Raportit ja selvitykset

Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2018 (osa 2)

Opetus ja ohjaus Oppimisympäristö Perusopetus
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2018, osa 2

Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2018 (osa 2)
(pdf, 4.05 MB)

Lataa

Perusopetuksen vuosiluokkien 7-9 ensituloksia, osa 2 

TALIS 2018 (Teaching and Learning International Survey) on Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n toimesta toteutettu kansainvälinen opetuksen ja oppimisen tutkimus, johon osallistui 48 maata tai aluetta. Suomesta tutkimukseen osallistui vuonna 2018 perusopetuksen vuosiluokkien 7-9 kouluista yli 150 rehtoria ja yli 2 800 opettajaa. 

Tulokset julkaistaan kahdessa osassa. Ensimmäinen osa julkistettiin 19.6.2019 ja toinen osa 5.10.2020. 

Ensimmäinen osa keskittyy koulujen oppimisympäristöön ja opettajien työoloihin. Se arvioi myös, kohtaavatko opettajien ja rehtoreiden ammatillisen osaamisen kehittymisen tarpeet ja niitä vastaava täydennyskoulutuksen tarjonta. Toinen osa keskittyy opettajien ja rehtoreiden näkemyksiin työn arvostuksesta, työympäristöstä ja työsuhteista sekä kuvaillaan niitä tekijöitä, jotka liittyvät koulun autonomisuuteen ja opettajien väliseen yhteistyöhön.

Tutkimuksen toteutti Suomessa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos ja hanketta koordinoi Opetushallituksen asettama kansallinen ohjausryhmä.

19.6.2019 julkaistu ensimmäinen osa:
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2018 (osa 1)

 

Tekijät
Matti Taajamo, Eija Puhakka
Julkaisuvuosi
2020
ISBN pdf
978-952-13-6705-2
Sarja
Raportit ja selvitykset 2020:18
ISSN pdf
1798-8926
Julkaisu saatavana kielillä
Suomeksi