Usein kysytyt kysymykset


Olemme koonneet tälle sivulle tietoa Opetushallituksen eri osa-alueista. Jos et löydä vastausta, niin voit lähettää kysymyksesi lomakkeella, joka löytyy sivun alalaidasta.

297 aiheeseen liittyvää kysymystä

Lukiodiplomien suorittaminen Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2019 mukaan

Keywords Arviointi ja todistukset Opetus ja ohjaus Lukiokoulutus

Lukion opetussuunnitelmassa määriteltäviin opintojaksoihin voivat kuulua eri oppiaineryhmissä tai oppiaineissa suoritettavat lukiodiplomit. Lukiodiplomien tehtävänä on antaa opiskelijalle mahdollisuus osoittaa erityistä osaamistaan ja harrastuneisuuttaan pitkäkestoisen näytön avulla. Lukiodiplomit täydentävät lukion päättötodistuksen ja ylioppilastutkintotodistuksen osoittamaa osaamista. Opetushallitus on lukion opetussuunnitelman perusteissa määrännyt lukiodiplomien tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Paikallisessa opetussuunnitelmassa kuvataan koulutuksen järjestäjän tarjoamien lukiodiplomien osalta lukiodiplomien tehtävä, yleiset tavoitteet ja arviointi sekä tavoitteet ja keskeiset sisällöt lukiodiplomeittain. Lukiodiplomien laajuus on kaksi opintopistettä. Lukiodiplomi voi sisältyä lukion valinnaisiin opintoihin paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyllä tavalla. 

Lukiodiplomit eivät ole lukiokoulutuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (810/2018) liitteen mukaisia pakollisia tai valtakunnallisia valinnaisia opintoja. Asetuksen 12 §:n mukaisesti lukiokoulutuksen oppimääriin voi sisältyä lukiodiplomeita ja muita valinnaisia opintoja koulutuksen järjestäjän päättämällä tavalla. Näistä paikallisista valinnaisista opinnoista, esimerkiksi opiskelijan suorittaman lukiodiplomin opintojaksosta, voidaan antaa arvosanaksi paikallisessa opetussuunnitelmassa päätettävällä tavalla numeroarvosana tai suoritusmerkintä (Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019, luku 5.2.1).  

Lukiodiplomin suorittamisen edellytykseksi ei ole säädetty tai määrätty opintovaatimuksia.  Opetussuunnitelman perusteiden mukaiset lukiodiplomien tavoitteet ja keskeiset sisällöt on tarkoitettu kuitenkin sen tasoisiksi, että näyttöön osallistuvalla opiskelijalla tulisi olla ainakin neljän opintopisteen verran suoritettuja lukiodiplomiin liittyviä valinnaisia lukion opintoja tai että opiskelija on muulla tavalla hankkinut niitä vastaavan osaamisen. Osa lukiodiplomeista voi perustua edellä todettua laajempiinkin opintoihin tai niitä vastaavaan osaamiseen sen mukaan kuin Opetushallituksen lukiodiplomeita koskevissa ohjeissa todetaan.

Vaikka lukiodiplomista ei merkittäisi numeroarvosanaa lukion päättötodistukseen, lukiodiplomi arvioidaan lukion opetussuunnitelman perusteiden ja Opetushallituksen antaminen lukiodiplomien suoritusohjeiden mukaisesti numeroarvosanalla asteikolla 4–10. Lukiodiplomin suorittanut opiskelija saa lukion päättötodistuksen liitteenä erillisen lukiodiplomitodistuksen, jossa on kyseisestä lukiodiplomista annettu numeroarvosana.

Voidaanko retkiä ja leirikouluja järjestää koronavirusaikana?

