Digitalisaatio ammatillisessa koulutuksessa
DIGAM (Digitalisaatio ammatillisessa koulutuksessa) -tutkimuksessa selvitettiin, miten digitalisaatio vaikuttaa oppimiseen ja osaamisen kehittymiseen ammatillisessa koulutuksessa. DIGAM-tutkimuksessa tarkastellaan ammatillisen koulutuksen digitalisaation tilaa ja vaikutuksia ammatillisen osaamisen hankkimiseen. Digitalisaation tilaa tarkastellaan erityisesti opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä opiskelijoiden näkökulmista. Tutkimuksessa kartoitettiin myös ammatillisessa koulutuksessa käytössä olevia digitaalisia välineitä ja laitteita.
Ammatillisen koulutuksen digitalisaation tilanteesta haluttiin koota tietoa myös ammatillisen koulutuksen reformin toteuttamisen tueksi.
Tutkimusraportti sisältää kirjallisuuskatsauksen sekä tutkimuksen empiiriset tulokset. Tutkimuksen selvitysosa (kirjallisuuskatsaus) laadittiin erityisesti siksi, että aiemmin ei ollut tarkkaa kokonaiskuvaa aihealueeseen liittyvästä saatavilla olevasta tutkimustiedosta.
Tutkimuksessa esitetään digitalisaatiota edistäviä suosituksia opetushallinnolle ja koulutuksen järjestäjille. Tulosten toivotaan edistävän ammatillisen koulutuksen ja digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämistä. Raportissa tuodaan esiin kehittämiskohteita sekä esitetään suosituksia jatkokehittämiselle.
Tutkimus on toteutettu Opetushallituksen toimeksiannosta, ja sen on toteuttanut Owal Group Oy (Marika Koramo ja Laura Jauhola) yhteistyössä Oamk, Ammatillisen opettajakorkeakoulun lehtori Sanna Brauerin kanssa tammi-joulukuun 2017 välisenä aikana.