Hankkeista pitkäjänteiseen kehittämiseen
Artikkelissa tarkastellaan Erasmus+ -ohjelman akkreditoinnin vaikutuksia vuonna 2015 akkreditoiduissa suomalaisissa ammattioppilaitoksissa. Lähteenä on käytetty organisaatioiden väliraportteja, joista käy ilmi myönteinen kehityssuunta akkreditoinnin jälkeen. Väliraporttien ajanjakso käsittää vuodet 2015‒2018.
Raporttien mukaan liikkuvuusperuskirjan myötä kansainvälisestä liikkuvuudesta on tullut osa oppilaitoksen normaalia toimintaa, eikä sitä enää mielletä erillisenä hanketoimintana kuten aiemmin. Keskeinen havainto on, että akkreditointi on merkittävästi helpottanut kansainvälisen toiminnan koordinointia, kehittämistä ja operationaalista toimintaa liikkuvuusperuskirjan saaneissa oppilaitoksissa.
Erasmus+ -ohjelman (2014–2020) ammatillisen koulutuksen akkreditoinnin tavoitteena on ollut pitkäjänteinen opiskelija- ja asiantuntijaliikkuvuuden suunnittelu ja toteutus liikkuvuushankkeissa. Akkreditoinnin myöntämisperusteena on muun muassa aiempi kokemus Leonardo- ja Erasmus+ -ohjelmien liikkuvuustoiminnosta, kansainvälisen toiminnan strategisuus, pitkäjänteisyys, organisaation sitoutuminen kansainvälisyyteen, sekä toiminnan kehittäminen. Akkreditointi mahdollistaa rahoituksen hakemisen kevennetyllä hakumenettelyllä ammatillisen koulutuksen Erasmus+ -ohjelman liikkuvuustoiminnossa.