Usein kysytyt kysymykset


Olemme koonneet tälle sivulle tietoa Opetushallituksen eri osa-alueista. Jos et löydä vastausta, niin voit lähettää kysymyksesi lomakkeella, joka löytyy sivun alalaidasta.

11 aiheeseen liittyvää kysymystä

Mitä jos koulu tai päiväkoti vaatii fyysistä läsnäoloa henkilökunnan kokouksiin tai koulutuksiin?

Keywords Koronavirus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Taiteen perusopetus

Päivitetty 18.10.2021

Päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa tulee noudattaa tartuntatautilain säännöksiä väljyyyden ylläpitämisestä (58 c §). Henkilökunnan kokoontumisia voidaan järjestää epidemiatilanne ja tartuntatautilain mukaiset hygieniavaatimukset huomioiden. 

Opettajien ja muiden kouluissa tai varhaiskasvatuksessa työskentelevien osalta työturvallisuus on opetuksen tai varhaiskasvatuksen järjestäjän eli työnantajan vastuulla. Työntekijä voi tarvittaessa kääntyä oman työsuojeluvaltuutettunsa ja työterveyshuollon puoleen.

Riskiryhmään kuuluvien on erityisen tärkeää huolehtia rokotussuojastaan. Kaksi rokoteannosta antaa erinomaisen suojan vakavaa tautia vastaan. Päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa työskentelevien osalta toimenpiteet perustuvat työnantajan tekemään riskinarvioon. Työterveyshuolto tukee työnantajaa riskinarviossa.

18.10.2021 päivitetty vastaamaan voimassaolevia suosituksia

17.12.2020 lisätty ulkoisia linkkejä

Suora linkki tähän vastaukseen https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/mita-jos-koulu-tai-paivakoti-vaati…

 

Miten laulaminen ja muu voimakas äänenkäyttö voidaan järjestää koronavirusaikana?

Keywords Koronavirus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Taiteen perusopetus Vapaa sivistystyö

Päivitetty 15.10.2021

Tartuntatautilain 58 c § sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön hygieniasuosituksen mukaan riittävä väljyys lähikontaktien välttämiseksi tulisi turvata tilajärjestelyillä. Voimakasta äänenkäyttöä voi sisältyä esimerkiksi laulamiseen ja draamaharjoituksiin. Voimakasta äänenkäyttöä edellyttävissä harjoitteissa oppilaat ja opiskelijat tulee sijoittaa käytettävissä tiloissa mahdollisimman väljästi. Opetuksen ja koulutuksen järjestäjän on tärkeä toteuttaa toimintaa niin, että voimakkaaseen äänenkäyttöön koronavirustartuntaan liittyviä riskejä minimoidaan. Lisäksi tulisi huomioida alueelliset ja paikalliset määräykset, ohjeet ja suositukset esimerkiksi maskien käytöstä.

Perusopetuksessa voimakasta äänenkäyttöä edellyttävissä harjoitteissa oppilaat tulee sijoittaa käytettävissä tiloissa riittävän väljästi. Opetuksen järjestäjä päättää, miten musiikin ja draaman opetus ja laulaminen toteutetaan tartuntatautilain 58 c § sekä THL ja OKM hygieniasuositukset huomioiden. Koulu pyrkii huolehtimaan, että jokaisen oppilaan kohdalla toimitaan opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.

Lukiokoulutuksessa voimakasta äänenkäyttöä vaativissa tilanteissa tulisi huolehtia riittävästi väljyydestä. Koulutuksen järjestäjä päättää, miten musiikin ja draaman opetus ja laulaminen toteutetaan tartuntatautilain 58 c § sekä THL ja OKM hygieniasuositukset huomioiden.

