“Kriittinen lukutaito on kaiken tekstitaito-opetuksen läpäisevä asenne kieltä ja tekstejä kohtaan: tietoisuutta siitä, etteivät tekstit ole neutraaleja, vaan ne heijastavat synty- ja käyttöyhteisönsä arvoja, asenteita ja valtasuhteita.”
Monikielisessä ja multimodaalisessa teksti- ja tietotulvassa vaaditaan kriittistä suhtautumista tulkittaviin teksteihin. Teksteillä on erilaisia tavoitteita ja vaikuttamispyrkimyksiä, joista on tärkeä tulla tietoiseksi.
Kriittinen lukutaito -tekstissä apulaisprofessori Sari Sulkunen ja lehtori Mari Hankala tarkastelevat tätä avaintaitoa, joka tukee navigointia tiedon, valeuutisten ja trollitehtaiden pyörteissä. Kriittinen lukutaito yhdistetään usein lähinnä mediateksteihin, vaikka kaikkia tekstejä tulisi osata tarkastella kriittisesti. Artikkelissa tarkastelun kohteena on kaksi tekstilajia: nuorten kouluarkeen keskeisesti kuuluva oppikirjateksti ja nuorten vapaa-ajan tekstimaailmassa suosittu vlogi.