Opettajien näkemyksiä ympäristöopin opettamisesta ja nivelvaiheesta
Julkaisu esittelee opettajien näkemyksiä 3.–6. luokkien ympäristöopin opettamisesta ja oppiaineen sisällöistä sekä ala- ja yläkoulun välisestä nivelvaiheesta. Lisäksi julkaisussa tarkastellaan, millaista tukea ympäristöopin opettamiseen kaivataan. Julkaisu on kooste vuonna 2020 toteutetun selvityksen tuloksista. Selvitys toteutettiin Opetushallituksen ympäristöopin kehittämistyötä varten. Selvityksen aineisto kerättiin alakoulun opettajille teetetyllä sähköisellä kyselyllä (N=846) sekä haastattelemalla yläkoulun biologian, maantiedon, fysiikan ja kemian aineenopettajia (N=21). Terveystieto ei ollut mukana selvityksessä.
Selvityksen tulosten perusteella opettajat kokevat ympäristöopin pääsääntöisesti innostavaksi aineeksi opettaa, mutta opettamisen tueksi kaivataan erityisesti sähköistä tukimateriaalia, kokeellista työskentelyä tukevaa ajantasaista välineistöä sekä opetussuunnitelman sisältöjen selkeyttämistä. Lisäksi opettajat tunnistivat tarpeen tiiviimmälle ala- ja yläkoulun väliselle yhteistyölle, jotta ympäristöopin nivelvaihetta voitaisiin sujuvoittaa.