Ammatillisessa koulutuksessa voimakasta äänenkäyttöä vaativissa tilanteissa tulisi huolehtia riittävästä väljyydestä. Osa ammatillisen koulutuksen opinnoista ja osaamisen osoittamisesta on sen luonteista, että sitä ei ole mahdollista toteuttaa ilman fyysistä kontaktia tai läheisyyttä. Näissäkin tapauksissa on riittäviin etäisyyksiin pyrittävä niin pitkälti kuin on mahdollista ja hygieniasta on huolehdittava tartuntatautilain 58 c §:n mukaisesti. Fyysistä kontaktia tai läheisyyttä edellyttävään opetus- tai näyttötilanteeseen osallistuminen on opiskelijalle vapaaehtoista ja tarvittaessa opetus- tai arviointitilanne on siirrettävä myöhempään ajankohtaan.

Vapaassa sivistystyössä voimakasta äänenkäyttöä vaativissa tilanteissa tulisi huolehtia riittävästä väljyydestä. Koulutuksen järjestäjä päättää, pystyykö se järjestämään voimakasta äänenkäyttöä vaativan toimintansa tartuntatautilain 58 c §:n sekä THL ja OKM hygieniasuosituksen mukaisesti. Koulutuksen järjestäjä voi myös päättää voimakasta äänenkäyttöä vaativan toiminnan keskeyttämistä toistaiseksi tai sen järjestämisestä vaihtoehtoisin keinoin.

Taiteen perusopetuksessa voimakasta äänenkäyttöä edellyttävissä harjoitteissa oppilaat tulee sijoittaa riittävän väljästi.

15.10.2021 teksti on päivitetty vastaamaan OKM:n ja THL:n 12.10. annettuja suosituksia opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjille sekä  yliopistoille, ammattikorkeakouluille sekä lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen, vapaan sivistystyön ja aikuisten perusopetuksen järjestäjille

6.8.2021 tekstiin on päivitetty Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön uudet suositukset opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjille sekä yliopistoille, ammattikorkeakouluille ja lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen, vapaan sivistystyön ja aikuisten perusopetuksen järjestäjille koronavirusepidemian aikana.

8.9.2021 päivitetty linkki OKM:n ja THL:n ohjeistukseen lasten ja nuorten harrastustoiminnasta; linkki johtaa nyt OKM:n ja THL:n yhteistyössä STM:n kanssa antamaan suositukseen lasten ja nuorten terveysturvallisen harrastustoiminnan järjestämiseen

Suora linkki tähän vastaukseen: https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/miten-laulaminen-ja-muu-voimakas-a…

 

 

Käytetäänkö vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa maskeja?

Keywords Koronavirus Taiteen perusopetus Vapaa sivistystyö

Päivitetty 14.10.2021

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei ole antanut kansallista maskisuositusta opetukselle ja koulutukselle 12.10.2021 jälkeiselle ajalle. Alueelliset ja paikalliset toimivaltaiset viranomaiset voivat antaa alueellaan tai paikallisesti omia täydentäviä tai rajatumpia suosituksia, jotka perustuvat heidän riskinarvioonsa ja valtuuksiinsa, huomioiden paikallinen ja alueellinen epidemiatilanne. Tarkemmat suositukset maskin käytöstä voivat siksi vaihdella alueittain ja oppilaitoksittain. Päätös maskin käyttösuosituksen antamisesta tehdään paikallisesti tai alueellisesti epidemiologisen tilanteen mukaan.

Maskien hankinnasta ja kustannuksista vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa vastaavat ensisijaisesti opiskelijat ja oppilaat itse. Kunnat huolehtivat, että kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville on saatavissa maskeja ilmaiseksi, jos kunta kuuluu suosituksen voimassaoloalueeseen. Koulutuksen ylläpitäjä tai koulutuksen järjestäjä voi tarjota maskeja maksutta opiskelijoille, jos näkee sen turvallisuuden ja tartuntojen ehkäisemisen kannalta tarkoituksenmukaiseksi.

