Maahanmuuttotaustaiset ammatillisessa koulutuksessa – Tilannekuva
Julkaisun tarkoituksena on koota tilannekuvaa maahanmuuttotaustaisista opiskelijoista ja heidän opintojensa kulusta ammatillisessa koulutuksessa tuoreimpien tilastojen ja selvitysten valossa kehittämistyön pohjaksi.
Tilannekuvan ensimmäisessä luvussa kuvataan maahanmuuttotaustaisten hakijoiden ja opiskelijoiden määriä ammatillisessa koulutuksessa ja nivelvaiheen koulutuksissa. Toisessa luvussa tarkastellaan opintojen kulkua, läpäisyä, keskeyttämistä sekä työelämään sijoittumista. Kolmannessa luvussa käsitellään opiskelun tuen muotoja, tuen saatavuutta ja haasteita sekä maahanmuuttotaustaisille suunnattua opetuskielen opetusta ja kielitietoisuutta. Neljäs luku keskittyy maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden hyvinvointiin erityisesti opiskelijoille kohdistettujen palautekyselyiden perusteella.
Tilannekuvaan on koottu saatavilla olevaa tietoa tilastoista ja selvityksistä pääasiassa 2020-luvulta. Sen pohjana ovat ensisijaisesti opetushallinnon tilastopalvelu Vipusen ja Tilastokeskuksen tilastot, opetus- ja kulttuuriministeriön ja valtioneuvoston tilaamat selvitykset sekä Kansallisen koulutuksen arvioitikeskuksen Karvin arvioinnit. Julkaisu on laadittu Opetushallituksessa virkatyönä.