Kuurojen ja viittomakielisten oppilaiden lukumäärä ja opetusjärjestelyt
Selvitys on historiallinen siinä mielessä, että kuurojen ja viittomakielisten oppilaiden tilannetta ei ole aiemmin selvitetty kielellisestä näkökulmasta.Muutenkin selvityksessä on haluttu nostaa esille kielten käytön näkökulmaa sekä kuurojen ja viittomakielisten oppilaiden monikielisyyttä ja sitä tukevan kielellisen toimintaympäristön merkitystä. Lisäksi tässä selvityksessä on ensimmäistä kertaa tarkasteltu kieliolojen rinnalla myös oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumista viittomakielisten oppilaiden näkökulmasta.
Koska kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä rehtoreille, selvitys ei sisällä opettajien, vanhempien tai oppilaiden näkemyksiä. Vastausten raportoinnin lisäksi lopussa on esitetty myös toimenpide-ehdotuksia tulevaisuuden kehittämistyötä varten.