Usein kysytyt kysymykset


Olemme koonneet tälle sivulle tietoa Opetushallituksen eri osa-alueista. Jos et löydä vastausta, niin voit lähettää kysymyksesi lomakkeella, joka löytyy sivun alalaidasta.

100 aiheeseen liittyvää kysymystä

Käytetäänkö lukiokoulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa ja perusopetuksessa maskeja?

Keywords Koronavirus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus

Päivitetty 19.1.2021

THL on antanut kasvomaskisuosituksen, joka on jaettu koronaepidemian eri vaiheisiin. Maskisuosituksessa ovat mukana myös koulut ja oppilaitokset. Suositukset riippuvat siitä, minkälainen koronavirustilanne alueella on. THL suosittelee maskin käyttöä epidemian kiihtymis- ja leviämisvaiheessa peruskouluissa 6. luokasta lähtien sekä toisen asteen oppilaitoksissa ja korkeakouluissa. Maskisuositus koskee myös koulukyytejä ja koulumatkoja joukkoliikenteessä.

Peruskoulussa maskisuositusta voidaan toteuttaa luokka-asteittain riippumatta yksittäisten oppilaiden iästä. Maskia ei kuitenkaan tarvitse käyttää koulussa silloin, kun kuudesluokkalaiset ovat alakoulun eri vuosiluokkien opetusta yhdistävässä yhdysluokkaopetuksessa. 

Päätös suositusten antamisesta tehdään paikallisesti tai alueellisesti epidemiologisen tilanteen mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että paikalliset ja alueelliset viranomaiset, kuten kunta ja sairaanhoitopiiri päättävät, suositellaanko maskin käyttöä ja missä laajuudessa. Koulutuksen ja opetuksen järjestäjän harkinnassa on, miten suositusta toteutetaan käytännössä. Epidemian eri vaiheita koskevia suosituksia on mahdollista ottaa käyttöön paikallisesti ja alueellisesti missä vaiheessa epidemiaa tahansa. 

Kun kyse on suosituksesta, oppilaita tai opiskelijoita ei voi velvoittaa käyttämään maskeja. Käyttöön kuitenkin on syytä kannustaa ja opastaa, jotta mahdollinen epidemian leviäminen pystytään mahdollisimman tehokkaasti estämään.

Osana kunnille suunnattua valtionosuuskorotusta tuetaan opetuksen ja koulutuksen järjestäjille aiheutuneita kustannuksia yläkoululaisten ja toisen asteen koulutuksessa opiskelevien maskeista.

THL suosittelee kiihtymis- ja leviämisvaiheessa maskin käyttöä myös kaikissa työyhteisöissä sisätiloissa, jos samassa tilassa toimii ja oleskelee useampia henkilöitä. Koulujen ja oppilaitosten henkilökunnan osalta vastuu maskien käyttöönotosta on työnantajalla, jolloin lähtökohtana on, että työnantaja vastaa maskien hankinnasta. Työntekijällä on lähtökohtaisesti velvollisuus käyttää työnantajan antamia suojavarusteita.

Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ollessa työssäoppimassa, noudatetaan niitä suosituksia, jotka ovat käytössä työpaikalla. 

Aikuisten perusopetukseen soveltuvat vastaavat maskin käytön periaatteet kuin toisella asteella.

Tekstiä muokattu

2.10.2020 täydennetty aikuisten perusopetuksen osalta

5.11.2020 täydennetty koulukuljetusten osalta

27.11.2020 täydennetty yläkoululaisten maskinkäytön sekä valtionosuuskorotuksen osalta.

11.1.2021 päivitetty vastaamaan THL:n maskisuositusta (ikärajan alentaminen, voimassa kiihtymis- ja leviämisvaiheessa, koskee myös työyhteisöjä)

19.1.2021 tarkennettu maskisuositusta perusopetuksen aluokkien yhdysluokkaopetuksen osalta

Kuka maksaa maskit lukiokoulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa ja perusopetuksessa?