Keywords Koronavirus Perusopetus Lukiokoulutus

Päivitetty 12.7.2021

Opetuksen ja koulutuksen järjestäjällä on vastuu turvallisesta opiskeluympäristöstä. Tämä koskee myös vuosi- ja muihin suunnitelmiin sisältyviä retkiä ja leirikouluja. Retket ja leirikoulut ovat lähiopetusta. Opetuksen ja koulutuksen järjestäjät harkitsevat paikallisen epidemiatilanteen mukaan, voidaanko retkiä ja leirikouluja järjestää. Opetuksen ja koulutuksen järjestäjä määrittelee retkille ja leirikouluille sopivat käytännöt ja ohjeistaa toimimaan niiden mukaisesti.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) 4.8.2020 antaman suosituksen mukaan isoja yhteistilaisuuksia ei tulisi järjestää, jos väljyys- ja hygieniasuosituksia ei voida huomioida. Lisäksi opetusryhmät tulisi pitää erillään koko koulupäivän ajan. Mikäli opetusryhmien erillään pitäminen on mahdotonta, panostetaan väljyyteen ja hygieniaan sekä pyritään porrastamaan opetusta mahdollisuuksien mukaan. Koulun ulkopuolisia tiloja käytettäessä sovelletaan vastaavia väljyys- ja hygieniakäytäntöjä kuin koulun omissa tiloissa. Lisäksi vältetään tilanteita, joissa ollaan lähikontaktissa muiden ryhmien ja ulkopuolisten kanssa.

Retkiä ja leirikouluja voidaan toteuttaa, jos väljyys- ja hygieniasuosituksia on mahdollista noudattaa. Koulun ulkopuolella annettava opetus on omiaan lisäämään oppilaiden hyvinvointia ja osallistuvaa kansalaisuutta. Retken voi tehdä esimerkiksi luontoon oman opetusryhmän kanssa ja oppitunteja voi pitää ulkona. Retkien ja leirikoulujen suunnittelussa otetaan huomioon opetuksen maksuttomuuteen liittyvät ohjeet, oppilaiden mahdolliset rajoitteet tai eritystarpeet sekä väljyys- ja hygieniasuositukset. 

Mikäli retkien ja leirikoulujen toteuttaminen edellyttää kuljetuksia, on suositeltavaa toteuttaa ne THL:n koulukuljetuksista antaman ohjeen mukaisesti. Kuljetuksissa on tärkeää noudattaa kansallisia ja paikallisia suosituksia ja ohjeita suojavarusteista, kuten maskeista. Retken ja leirikoulun ohjelmaa suunniteltaessa on tarpeen ottaa huomioon, että vältetään tilanteita, joissa ollaan lähikontaktissa muiden ryhmien ja ulkopuolisten kanssa. Lähikontaktien välttäminen on syytä huomioida myös mahdollisia majoituksia järjestettäessä. Leirikoulun voi esimerkiksi järjestää siten, että oppilaat yöpyvät kotonaan.

Ulkomaille suuntautuvia matkoja harkittaessa tulisi huomioida viranomaisten määräykset, ohjeet ja suositukset sekä matkaan liittyvät riskit. Lisätietoja löydät ulkoministeriön ja Rajavartiolaitoksen sivuilta.

26.4.2021 lisäys retket ja leirikoulut ovat lähiopetusta; täsmennys koulujen ulkopuolisten tilojen käytöstä

9.2.2021 lisätty tieto THL:n suosituksesta lyhyiden opiskelijavaihtojen keskeyttämisestä

12.7.2021 päivitetty viranomaisten matkustusohjeita koskeva kohta

Suora linkki tähän vastaukseen: https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/voidaanko-retkia-ja-leirikouluja-j…

 

Miten koronavirus vaikuttaa Erasmus+ -ohjelmaan tai muihin kansainvälisiin ohjelmiin ja toimintoihin?

Keywords Koronavirus Kansainvälistyminen Erasmus+ Euroopan solidaarisuusjoukot Kansalaisten Eurooppa Luova Eurooppa Nordplus-ohjelma

Päivitetty 14.7.2021

Koronavirustilanne vaikuttaa Opetushallituksen toimeenpanemiin kansainvälisiin rahoitusohjelmiin monella tavalla. Pyrimme kuitenkin joustaviin ratkaisuihin rahoittamiemme hankkeiden kanssa – sekä kansainvälisten vaihtojen että muiden yhteistyöhankkeiden kohdalla.

