- Mitä Opetushallituksen toiminnassa tapahtuu silloin, kun halutaan olla edelläkävijöitä kasvatus-, opetus-ja koulutusalan johtamisessa?
- Minkälaista tukea kasvatus-, opetus-ja koulutusalan johtaminen tarvitsee?
- Mitkä ovat vaikuttavat toimintamallit varhaiskasvatusyksiköiden, koulujen ja oppilaitosten yhteisökehittämisessä?
Yhteisökehittäminen ja johtamisen vahvistaminen
- Tietoa meistäJohtaminen ja hallintoKoulutuksen kehittäminen
- Opetushallituksella on kansallisia toimenpiteitä ja työvälineitä johtamisen tueksi
- Johtajien ja rehtoreiden osaamisen kehittämisen rakenteet ovat selkeät.
- Opetushallituksella on kokonaiskuva vetämistään verkostoista, niiden tavoitteista ja toimintamalleista.
- Yhteisökehittäminen OPH:n sisällä on lisännyt eri sektoreiden verkostojen välistä yhteistyötä.
- Tulevaisuudessa Opetushallitus on kasvatus-, koulutus-ja opetusalan johtamisen asiantuntijavirasto.
- Organisoidulla yhteistyöllä ja johtamisella on lisätty koulutusuudistusprosessien vaikuttavuutta.
- Opetushallituksen verkostoilla on sama kehittämisen suunta ja ne oppivat toisiltaan.
Varhaiskasvatuksen yksiköiden, koulujen ja oppilaitosten johtaminen on ollut viime aikoina suuressa muutoksessa erilaisten uudistusten myötä. Kuntauudistus, väestörakenteen muutos, kulttuurisen moninaisuuden lisääntyminen, työelämän ja globalisaation muutokset sekä taloudelliset haasteet aiheuttavat paikallisesti isojakin rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia.
Miltä sivistyksen tulevaisuus näyttäytyy lähivuosien aikana ja miten kansallisesti voitaisiin tukea tasavertaisesti erilaisten kuntien alan toimijoiden johtamisosaamisen kehittymistä? Miten Opetushallitus tukee johtamisosaamista?
Entä minkälaista tukea alan toimijat tarvitsevat johtamisosaamisen näkökulmasta?
Kasvatuksen-, opetuksen- ja koulutusalan johtamisen tueksi on perustettu ”Johtamisen oppiva yhteisö". Yhteisön tavoitteena on antaa työkaluja ja tukea alan toimijoiden johtamisosaamisen kehittämiselle.
Yhteisön keskeisenä tehtävänä on pohtia sitä mitä tapahtuu johtamisessa silloin, kun halutaan olla edelläkävijöitä kasvatus-, opetus- ja koulutusalan johtamisessa? Minkälaisia kansallisia toimenpiteitä ja työvälineitä tarvitaan tällöin johtamisen tueksi?
Johtamisen oppiva yhteisö kokoontuu tapaamisiin ja yhteisöllä on käytössään yhteinen sähköinen alusta. Tervetuloa seuraamaan ”Johtamisen oppivan yhteisön” toimintaa!
Osallistu keskusteluun Twitterissä #johtamisenoppivayhteisö