Luonnontieteiden opetuksen kehittämishaasteita 2012
Luonnontieteiden seuranta-arvioinnissa 2011 saatujen oppimistulosten mukaan opetuksessa tulee kiinnittää huomiota täsmälliseen käsitteiden käyttöön ja arvioinnin ja analysoinnin taitoihin. Erityisesti biologiassa ja maantiedossa tulee painottaa nykyistä enemmän ilmiöiden selittämistä. Fysiikassa ja kemiassa on kiinnitettävä huomiota oppilaiden asenteisiin, koska niillä on yhteys oppimistuloksiin ja merkittävä rooli ympäristökasvatuksessa. Tärkeitä ovat myös opetusmenetelmät, joilla on yhteys osaamiseen ja oppiaineesta pitämiseen. Esimerkiksi biologian opetuksessa kokeellisuutta tulisi lisätä. Fysiikan ja kemian tunneilla taas voisi kiinnittää huomiota enemmän oppilaan omakohtaisen maailmankuvan kehittymiseen.
Biologian, maantiedon, fysiikan ja kemian asiantuntijat käsittelevät tässä artikkelikokoelmassa näitä opetuksen haasteita.