Tässä ohjeessa kerrotaan, mitä poikkeuksellisissa opetusjärjestelyissä on erityisesti syytä ottaa huomioon.
Perusopetuksessa käytettävien sähköisten oppikirjojen, muun oppimateriaalin sekä työvälineiden tulee olla oppilaalle maksuttomia. Alle 15-vuotiaan osalta huoltaja päättää, voiko lapsi käyttää mobiililaitettaan tai kotoa löytyviä laitteita etäopetuksessa. Viisitoista vuotta täyttänyt päättää lähtökohtaisesti itse, käyttääkö hän mobiililaitetta tai kodin laitteita etäopetuksessa.
Koulu voi sallia koulun laitteiden käyttämisen oppilaan kotona ja lainata laitteita erityisesti niille, joilla ei ole omia mobiililaitteita tai muita laitteita. Opetuksen järjestäjän tulee huolehtia, että oppilas saa mukaansa koulusta laitteet ja tarvikkeet, jotta hän pystyy osallistumaan etäopetukseen.
Etäyhteyksiä hyödyntävä opetus käynnistetään asteittain. Opettajat etenevät etäyhteyksiä hyödyntävässä opetuksessa sopivalla tahdilla oman ja oppilaiden osaamisen sekä käytettävissä olevien laitteiden, sovellusten, oppimateriaalien ja muiden olosuhteiden mukaisesti.
Korvaava opetus kannattaa aloittaa mahdollisimman tutuilla menetelmillä ja välineillä. Opetukseen voi hiljalleen lisätä oppilaiden iän ja taitotason mukaan erilaisia vuorovaikutteisia työtapoja, kuten reaaliaikaisia verkkokokouksia.
Perusopetuksessa opetuksen järjestäjä huolehtii siitä, että opettajilla ja oppilailla on käytettävissä riittävästi teknistä laitteistoa ja tukea etäyhteydellä toteutettavan opetuksen toteuttamiseen. Tavoitteena on turvata opetus ja oppiminen mahdollisimman hyvin myös poikkeusjärjestelyiden aikana.
Etäopetuksessa kiinnitetään erityistä huomiota riittävään ohjaukseen ja tukeen, jotta oppilas pystyy poikkeusjärjestelyiden aikana opiskelemaan täysipainoisesti tavoitteiden mukaisesti.