Raportit ja selvitykset
Koulupäivän aikainen liikunta ja oppiminen
Tilannekatsaus tammikuu 2018
Liikunta vaikuttaa monin tavoin lasten oppimiseen. Koulupäivän aikana voi liikkua koulumatkoilla, välitunneilla, liikuntatunneilla ja muilla oppitunneilla. Tarvitaan tutkittua tietoa, jotta liikuntaa voitaisiin koulupäivän aikana hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla oppimisen ja opettamisen tukena.
Tässä katsauksessa tarkastellaan koulupäivän aikaisen liikunnan vaikutuksia oppimiseen erityisesti koulumenestyksen, tiedollisten toimintojen ja oppimisen mahdollistavien tekijöiden näkökulmista. Lisäksi pohditaan vaikutusmekanismeja. Katsaus pohjautuu vuosien 1990-2016 aikana tiedelehdissä julkaistuihin tutkimuksiin.
Katsaus on suunnattu opettajille, opetushenkilökunnalle ja opetuksesta päättäville.