Turvallinen ja esteetön oppimisympäristö
kirjoittanut kouluttaja, väitöskirjatutkija Johanna Sergejeff, Jyväskylän yliopisto
Huomion kiinnittäminen koulun, oppimisympäristöjen sekä pedagogiikan esteettömyyteen ja saavutettavuuteen on tärkeää kaikille oppilaille. Erityisen tärkeää se on niille oppilaille, joilla on erilaisia haasteita oppimisessa ja/tai vuorovaikutuksessa. Kouluakäymättömyys Suomessa -raportin mukaan noin puolella niistä oppilaista, joiden koulunkäyntiä on tuettu poissaolojen takia erityisjärjestelyin, oli tunnistettuja oppimisvaikeuksia.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet
Voit tukea kouluarjessa oppilaan toimintakykyä ja vähentää hänen kuormitustaan muun muassa:
- lisäämällä koulutilojen aistiesteettömyyttä (mm. tilojen selkeys ja helppo hahmotettavuus, tilojen riittävä mitoitus oppilasmäärään nähden, erilliset tai eriytettävissä olevat tilat työskentelyyn, hyvä akustiikka ja äänieristys, häiritsevien äänien, taustamelun ja näköärsykkeiden vähentäminen, häikäisemätön ja säädettävä valaistus)
- selkeyttämällä, ennakoimalla ja strukturoimalla koulupäivää ja oppitunteja
- luomalla mahdollisuuksia lepohetkiin koulupäivän aikana esim. rauhallinen välitunnin viettopaikka, hiljaisia huoneita tai tiloja
- visualisoimalla ohjeita ja tehtäviä
- selkeällä, myönteisellä ja oppilaan vahvuudet huomioivalla vuorovaikutuksella.
Koulupoissaolojen lisääntyminen voi myös viestiä oppilaan suoraan tai välillisesti kokemasta kiusaamisesta tai syrjinnästä. Myös yksinäisyys ja yhteisön ulkopuolelle jättäminen lisäävät poissaoloriskiä merkittävästi. Jatkuvan ryhmäyttämisen ja yhteisöllisten toimintatapojen avulla voit lisätä oppilaiden keskinäistä vuorovaikutusta ja ehkäistä ryhmän ulkopuolelle jäämistä. Kiinnitä erityistä huomiota kaverisuhteiden tukemiseen oppilaan vaihtaessa koulua tai ryhmää.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet: