Kehitysmaissa yhä useampi lapsi käy koulua. Oppimistulokset jäävät kuitenkin niin huonoiksi, että Maailmanpankin raportin mukaan ollaan globaalin oppimiskriisin edessä. Jos muutosta ei saada aikaan, puolet maailman lapsista ja nuorista päättää koulutiensä ilman perustason luku- ja laskutaitoa vuonna 2030.
Suomen opetusalan osaaminen on maailman huippuluokkaa. Tämän tulisi näkyä myös kehitysyhteistyön painotuksissa ja rahoituksessa, esittää syksyllä 2018 julkaistu UMn opetusalan kehitysyhteistyön raportti. Raportissa suositellaan Suomelle ja OPHlle vahvempaa roolia globaalin oppimiskriisin ratkaisemiseksi.
Opetushallituksen kv-yhteistyön vaikutusohjelmassa tehdään eri yksiköiden välistä yhteistyötä, eri teemojen ympärillä. Tavoitteena on, että OPHn ja UMn välisten uusien yhteistyömallien seurauksena Suomen opetusalan osaaminen on nykyistä laajemmin käytössä kehitysmaiden koulutuksen kehittämisessä.
Haluamme kehittää yhteistyötä myöskin muiden opetussektorin kehitysyhteistyötoimijoiden kanssa, kuten esim. kansalaisjärjestöt, oppilaitokset tai koulutusvientitoimijat. Lisäksi tavoittelemme vahvempaa opetusalan kehitysyhteistyön osaamista suomalaisten asiantuntijoiden keskuudessa.