11.1.2021 päivitetty THL:n päivittyneen maskisuosituksen mukaiseksi (maskin käyttäjien ikärajaksi 12 vuotta)

6.8.2021 tekstiin on päivitetty Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön uudet suositukset opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjille sekä yliopistoille, ammattikorkeakouluille ja lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen, vapaan sivistystyön ja aikuisten perusopetuksen järjestäjille koronavirusepidemian aikana

10.9.2021 lisätty linkki OKM:n ja THL:n suosituksiin lasten ja nuorten terveysturvallisen harrastustoiminnan järjestämisestä

14.10.2021 päivitetty vastaamaan OKM:n ja THL:n 12.10. annettuja suosituksia opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjille sekä  yliopistoille, ammattikorkeakouluille sekä lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen, vapaan sivistystyön ja aikuisten perusopetuksen järjestäjille

Suora linkki tähän vastaukseen: https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/kaytetaanko-vapaassa-sivistystyoss…

 

Sovelletaanko taiteen perusopetuksessa opetustoimea vai harrastamista koskevia säännöksiä ja ohjeita?

Keywords Koronavirus Taiteen perusopetus

Päivitetty 8.9.2021

Taiteen perusopetus on opetustointa, jota koskevat täydentävänä myös harrastustoiminnan kansalliset ohjeet. Taiteen perusopetus on tavoitteellista tasolta toiselle etenevää ensisijaisesti lapsille ja nuorille järjestettävää eri taiteenalojen opetusta, joka samalla antaa oppilaalle valmiuksia ilmaista itseään ja hakeutua asianomaisen taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen. Taiteen perusopetuksen yhteydessä voidaan järjestää myös muuta taiteen edistämiseen liittyvää toimintaa. (laki taiteen perusopetuksesta, 1 §)

Taiteen perusopetusta voidaan järjestää musiikkioppilaitoksissa, muissa taiteen perusopetusta antavissa oppilaitoksissa tai muulla tavoin (laki taiteen perusopetuksesta, 2 § 3 momentti). Taiteen perusopetuksessa noudatetaan Opetushallituksen antamia opetussuunnitelman perusteita.

Tartuntatautilain väliaikaisen 58 c §:n perusteella tilojen hallinnasta vastaavan taiteen perusopetuksen järjestäjän on huolehdittava siitä, että oppilaitoksessa toimivilla on mahdollisuus käsien puhdistamiseen ja että heille annetaan riittävän etäisyyden ylläpitämistä, käsien puhdistamista ja muita vastaavia tartuntojen leviämistä estäviä käytänteitä koskevat toimintaohjeet. Taiteen perusopetuksen järjestäjän vastuulla on myös tehostaa tilojen ja pintojen puhdistamista sen lisäksi, mitä muualla kyseisen toiminnan osalta puhdistamisesta säädetään. Lisäksi oleskelu oppilaitoksessa tulee järjestää sillä tavoin väljästi, kuin se kyseisen toiminnan erityispiirteet huomioon ottaen on mahdollista.

Koska taiteen perusopetus kytkeytyy toiminnan luonteen kautta usein kuitenkin myös harrastustoimintaan, on toiminnan järjestämisessä huomioitava lisäksi viranomaisten antamat ohjeet harrastustoiminnan järjestämisestä. Ohjeet ovat suositusluontoisia. Viime kädessä taiteen perusopetuksen terveysturvallinen järjestäminen on toiminnan järjestäjän vastuulla. 

Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) ja Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) ovat yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa antaneet 31.8.2021 suosituksia lasten ja nuorten harrastustoiminnan terveysturvallisesta järjestämisestä.  Niiden noudattamista suositellaan taiteen perusopetuksen ryhmäopetusta järjestettäessä. Uudet suositukset korvaavat lasten ja nuorten harrastustoiminnasta 2.2.2021 annetun ohjeistuksen.

