Usein kysytyt kysymykset


Olemme koonneet tälle sivulle tietoa Opetushallituksen eri osa-alueista. Jos et löydä vastausta, niin voit lähettää kysymyksesi lomakkeella, joka löytyy sivun alalaidasta.

11 aiheeseen liittyvää kysymystä

Miten laulaminen ja muu voimakas äänenkäyttö voidaan järjestää koronavirusaikana?

Keywords Koronavirus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Taiteen perusopetus Vapaa sivistystyö

Tartuntatautilain 58 c § sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön hygieniasuosituksen mukaan riittävä väljyys lähikontaktien välttämiseksi tulisi turvata tilajärjestelyillä. Voimakasta äänenkäyttöä voi sisältyä esimerkiksi laulamiseen ja draamaharjoituksiin. Voimakasta äänenkäyttöä edellyttävissä harjoitteissa oppilaat ja opiskelijat tulee sijoittaa käytettävissä tiloissa mahdollisimman väljästi. Opetuksen ja koulutuksen järjestäjän on tärkeä toteuttaa toimintaa niin, että voimakkaaseen äänenkäyttöön koronavirustartuntaan liittyviä riskejä minimoidaan. Lisäksi tulisi huomioida alueelliset ja paikalliset määräykset, ohjeet ja suositukset esimerkiksi maskien käytöstä.

Kuorolaulua voidaan toteuttaa esimerkiksi niin, että koko ryhmä on etänä, etä- ja lähiopetuksen yhdistelmänä eli hybridinä tai lähiopetuksena pienemmissä ryhmissä koulutusmuodon erityispiirteet huomioiden. Ulkotiloja voidaan lisäksi hyödyntää pedagogisesti toimivalla tavalla.

Perusopetuksessa voimakasta äänenkäyttöä edellyttävissä harjoitteissa oppilaat tulee sijoittaa käytettävissä tiloissa mahdollisimman väljästi. Opetuksen järjestäjä päättää, miten musiikin ja draaman opetus ja laulaminen toteutetaan tartuntatautilain 58 c § sekä THL ja OKM hygieniasuositukset huomioiden. Koulu pyrkii huolehtimaan, että jokaisen oppilaan kohdalla toimitaan opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti, vaikka koronan takia joitain musiikin opetussisältöjä tai -menetelmiä ei voidakaan kaikilta osin toteuttaa.

Lukiokoulutuksessa henkilömäärä voimakasta äänenkäyttöä vaativissa tilanteissa tulisi rajata siten, että henkilöiden väliin jää yli 2 metriä aina kun mahdollista. Jos joutuu olemaan lähikontaktissa (alle 2 m), pitää nämä tilanteet pyrkiä pitämään mahdollisimman lyhyinä. Koulutuksen järjestäjä päättää, miten musiikin ja draaman opetus ja laulaminen toteutetaan tartuntatautilain 58 c § sekä THL ja OKM hygieniasuositukset huomioiden.

Ammatillisessa koulutuksessa henkilömäärä voimakasta äänenkäyttöä vaativissa tilanteissa tulisi rajata siten, että henkilöiden väliin jää yli 2 metriä aina kun mahdollista. Jos joutuu olemaan lähikontaktissa (alle 2 m), pitää nämä tilanteet pyrkiä pitämään mahdollisimman lyhyinä. Osa ammatillisen koulutuksen opinnoista ja osaamisen osoittamisesta on sen luonteista, että sitä ei ole mahdollista toteuttaa ilman fyysistä kontaktia tai läheisyyttä. Näissäkin tapauksissa on riittäviin etäisyyksiin pyrittävä niin pitkälti kuin on mahdollista ja hygieniasta on huolehdittava tartuntatautilain 58 c §:n mukaisesti. Fyysistä kontaktia tai läheisyyttä edellyttävään opetus- tai näyttötilanteeseen osallistuminen on opiskelijalle vapaaehtoista ja tarvittaessa opetus- tai arviointitilanne on siirrettävä myöhempään ajankohtaan.

Vapaassa sivistystyössä henkilömäärä voimakasta äänenkäyttöä vaativissa tilanteissa tulisi rajata siten, että henkilöiden väliin jää yli 2 metriä aina kun mahdollista. Jos joutuu olemaan lähikontaktissa (alle 2 m), pitää nämä tilanteet pyrkiä pitämään mahdollisimman lyhyinä. Koulutuksen järjestäjä päättää, pystyykö se järjestämään voimakasta äänenkäyttöä vaativan toimintansa tartuntatautilain 58 c §:n sekä THL ja OKM hygieniasuosituksen mukaisesti. Koulutuksen järjestäjä voi myös päättää voimakasta äänenkäyttöä vaativan toiminnan keskeyttämistä toistaiseksi tai sen järjestämisestä vaihtoehtoisin keinoin.