Keywords Koronavirus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus

Päivitetty 11.1.2021

Koska kyse on suosituksesta, maskien hankinnasta ja kustannuksista toisella asteella vastaavat ensisijaisesti opiskelijat itse. Kuntien on kuitenkin huolehdittava, että kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville on saatavissa maskeja ilmaiseksi, jos kunta kuuluu suosituksen voimassaoloalueeseen. Koulutuksen järjestäjä voi tarjota maskeja maksutta opiskelijoille, jos näkee sen turvallisuuden ja tartuntojen ehkäisemisen kannalta tarkoituksenmukaiseksi. Vastaavat periaatteet soveltuvat myös aikuisten perusopetukseen.

Perusopetuksessa lähtökohtana on, että kunta tarjoaa ja kustantaa maskit kaikille vuosiluokkien 6-9 ja lisäopetuksen oppilaille, sillä kyse on oppivelvollisuuskoulutuksesta. Perusopetuksessakin oppilas voi käyttää halutessaan omaa maskia.

Osana kunnille suunnattua valtionosuuskorotusta tuetaan opetuksen ja koulutuksen järjestäjille aiheutuneita kustannuksia yläkoululaisten ja toisen asteen koulutuksessa opiskelevien maskeista.

Kun kyse on suosituksesta, oppilaita tai opiskelijoita ei voi velvoittaa käyttämään maskeja. Käyttöön kuitenkin on syytä kannustaa ja opastaa, jotta mahdollinen epidemian leviäminen pystytään mahdollisimman tehokkaasti estämään.

THL suosittelee kiihtymis- ja leviämisvaiheessa maskin käyttöä myös kaikissa työyhteisöissä sisätiloissa, jos samassa tilassa toimii ja oleskelee useampia henkilöitä. Koulujen ja oppilaitosten henkilökunnan osalta vastuu maskien käyttöönotosta on työnantajalla, jolloin lähtökohtana on, että työnantaja vastaa maskien hankinnasta. Työntekijällä on lähtökohtaisesti velvollisuus käyttää työnantajan antamia suojavarusteita.

Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ollessa työssäoppimassa, noudatetaan niitä suosituksia, jotka ovat käytössä työpaikalla. 

Tekstiä muokattu

2.10.2020 täydennetty aikuisten perusopetuksen osalta

27.11. täydennetty valtionosuuskorotuksen osalta

11.1.2021 päivitetty vastaamaan THL:n maskisuositusta (perusopetuksen luokat 6-9, työyhteisöt)

Voiko koulujen ja oppilaitosten joululomaa pidentää koronatilanteen takia?

Keywords Koronavirus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus

Julkaistu 4.12.2020

Opetuksen ja koulutuksen järjestäjät päättävät työ- ja loma-ajoista, kuten joululoman pituudesta. Perusopetuksen lukuvuodessa tulee perusopetuslain mukaan olla 190 työpäivää, joten joululoman pidentäminen suunnitellusta edellyttää, että kevätlukukaudelle lisätään vastaavasti työpäiviä. Perusopetuksessa lukuvuoden koulutyö päätetään perusopetusasetuksen mukaan viikon 22 viimeinen arkipäivä. Lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa, vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa työ- ja loma-ajoista ei säädetä tarkemmin.  

Muutokset työaikoihin kirjataan koulujen ja oppilaitosten vuosisuunnitelmiin tai niitä vastaaviin suunnitelmiin ja muutoksista tulee ilmoittaa oppilaille ja opiskelijoille sekä heidän huoltajilleen. Muutoksista tulee kuulla myös henkilöstöä.

 

Voidaanko loppuvuoden juhlia järjestää koronavirusaikana?

