen lisäksi vahvistamaan lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Tunne- ja vuorovaikutustaidoilla tarkoitetaan:
- kykyä itsetietoisuuteen kuten tunteiden tunnistamiseen ja nimeämiseen
- kykyä itsehillintään kuten tunteiden ja käyttäytymisen säätely, stressin käsittely ja resilienssi
- kykyä tehdä päätöksiä
Tunne- ja vuorovaikutustaidoissa on myös kyse sosiaalisen tietoisuuden vahvistamisesta ja ihmissuhdetaidoista, jotka tarkoittavat muun muassa kykyä katsoa asiaa toisen näkökulmasta esimerkiksi konfliktitilanteessa, empatian ja myötätunnon kehittymistä ja käyttäytymisen sosiaalisten normien oppimista.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet:
Tiedämme, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisen hyödyt ovat moninaiset. Ne tukevat oppimisessa, mahdollistavat oppimisen ja luovat hyvinvointia koulun toimintakulttuuriin. Tunne- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat myönteisen kouluilmapiirin syntymiseen ja luovat kouluistamme sellaisia paikkoja, johon on ilo kuulua ja johon tullaan mielellään. Vahvistamalla tunne- ja vuorovaikutustaitoja systemaattisesti, voimme vaikuttaa ennaltaehkäisevästi koulussa havaittaviin hyvinvoinnin haasteisiin.
Lyhytvideolla pääset perehtymään siihen, miksi tunne- ja vuorovaikutustaidoilla on merkitystä kouluun kiinnittymisessä ja kouluviihtymisessä. Videolla kuulet oppilaiden, huoltajien, koulun henkilöstön ja asiantuntijoiden ajatuksia aiheesta. Tallenne on osa Opetushallituksen kouluun kiinnittymisen kokonaisuutta ja toteutettiin yhteistyössä Brave Teddy oy:n kanssa.
Miten voimme vahvistaa tunne- ja vuorovaikutustaitoja?
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu arkisissa tilanteissa on tärkeä osa koulumme toimintakulttuuria ja se on koko kouluyhteisön yhteinen asia. Keskeistä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisessa ovat koulun aikuisten tunne- ja vuorovaikutustaidot ja näiden mallintaminen. On hyvä, että opetuksen järjestäjät tukevat koulutuksella myös aikuisten taitojen vahvistumista.
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen on kehitetty perusopetuksessa toimintamalleja, jotka koostuvat erilaisista hyvinvointia tukevista rakenteista. Esimerkiksi hyvinvoinnin vuosikellojen pohjalta voimme toteuttaa systemaattista tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamista osana koulujen arkipäiväistä toimintaa ja pedagogisia valintoja kuten esimerkiksi teemapäiviä, välituntitoimintaa sekä oppitunnin aloituksia. On hyvä, että opetuksen järjestäjät hyödyntävät systemaattisesti erilaisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja vahvistavia ohjelmia, joissa käsitellään mm. kaverisuhteiden muodostumista ja ylläpitämistä sekä kiusaamisen ehkäisemistä. Myös ohjelmien käytössä korostuu aikuisten mallin ja esimerkin merkitys.
Sosioemotionaaliset taidot koulussa - Åse Fagerlund
Tallenteessa filosofian tohtori, neuropsykologi ja psykoterapeutti Åse Fagerlund kertoo mitä tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat, miksi ne ovat tärkeitä oppimiselle ja miten niitä voidaan vahvistaa. Tallenne on osa Opetushallituksen kouluun kiinnittymisen kokonaisuutta ja toteutettiin yhteistyössä Brave Teddy oy:n kanssa.