Peruuntuneiden tai siirtyneiden liikkuvuusjaksojen kuluista on mahdollista hakea korvausta. Käynnissä olevien hankkeiden kansainvälisiä toimintoja on mahdollista siirtää myöhempään ajankohtaan tai perua. Vaihtoehtona on myös hankekausien pidentäminen, jotta suunniteltu toiminta saadaan toteutettua.

Epidemia-tilanteen salliessa ei ohjelmien näkökulmasta ei ole esteitä käynnistää fyysisiä ulkomaanjaksoja, jos viranomaisohjeet ja matkustusmääräykset sen sallivat ja jos liikkuvuusjakson toteuttaminen on lähettävälle ja vastaanottavalle organisaatiolle mahdollista.

Esimerkiksi Erasmus+ - ja Euroopan solidaarisuusjoukot -ohjelmissa  liikkuvuusjaksot voidaan aloittaa virtuaalisesti, jos niiden aloittaminen paikan päällä kohdemaassa ei poikkeusolojen vuoksi ole mahdollista.

Kansainvälisissä hankkeissa olevat organisaatiot ja henkilöt saavat apua myös ohjelmakohtaisista neuvontaosoitteista:

  • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle: erasmus.yleissivistava(at)oph.fi
  • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle: erasmus.ammatillinen(at)oph.fi
  • Erasmus+ korkeakoulutukselle: erasmus(at)oph.fi
  • Erasmus+ aikuiskoulutukselle: erasmus.aikuiskoulutus(at)oph.fi
  • Erasmus+ nuorisoalalle: nuoriso(at)oph.fi
  • Erasmus+ Sport: sport(at)oph.fi
  • Euroopan solidaarisuusjoukot: nuoriso(at)oph.fi
  • Luova Eurooppa: kulttuuri(at)oph.fi
  • Kansalaisten Eurooppa: kansalaisteneurooppa(at)oph.fi
  • Nordplus: kenneth.lundin(at)oph.fi, kristiina.Savikurki(at)oph.fi
  • EDUFI-harjoittelu: kv-hakulomake(at)oph.fi
  • EDUFI Fellowship, EDUFI Winter School ja The Finnish Government Scholarship Pool -apuraha: paivi.jokinen(at)oph.fi, tarja.makela(at)oph.fi, marjaana.kopperi(at)oph.fi 
  • Virkamiesvaihto: ritva.ukkonen(at)oph.fi
  • Suomen kieli ja kulttuuri: skk(at)oph.fi
  • Kansainväliseen toimintaan liittyvät valtionavustukset / yleissivistävä koulutus ja varhaiskasvatus: erasmus.yleissivistava(at)oph.fi
  • Kansainväliseen toimintaan liittyvät valtionavustukset /ammatillinen koulutus: erasmus.ammatillinen(at)oph.fi

17.2.2021 tarkennettu vastausta THL:n suosituksen mukaiseksi

14.7. 2021 poistettiin THL:n helmikuinen ohjeistus lyhytaikaisten vaihtojen kesketyttämisestä

Suora linkki tähän vastaukseen: https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/miten-koronavirus-vaikuttaa-erasmu…

 

Miten korona vaikuttaa opiskelijavaihtoihin?

Keywords Koronavirus Kansainvälistyminen Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Korkeakoulutus Erasmus+ Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle Erasmus+ korkeakoulutukselle Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle Kansainvälinen harjoittelu Nordplus Korkeakoulutus Nordplus-ohjelma north2north

Päivitetty 14.7.2021

Oppilaitokset, korkeakoulut ja muut vaihto-ohjelmia ja hankkeita toteuttavat organisaatiot päättävät kansainvälisten toimintojensa toteuttamisesta sekä sopivat kansainväliseen liikkuvuuteen liittyvistä toimenpiteistä yhdessä yhteistyöorganisaatioidensa kanssa. Toiminnassa tulee seurata ja noudattaa koronaan liittyvää viranomaisohjeistusta. 

Lisätietoja saa esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriön koronaan liittyvistä UKK-vastauksista korkeakoulutukselle ja tutkimukselle:

  • Miten koronavirus vaikuttaa EU:n Erasmus-opiskelijavaihtoihin tai Suomessa opiskelevien kv. tutkinto-opiskelijoiden tilanteeseen?
  • Voiko opiskelijavaihtoja järjestää koronaepidemian aikana?