Keywords Koronavirus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Vapaa sivistystyö

Tarkistettu 17.12.2020

Joulu- ja muita juhlia voidaan järjestää, jos niiden harjoituksissa ja tilaisuuksissa pystytään erityisjärjestelyiden avulla noudattamaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön koronatilanteeseen liittyviä suosituksia varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjille (4.8.2020). Lisäksi tulee huomioida alueelliset suositukset esimerkiksi maskien käytöstä. Joulujuhlaa, pikkujouluja, itsenäisyyspäivää, Lucian päivää ja muita juhlia voidaan viettää oman ryhmän kesken. Juhlien järjestämisestä päätetään paikallisesti. Ratkaisussa tulee huomioida paikallinen tartuntatautitilanne ja olosuhteet.

THL:n ja OKM:n suosituksen mukaan isoja yhteistilaisuuksia ei tulisi järjestää varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa, jos väljyys- ja hygieniatekijöitä ei voida ottaa huomioon. Perusteltua on, etteivät eri ryhmät kokoontuisi samaan sisätilaan kerralla eikä ulkopuolisia kutsuttaisi varhaiskasvatuksen tai koulun sisätiloissa järjestettäviin juhliin. Lisäksi tilaisuuden voi järjestää porrastetusti, jotta väljyydestä voidaan huolehtia. 

Lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa koulutuksen järjestäjän tulee arvioida paikallisesti, onko juhlia mahdollista järjestää turvallisesti. Oppilaitoksissa tulisi välttää tilanteita, joissa ollaan suorassa kosketuksessa muihin henkilöihin. Fyysisiä lähikontakteja voidaan välttää tai vähentää tilajärjestelyillä ja tilaisuuksien henkilömäärää vähentämällä voidaan varmistaa riittävät turvavälit siten, että henkilöiden väliin jää 1–2 metrin tila. Myös tilaisuuden porrastaminen voi tulla kysymykseen. 

Paikallisesti päätetään, onko huoltajilla tai muulla yleisöllä mahdollisuus osallistua juhliin. THL:n ja OKM:n suosituksen mukaan muiden kuin lasten sekä perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan oleskelua koulun tai varhaiskasvatuksen alueella tulisi välttää. Lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa muiden kuin opiskelijoiden ja henkilökunnan oleskelua toisen asteen oppilaitoksen alueella voidaan oppilaitoksen omalla päätöksellä rajoittaa. 

Yksi vaihtoehto juhlan järjestämiseksi on tilaisuuden kuvaaminen ja lähettäminen muille lapsiryhmille, luokkiin ja koteihin etäyhteyden avulla. On myös mahdollista koota useiden eri ryhmien esityksiä webinaarikokonaisuudeksi. Ryhmäkohtaiset esitykset voidaan esimerkiksi tallentaa etukäteen ja juonto tehdä reaaliaikaisesti. Ryhmäkohtaisen juhlan voi järjestää myös ulkona, jolloin ryhmän huoltajat voivat osallistua paikallisia hygieniasuosituksia (kuten turvavälit ja maskit) noudattaen. Esimerkiksi erilaisia tonttupolkuja tai yhteislaulua voi sääolosuhteiden salliessa järjestää myös ulkona. Jos koulussa tai oppilaitoksessa on siirrytty etäopetukseen, myös juhlat toteutetaan etäyhteyden välityksellä.

Vapaaseen sivistystyöhön ja taiteen perusopetukseen soveltuvat vastaavat suositukset ja järjestelyt kuin muilla koulutusasteilla.

Juhlien ohjelman sisällön suunnittelussa ja järjestelyissä on syytä varautua myös siihen, että koronavirustilanne voi muuttua nopeasti. Siksi ohjelma kannattaa suunnitella joustavaksi niin, että muutoksia voi tehdä toteutushetkellä voimassa olevan ohjeistusten ja suosituksen suositusten mukaisesti. 

Suunnittelua ohjaavat myös Opetushallituksen ohjeet uskonnollisten tilaisuuksien ja niille vaihtoehtoisten tilaisuuksien järjestämisestä sekä ohjeet oppilaiden kuvaus- ja videointiluvista.
 

