Raportit ja selvitykset

Luonnontieteiden opetuksen kehittämishaasteita 2012

Koulutuksen kehittäminen Opettajat ja kasvattajat Opetus ja ohjaus Perusopetus Biologia Fysiikka Kemia Maantiede /Maantieto Ympäristöoppi Luonnontieteet Yleissivistävä koulutus
Luonnontieteiden opetuksen kehittämishaasteita 2012

Luonnontieteiden opetuksen kehittämishaasteita 2012
(pdf, 11.1 MB)

Lataa

Luonnontieteiden seuranta-arvioinnissa 2011 saatujen oppimistulosten mukaan opetuksessa tulee kiinnittää huomiota täsmälliseen käsitteiden käyttöön ja arvioinnin ja analysoinnin taitoihin. Erityisesti biologiassa ja maantiedossa tulee painottaa nykyistä enemmän ilmiöiden selittämistä. Fysiikassa ja kemiassa on kiinnitettävä huomiota oppilaiden asenteisiin, koska niillä on yhteys oppimistuloksiin ja merkittävä rooli ympäristökasvatuksessa. Tärkeitä ovat myös opetusmenetelmät, joilla on yhteys osaamiseen ja oppiaineesta pitämiseen. Esimerkiksi biologian opetuksessa kokeellisuutta tulisi lisätä. Fysiikan ja kemian tunneilla taas voisi kiinnittää huomiota enemmän oppilaan omakohtaisen maailmankuvan kehittymiseen.

Biologian, maantiedon, fysiikan ja kemian asiantuntijat käsittelevät tässä artikkelikokoelmassa näitä opetuksen haasteita.

Tekijät
Pirkko Kärnä, Lea Houtsonen, Tiina Tähkä (toim.)
Julkaisuvuosi
2012
ISBN pdf
978-952-13-5343-7
ISBN painettu
978-952-13-5342-0
Sarja
Koulutuksen seurantaraportit 2012:10
ISSN pdf
1798-8942
ISSN painettu
1798-8934
Julkaisu saatavana kielillä
Suomeksi