Kunta tai usean kunnan alueella aluehallintovirasto voi tartuntatautilain 58 d §:n nojalla päättää, että yleisölle avoimien tai rajatun asiakas- tai osallistujapiirin oleskeluun tarkoitettujen tilojen käyttö järjestetään siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden on tosiasiallisesti mahdollista välttää lähikontakti toisiinsa. Tällaista päätöstä ei kuitenkaan sovelleta oppilaitosten toimintaan. Taiteen perusopetuksen järjestäjät ovat lähes poikkeuksetta oppilaitoksia, joten edellä tarkoitettu kunnan tai aluehallintoviraston päätös ei koske taiteen perusopetusta. Asiaan ei vaikuta se, järjestääkö oppilaitos taiteen perusopetusta omissa tiloissaan vai esimerkiksi päiväkodissa, koulussa, senioritalossa, oppimiskeskuksessa tai kansalaisopistossa.

Suora linkki tähän UKK-vastaukseen: https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/sovelletaanko-taiteen-perusopetuks…

Päivitetty 8.9.2021 vastaamaan OKM:n ja THL:n suositusta lasten ja nuorten harrastustoiminnan terveysturvallisesta järjestämisestä
 

Miten koronavirus vaikuttaa valtionavustustoimintaan?

Keywords Koronavirus Rahoitus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Korkeakoulutus Taiteen perusopetus Vapaa sivistystyö Aikuiskoulutus

Tarkistettu 17.12.2020

Koronavirustilanne vaikuttaa Opetushallituksen valtionavustustoimintaan monella tavalla. Tästä syystä olemme lisänneet joustavuutta käsittelyymme mm. pidentämällä valtionavustusten hakuaikoja, kasvattamalla valtionavustusten käyttöaikaa, keventämällä valtionavustusasioiden käsittelyä sekä ohjeistamalla valtionavustustoiminnasta ja siinä tapahtuvista muutoksista keskitetysti.

Suora linkki tähän vastaukseen https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/miten-koronavirus-vaikuttaa-valtio…

Viimeisimmät koronavirustilanteeseen liittyvät ohjeistukset pääset katsomaan alla olevasta linkistä.

Mitä opintoja laajan oppimäärän päättötodistuksessa arvioidaan?

Keywords Arviointi ja todistukset Taiteen perusopetus

Opetussuunnitelman perusteiden alaluvussa 6.4 Oppimäärän arviointi todetaan, että laajan oppimäärän arvioinnin lähtökohtana ovat oppilaan suorittamat syventävät opinnot. Päättöarviointi kertoo, miten oppilas on saavuttanut taiteenalan laajan oppimäärän syventävien opintojen tavoitteet. Laajan oppimäärän päättötodistuksessa annettavassa sanallisessa arviossa painotetaan oppilaan oppimisen ja osaamisen vahvuuksia. Lopputyö arvioidaan osana syventäviä opintoja.

Mitä arvioinnin kriteerit ovat ja miten ne tulisi laatia?

Keywords Arviointi ja todistukset Taiteen perusopetus

Arvioinnin kriteerit laaditaan oppilaitoskohtaisesti osaksi paikallisia laajan oppimäärän opetussuunnitelmia.  Kriteerit eivät tarkoita samaa kuin tavoitteet, mutta ne johdetaan tavoitteista. Arviointikriteerejä käytetään arvioimaan, kuinka hyvin oppilas on saavuttanut tietyn opetussuunnitelmassa määritellyn tavoitteen.

Oppilaalta edellytettävä osaaminen tulisi kuvata riittävän tarkasti, vaikkakin realistisesti. Arvioinnin kriteerit määrittelevät, mitä oppilaalta edellytetään tietyllä osaamisen tasolla. Koulutuksen järjestäjä voi itse päättää, millaista osaamisen tasoa kriteerit kuvaavat. Yksi käyttökelpoinen ratkaisu on laatia arvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle. Niitä käyttäen opettaja voi arvioida, minkä tavoitteiden kohdalla oppilaan oppiminen on hyvää tai esimerkiksi, minkä tavoitteiden osalta oppilaan osaamien ylittää hyvän osaamisen.   Laajan oppimäärän päättöarviointi annetaan syventävien opintojen pohjalta. Siksi päättöarvioinnin kriteerit kirjoitetaan koulutuksen järjestäjän syventävien opintojen tavoitteille.