Millaisia ikärajoja sosiaalisen median palveluissa on ja voiko niitä käyttää opetuksessa?

Keywords Koronavirus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus

Tarkistettu ja päivitetty kokonaisuudessaan 17.12.2020

Opetuksen järjestäjä linjaa, mitä oppimissovelluksia, sosiaalisen median palveluita ja digitaalisia pelejä käytetään opetuksessa ja viestinnän välineenä.  Jos opetuksessa hyödynnetään esimerkiksi sosiaalisen median palveluiden tarjoamaa sisältöä, sisällön tulee olla oppilaiden iälle ja kehitystasolle sopivaa.

Sosiaalisen median palveluntarjoajat asettavat ikärajat itse. Toisin kuin elokuvissa, televisio-ohjelmissa ja digitaalisissa peleissä ikärajat eivät perustu sisällön haitallisuuden arvioon, vaan niiden tarkoituksena on vähentää lapsen henkilökohtaisten tietojen kertymistä palveluntarjoajalle.

Sosiaalisen median palveluiden ikärajat vaihtelevat. Osa palveluista on ikärajattomia. Niissä missä ikäraja on asetettu, se on tyypillisimmin 13─16 vuotta. Joissakin palveluissa asetettua ikärajaa nuoremmat käyttäjät voivat käyttää palvelua huoltajan suostumuksella.

Opetushallitus on julkaissut oppaan Kiusaamisen vastainen työ kouluissa ja oppilaitoksissa. Oppaan loppuun on koottu esimerkkejä sosiaalisen median palveluista ja digitaalisista peleistä kiusaamisen ehkäisyn näkökulmasta. Liite toimii yleisemminkin esittelymateriaalina lasten ja nuorten yleisimmin vapaa-ajallaan käyttämistä sosiaalisen median palveluista ja digitaalisista peleistä sekä niiden käyttöä koskevista ikärajoista. Siinä on esitelty esimerkiksi sosiaalisen median palveluista YouTube, WhatsApp, Instagram, Snapchat, Jodel, Facebook, Kik-messenger, Tiktok, Tellonym ja keskustelualustat sekä digitaalisia pelejä ja peliyhteisöjä.

Voiko lapsia ja nuoria videoida varhaiskasvatuksessa, opetuksessa ja koulutuksessa tai niissä järjestetyissä juhlissa?

Keywords Koronavirus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus

Julkaistu 3.12.2020

Etäopetuksessa voidaan lähettää kuvaa ja videoita erilaisia teknisiä välineitä tai tapoja käyttäen. Tällöin lähetys on osa opetusta, ja oppilaat ja opiskelijat voivat seurata sitä kotoa. Jos opetusta seuraa vain oma opetusryhmä, ei huoltajien suostumusta tarvita sille, että streamissä tai tallenteessa näkyy muita oppilaita tai opiskelijoita. Opetuksen ja koulutuksen järjestäjä huolehtii siitä, että lähetys on vain opetusryhmän katsottavissa, ja käytettävän alustan tietosuojan ja tietoturvan taso on riittävä. Jos lähetys olisi avoimesti kaikkien ulottuvilla internetissä, oppilaiden ja opiskelijoiden näkymisille täytyisi olla kirjallinen suostumus. Sen antaa alle 15-vuotiaan osalta huoltaja, mutta 15 vuotta täyttänyt voi antaa suostumuksen itse. 

Varhaiskasvatuksen, koulun tai oppilaitoksen etäjuhliin voidaan kutsua ulkopuolisia, kuten huoltajia, perheenjäseniä tai muita läheisiä. Näissä tilanteissa Opetushallitus suosittelee, että varhaiskasvatuksen lasten sekä opetuksessa ja koulutuksessa oppilaiden ja opiskelijoiden näkymiselle lähetyksessä pyydettäisiin kirjallinen suostumus. 

