Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu - 1. luokan taitojen arviointi
Yhteystiedot
mervi.eskelinen@gov.fi
Tiedonkeruu on osa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua, jossa noin 15 000 vuosina 2016 tai 2017 syntynyttä lasta aloitti 5-vuotiaana kaksivuotisen esikoulun. Seurantatutkimus arvioi kokeilun vaikuttavuutta vertaamalla kaksivuotisen esiopetuksen käyneiden lasten taitoja yksivuotisen esiopetuksen käyneisiin lapsiin tutkimukseen osallistuvissa kokeilu- ja verrokkikunnissa.
Lasten taitoja arvioidaan tutkimuksen aikana kolmesti: päiväkodissa tai esikoulussa 5- ja 6-vuotiaana sekä 1. luokalla 7-vuotiaana. Lasten taitojen arviointi koostuu lasten kyselyistä sekä opettajan lapsikohtaisista arvioista. Lasten kyselyt toteutetaan oppitunnin aikana (noin 45 minuuttia) sähköisesti ViLLE-ympäristössä, jossa jokainen 1. luokan oppilas tekee itsenäisesti kielellisiä ja matemaattisia valmiuksia sekä itsetuntoa mittaavia tehtäviä. Tehtävät tehdään yhtäaikaisesti tietokoneilla/tableteilla opettajan valvoessa. Lisäksi opettaja täyttää erikseen lapsikohtaisen arvion sosiaalis-emotionaalisista taidoista (noin 5 minuuttia oppilasta kohden).
Tiedonkeruu perustuu kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta säädettyyn lakiin, ja sitä toteuttavat Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Turun yliopisto ja Valtion taloudellinen tutkimuskeskus yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen kanssa. Lisätietoa tutkimuksen toteutuksesta voi kysyä eskarikokeilu@vatt.fi
Kaikki 2016 syntyneet 1. luokan oppilaat ja heidän opettajansa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurantatutkimukseen osallistuvissa kokeilu- ja verrokkikunnissa
Tutkimukseen osallistuvat kokeilu- ja verrokkikunnat on lueteltu osoitteessa https://okm.fi/kokeilukunnat