Kirjataanko laajan oppimäärän päättötodistuksen sanalliseen arvioon vain osa oppilaan saamasta arvioinnista?

Keywords Arviointi ja todistukset Taiteen perusopetus

Opetussuunnitelman perusteiden luvussa 6.4 todetaan, että sanallinen arvio kuvaa oppilaan edistymistä ja hänen saavuttamaansa osaamista suhteessa syventävien opintojen tavoitteisiin. Sanallisessa arviossa tulee painottaa oppilaan oppimisen ja osaamisen vahvuuksia. Täten päättötodistuksen sanallisessa arviossa huomioidaan kaikki arvioinnin kohteet, mutta siinä keskitytään niihin arvioinnin kohteisiin, jotka liittyvät oppilaan osaamisen vahvuuksiin / joissa oppimisen osaaminen on erityisen vahvaa.

Miten arviointi annetaan käytännössä?

Keywords Arviointi ja todistukset Taiteen perusopetus

Opetuksen arviointia ohjaa laki taiteen perusopetuksesta ja sen 8 §, jonka ensimmäisessä momentissa todetaan: ”Oppilaan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan työskentelyä tulee arvioida monipuolisesti”. Opetussuunnitelman perusteissa aihetta käsitellään alaluvussa 6.2 Arviointi opintojen aikana sekä taiteenalakohtaisesti alaluvuissa oppimisen arviointi. Painopiste oppimisen arvioinnissa on opintojen aikana annettavassa oppimista eteenpäin ohjaavassa palautteessa.

Arvioinnin tehtävä on ohjata oppilaan työskentelyä, rohkaista häntä opiskeluun ja siten edistää oppimista. Kaikkien taiteenalojen opinnoissa palautteen antamisella ja saamisella on suuri merkitys. Palautteen tulee olla jatkuvaa ja monipuolista. Se tarkoittaa, että palautetta annetaan oppituntien aikana eri tavoin opittavan asian mukaan. Palautteen antamisessa kannattaa hyödyntää itsearviointia ja vertaisarviointia ja myös digitaalisen tallentamisen tarjoamia mahdollisuuksia.

Taiteen perusopetuksessa oppimisen arviointi kohdistuu ainoastaan työskentelyyn ja tavoitellun osaamisen karttumiseen, ei oppilaan persoonaan tai ominaisuuksiin. Eri taiteenaloilla arvioinnissa keskitytään opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin arvioinnin kohteisiin.

Miten arviointi annetaan käytännössä?

Keywords Arviointi ja todistukset Taiteen perusopetus

Opetuksen arviointia ohjaa laki taiteen perusopetuksesta ja sen 8 §, jonka ensimmäisessä momentissa todetaan: ”Oppilaan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan työskentelyä tulee arvioida monipuolisesti”. Opetussuunnitelman perusteissa aihetta käsitellään alaluvussa 6.2 Arviointi opintojen aikana sekä taiteenalakohtaisesti alaluvuissa oppimisen arviointi. Painopiste oppimisen arvioinnissa on opintojen aikana annettavassa oppimista eteenpäin ohjaavassa palautteessa.

Arvioinnin tehtävä on ohjata oppilaan työskentelyä, rohkaista häntä opiskeluun ja siten edistää oppimista. Kaikkien taiteenalojen opinnoissa palautteen antamisella ja saamisella on suuri merkitys. Palautteen tulee olla jatkuvaa ja monipuolista. Se tarkoittaa, että palautetta annetaan oppituntien aikana eri tavoin opittavan asian mukaan. Palautteen antamisessa kannattaa hyödyntää itsearviointia ja vertaisarviointia ja myös digitaalisen tallentamisen tarjoamia mahdollisuuksia.

Taiteen perusopetuksessa oppimisen arviointi kohdistuu ainoastaan työskentelyyn ja tavoitellun osaamisen karttumiseen, ei oppilaan persoonaan tai ominaisuuksiin. Eri taiteenaloilla arvioinnissa keskitytään opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin arvioinnin kohteisiin.

Näytetään 1-10/11