Kuvausluvasta on tärkeää käydä ilmi, millaiselle katsojajoukolle streamin tai tallenteen saa välittää. Lisäksi siinä kannattaa muistuttaa siitä, että tallenteen julkaisuun esimerkiksi sosiaalisessa mediassa olisi hyvän tavan mukaista kysyä lupa muilta asianosaisilta, mikäli kuvissa ja videolla näkyy tunnistettavasti muita lapsia, oppilaita tai opiskelijoita.
 

Joillakin opiskelijoilla olisi mahdollisuus hankkia osaamista esimerkiksi sukulaisten maa- tai metsätilalla tai remonttitöissä. Voiko koulutussopimuksen tehdä, jos paikan tarjoajana on huoltaja, sukulainen tai muu yksityishenkilö?

Keywords Arviointi ja todistukset Koronavirus Opetus ja ohjaus Oppimisympäristö Ammatillinen koulutus

Tarkistettu 17.12.2020

Ammatillisen koulutuksen järjestäjä voi järjestää työpaikalla tapahtuvaa koulutusta joko oppisopimukseen tai koulutussopimukseen perustuvana koulutuksena. Koulutuksen edellytysten varmistaminen ja lainsäädännön mukaisten sopimusten laadinta on koulutuksen järjestäjän vastuulla. Oppisopimuskoulutus perustuu määräaikaiseen työsopimukseen ja siinä maksetaan palkkaa. Koulutussopimukseen perustuvassa koulutuksessa opiskelija ei ole työsuhteessa eikä hänelle makseta palkkaa. 

Koulutuksen järjestäjä arvioi koulutustyöpaikan soveltuvuuden ottaen huomioon tutkinnon perusteiden tai henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaiset opiskelijan yksilölliset tavoitteet. Koulutuksen järjestäjä varmistaa, että koulutustyöpaikalta löytyy tavoitteelliseen opiskeluun

  • riittävä tuotanto- ja palvelutoiminta
  • tarpeelliset työvälineet
  • ammattitaidoltaan, koulutukseltaan ja työkokemukseltaan pätevä henkilöstö. 

Koulutustyöpaikan henkilöstöstä tulee voida nimetä ammattitaidoltaan, koulutukseltaan tai työkokemukseltaan vastuullinen työpaikkaohjaaja. Lisäksi koulutuksen järjestäjän on varmistettava, että opiskelijalla on turvallinen opiskeluympäristö. Koulutussopimustyöpaikka vastaa opiskelijan työturvallisuudesta työpaikalla järjestettävän koulutuksen aikana. Ennen vaarallisen työn aloittamista työnantajan tai koulutukseen liittyvän työn kyseessä ollessa koulutuksen järjestäjän on yhteistoiminnassa työnantajan kanssa tehtävä siitä ilmoitus asianomaiselle työsuojeluviranomaiselle.

Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta löytyy malli koulutussopimukselle. Sopimukseen tulisi voida merkitä koulutussopimustyöpaikan Y-tunnus.

Jos oppi- tai koulutussopimusta ei ole mahdollista tehdä, henkilökohtaistamisen yhteydessä voidaan sopia myös muusta osaamisen hankkimisesta työpaikalla. Näissä tilanteissa koulutuksen järjestäjälle tai työnantajalle ei synny erityisiä ohjausvastuita tai muita velvoitteita, joten työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta ei tarvitse sopia erillisellä sopimuksella. Koulutuksen järjestäjä ei vastaa tällaisen työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta, sisällöstä, johdosta tai valvonnasta, mutta huolehtii kuitenkin siitä, että jos osaamista ei kerry työpaikalla yhdessä asetettujen tavoitteiden mukaisesti, opiskelijalla on mahdollisuus hankkia puuttuva osaaminen muissa koulutuksen järjestäjän oppimisympäristöissä. Koulutuksen järjestäjälle ei tältä ajalta kerry opiskelijasta perusrahoituksen laskennan perusteena käytettäviä opiskelijavuosia.

