Usein kysyttyä

Miten perusopetuksen liikuntatunnit järjestetään koronatilanteessa?

Keywords: Koronavirus Perusopetus Liikunta

Koululiikunnassa tulee kaikissa opetuksen järjestämismuodoissa ja -olosuhteissa turvata oppilaan oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön. 

Opetuksen järjestäjiä kannustetaan koronatilanteessa ensisijaisesti hyödyntämään liikunnanopetuksessa ulkoliikunnan oppimisympäristöjä. Näin toimitaan mahdollisuuksien mukaisesti myös talvikaudella. Opetuksen järjestäjän tulee huolehtia siitä, että liikunnanopetus toteutetaan turvallisesti myös niissä tilanteissa, jolloin ulkoliikuntaa on vaikea järjestää.

Koronaepidemian aikana olennaista on lähikontaktien välttäminen. Sisäliikunta edellyttää opetusjärjestelyjen ja -sisältöjen pohtimista uudelleen, jotta oppilaiden turvallisuudesta voidaan huolehtia. Sisäliikunnan turvallisuuteen vaikuttavat muun muassa osallistujien määrä, opetustilan koko ja ilmastointi sekä toiminnan laatu. Korkeampi tartuntariski liittyy liikuntamuotoihin ja -lajeihin, joissa lähikontakteja ja pisaratartunnan riskiä lähietäisyydellä ei voida välttää.

Alakouluissa opetusryhmät tulisi pitää erillään koko koulupäivän ajan. Valinnaisissa aineissa opetusryhmä voi vaihtua, mikäli opetusta ei voida muutoin toteuttaa. Mikäli opetusryhmien erillään pitäminen esimerkiksi yläkouluissa on mahdotonta, panostetaan väljyyteen ja hygieniaan sekä pyritään porrastamaan opetusta mahdollisuuksien mukaan. Liikuntaan varatun tilan tulisi olla oppilasmäärään nähden riittävän suuri.

Perusopetuksen liikunnanopetuksen perusteet (2014) tarjoavat turvallisuuteen liittyvien toimenpiteiden jälkeenkin monipuolisia mahdollisuuksia opettaa ja harjaannuttaa oppilaiden oppimistaitoja, kuten havaintomotoriikkaa, erilaisia motorisia perustaitoja, fyysisiä ominaisuuksia sekä uima- ja vesipelastustaitoja. Välineenkäsittelytaitojen opettaminen edellyttää koronatilanteessa perusteellista paikallista pohdintaa ja päätöksentekoa opetussisältöjen ja hygieniakäytänteiden osalta. 

Yhteiskäytössä olevien liikunta- ja muiden välineiden käyttöä vältetään tai ne puhdistetaan säännöllisesti. Koulun ulkopuolisia liikuntatiloja käytettäessä sovelletaan vastaavia väljyys- ja hygieniakäytäntöjä kuin koulun omissa tiloissa. Lisäksi vältetään tilanteita, joissa ollaan lähikontaktissa muiden ryhmien ja ulkopuolisten kanssa. Mahdolliset kuljetukset toteutetaan THL:n koulukuljetuksista antaman ohjeen mukaisesti. Kuljetuksissa on tärkeää noudattaa kansallisia ja paikallisia suosituksia ja ohjeita suojavarusteista, kuten maskeista.  

Opetusta järjestettäessä tulee ottaa huomioon mahdolliset tartuntatautiviranomaisten päätökset. Paikallinen tartuntatautiviranomainen ja opetuksen järjestäjä ohjeistavat tarvittaessa tarkemmin käytännön toimenpiteissä. Opetuksen järjestäminen ei ole samanlaista vaikkapa pienessä kyläkoulussa ja monen sadan hengen isossa koulussa tai ala- ja yläkoulussa. Siksi ratkaisuja voidaan ja täytyy tehdä käytännön järjestelyjen osalta paikallisesti. 

On tärkeää viestiä oppilaille ja heidän huoltajilleen siitä, miten koululiikuntaa järjestetään ja miten koulu pyrkii huolehtimaan, että jokaisen oppilaan kohdalla toimitaan opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti, vaikka koronan johdosta joitain koululiikunnan opetussisältöjä ei voidakaan tässä tilanteessa kaikilta osin toteuttaa.