Suora linkki tähän vastaukseen: https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/miten-korona-vaikuttaa-opiskelijav…

14.7. 2021 poistettiin THL:n helmikuinen ohjeistus lyhytaikaisten vaihtojen kesketyttämisestä

 

Voiko lapsi tai nuori palata ulkomaanmatkalta suoraan varhaiskasvatukseen tai kouluun?

Keywords Koronavirus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus

Maahantuloon liittyvä koronatestaus ei koske matkalta palaavia vuonna 2006 tai sen jälkeen syntyneitä lapsia ja nuoria. Heitä koskee kuitenkin Terveyden ja hyvinvointilaitoksen (THL) suositus kontaktien välttämisestä silloin kun sitä suositellaan perheen aikuisille.

Mikäli vanhemmille suositellaan karanteenia ja koronatestiä 72 tunnin kuluttua maahan saapumisesta, suositellaan myös, ettei matkalla ollut lapsi tai nuori mene varhaiskasvatukseen tai kouluun ennen kuin perheen aikuiset ovat saaneet negatiivisen tuloksen 3–5 vuorokauden kuluttua maahan saapumisesta tehdystä koronatestistä. Jos koronatesti ei ole vanhemmille tarpeen, lapsi  tai nuori voi mennä varhaiskasvatukseen  tai kouluun normaalisti. 

Suora linkki tähän vastaukseen: https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/voiko-lapsi-tai-nuori-palata-ulkom…

Miten kirjataan opiskelijoiden suoritukset opintohallintajärjestelmään ja miten suorituksia hallinnoidaan?

Keywords Koulutusvienti Ammatillinen koulutus

Opiskelijoiden tiedot kirjataan opintohallintajärjestelmään, josta ne siirtyvät automaattisesti KOSKI-järjestelmään, jos integraatio on toteutettu. Kts. ohje

KA120 Voiko akkreditointia hakea useammalla kuin yhdellä sektorilla?

Keywords Kansainvälistyminen Erasmus+ Erasmus+ aikuiskoulutukselle Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle

Kyllä mikäli organisaatio järjestää näiden sektoreiden koulutusta ja täyttää hakukelpoisuuden kriteerit, mutta kunkin sektorin osalta on toimitettava erilliset hakemukset.  

Sektorit ovat yleissivistävä koulutus, ammatillinen koulutus tai aikuiskoulutus.  

KA120 Onko mahdollista toimittaa yksi akkreditointihakemus yksittäisenä organisaationa ja toinen hakemus konsortion koordinaattoriorganisaationa samalla sektorilla?

Keywords Kansainvälistyminen Erasmus+ Erasmus+ aikuiskoulutukselle Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle

Ei, hakijaorganisaatio ei voi toimittaa kahta akkreditointihakemusta samalla sektorilla, vaikka toinen hakemuksista olisi tehty yksittäisenä organisaationa ja toinen konsortion koordinaattoriorganisaationa 

KA120 Voiko konsortion koordinaattoriorganisaationa akkreditointia hakeva organisaatio sisällyttää myös oman organisaationsa liikkuvuustoiminnan konsortiohakemukseen?

Keywords Kansainvälistyminen Erasmus+ Erasmus+ aikuiskoulutukselle Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle

Kyllä, silloin hakemuksessa tulee selkeästi osana samaa akkreditointihakemusta määritellä sekä konsortion liikkuvuustoiminnan tavoitteet ja toiminta että organisaation omat liikkuvuustoiminnan tarpeet ja toiminta.

KA120 Voiko akkreditointia hakeva organisaatio olla oman akkreditointihakemuksensa lisäksi jäsenenä konsortiossa?

Keywords Kansainvälistyminen Erasmus+ Erasmus+ aikuiskoulutukselle Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle

Tämä sääntö tullaan määrittelemään vuosittaisessa ohjelmaoppaassa ja alustavien tietojen mukaan kyllä, mutta organisaatio voi olla oman akkreditoinnin lisäksi jäsenenä korkeintaan yhdessä konsortiossa samalla sektorilla. 

Näytetään 1-10/297