Ammatillisten tutkinnon osien osaamisen arvioinnin toteuttavat ja siitä päättävät yhdessä tutkinnon osittain koulutuksen järjestäjän nimeämät kaksi arvioijaa. Arvioijilla tulee olla riittävä ammattitaito ja osaaminen sekä riittävä perehtyneisyys arviointiin ja suoritettavan tutkinnon tai valmentavan koulutuksen perusteisiin. Arvioijien esteellisyyteen sovelletaan, mitä hallintolain 27–29 §:ssä säädetään. Esimerkiksi opiskelijan vanhempi tai muu läheinen ei voi olla arvioijana.

Voidaanko karanteenissa olevat opettajat velvoittaa työn tekemiseen?

Keywords Koronavirus Opettajat ja kasvattajat Turvallisuus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus

Tarkistettu 17.12.2020

Opettajaa ei voida velvoittaa työskentelemään hänelle määrätyn karanteenin aikana. Suostumuksensa perusteella opettaja, joka on työkykyinen, voi karanteeniin liittyviä rajoituksia noudattaen jatkaa työntekoa myös ollessaan karanteenissa. Tartuntatautiviranomaisen päättämä karanteeni toteutetaan henkilön asunnossa tai muussa päätöksenantajan hyväksymässä tai osoittamassa paikassa. Työnantaja ei voi velvoittaa työntekijää työskentelemään kotona ilman suostumusta. Olosuhteet kotona eivät välttämättä mahdollista kotona työskentelyä ja siksi siitä tulee sopia.

Koronatilanteesta viranomaiset suosittelevat omaehtoista karanteenia määrätyissä tilanteissa tartuntojen ehkäisemiseksi. Työnantaja harkitsee, maksaako se työntekijälle palkkaa omaehtoisen karanteenin ajalta. Omaehtoisessa karanteenissa olevalla ei ole oikeutta tartuntatautipäivärahaan. Työnantaja ja työntekijä voivat sopia, että työntekijä työskentelee kotona omaehtoisen karanteenin aikana.

Miten koronavirus vaikuttaa valtionavustustoimintaan?

Keywords Koronavirus Rahoitus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Korkeakoulutus Taiteen perusopetus Vapaa sivistystyö Aikuiskoulutus

Tarkistettu 17.12.2020

Koronavirustilanne vaikuttaa Opetushallituksen valtionavustustoimintaan monella tavalla. Tästä syystä olemme lisänneet joustavuutta käsittelyymme mm. pidentämällä valtionavustusten hakuaikoja, kasvattamalla valtionavustusten käyttöaikaa, keventämällä valtionavustusasioiden käsittelyä sekä ohjeistamalla valtionavustustoiminnasta ja siinä tapahtuvista muutoksista keskitetysti.

Viimeisimmät koronavirustilanteeseen liittyvät ohjeistukset pääset katsomaan alla olevasta linkistä.

Mitä tehdä jos koulu tai päiväkoti ei noudata annettuja suosituksia?

Keywords Koronavirus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Taiteen perusopetus

Tarkistettu 17.12.2020

Toimijoiden on hyvä hyödyntää toiminnassaan tilanteen mukaan päivittyviä valtakunnallisia ohjeita ja suosituksia riippumatta siitä, että ne eivät ole oikeudellisesti sitovia. Tartuntojen ehkäisemiseksi niiden noudattaminen on perusteltua ja suositeltavaa.

Kannattaa aina keskustella suoraan oman lapsen koulun tai päiväkodin kanssa ja pyrkiä löytämään juuri kyseessä olevaan tilanteeseen parhaiten toimiva ratkaisu.

Tarvittaessa voi olla yhteydessä varhaiskasvatuksen tai opetuksen järjestäjään, kuten kunnan opetus- tai sivistystoimeen.

Näytetään 1-10/100