Taiteen perusopetuksessa voimakasta äänenkäyttöä edellyttävissä harjoitteissa alle 12-vuotiaat oppilaat tulee sijoittaa mahdollisimman väljästi. Taiteen perusopetuksen toiminta yli 12-vuotiaiden ryhmämuotoisessa harrastustoiminnassa toteutetaan siten, että osallistujien välillä säilyy 2 metrin turvaväli.

Suora linkki tähän vastaukseen: https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/miten-laulaminen-ja-muu-voimakas-a…

 

 

Käytetäänkö vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa maskeja?

Keywords Koronavirus Taiteen perusopetus Vapaa sivistystyö

Päivitetty 11.1.2021

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on antanut kasvomaskisuosituksen, joka on jaettu koronaepidemian eri vaiheisiin. Suositukset riippuvat siitä, minkälainen koronavirustilanne alueella on. THL ei ole antanut erikseen suositusta maskien käytöstä vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa. THL suosittelee maskien käyttämistä julkisissa sisätiloissa ja yleisötilaisuuksissa, joissa lähikontakteja ei voida aina välttää. Tämän takia maskin käyttö on perusteltua vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa vastaavalla tavalla kuin muissa koulutusmuodoissa.

THL suosittelee maskin käyttöä 12 vuotta täyttäneille aina julkisissa sisätiloissa ja yleisötilaisuuksissa koronaepidemian leviämis- ja kiihtymisvaiheessa. Suositus koskee kouluja ja oppilaitoksia kuudesluokkalaisista alkaen. Tämä tarkoittaa, että myös vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa 12 vuotta täyttäneiden opiskelijoiden ja oppilaiden suositellaan käyttävän maskia. Päätös suositusten antamisesta tehdään paikallisesti tai alueellisesti epidemiologisen tilanteen mukaan.

Maskien hankinnasta ja kustannuksista vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa vastaavat ensisijaisesti opiskelijat ja oppilaat itse. Kunnat huolehtivat, että kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville on saatavissa maskeja ilmaiseksi, jos kunta kuuluu suosituksen voimassaoloalueeseen. Koulutuksen ylläpitäjä tai koulutuksen järjestäjä voi tarjota maskeja maksutta opiskelijoille, jos näkee sen turvallisuuden ja tartuntojen ehkäisemisen kannalta tarkoituksenmukaiseksi.

11.1.2021 päivitetty THL:n päivittyneen maskisuosituksen mukaiseksi (maskin käyttäjien ikärajaksi 12 vuotta)

Suora linkki tähän vastaukseen: https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/kaytetaanko-vapaassa-sivistystyoss…

 

Mitä jos koulu tai päiväkoti vaatii fyysistä läsnäoloa henkilökunnan kokouksiin tai koulutuksiin?

Keywords Koronavirus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Taiteen perusopetus

Tarkistettu ja tarpeellisilta osin 17.12.2020

Henkilökunnan kokoontumisia tulisi edelleen välttää, ja hyödyntää ensisijaisesti etäyhteyksiä. Suosituksena on, että henkilöstö ei myöskään pääsääntöisesti siirtyisi toimipaikasta toiseen tartuntojen leviämisen ehkäisemiseksi. 

Opettajien ja muiden kouluissa tai varhaiskasvatuksessa työskentelevien osalta työturvallisuus on opetuksen tai varhaiskasvatuksen järjestäjän eli työnantajan vastuulla. Työntekijä voi tarvittaessa kääntyä oman työsuojeluvaltuutettunsa ja työterveyshuollon puoleen.

17.12.2020 lisätty ulkoisia linkkejä

Suora linkki tähän vastaukseen https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/mita-jos-koulu-tai-paivakoti-vaati…

 

Mitä tehdä jos koulu tai päiväkoti ei noudata annettuja suosituksia?

Keywords Koronavirus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Taiteen perusopetus

Tarkistettu 17.12.2020

Toimijoiden on hyvä hyödyntää toiminnassaan tilanteen mukaan päivittyviä valtakunnallisia ohjeita ja suosituksia riippumatta siitä, että ne eivät ole oikeudellisesti sitovia. Tartuntojen ehkäisemiseksi niiden noudattaminen on perusteltua ja suositeltavaa.

Kannattaa aina keskustella suoraan oman lapsen koulun tai päiväkodin kanssa ja pyrkiä löytämään juuri kyseessä olevaan tilanteeseen parhaiten toimiva ratkaisu.

Tarvittaessa voi olla yhteydessä varhaiskasvatuksen tai opetuksen järjestäjään, kuten kunnan opetus- tai sivistystoimeen.

Suora linkki tähän vastaukseen https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/mita-tehda-jos-koulu-tai-paivakoti…

 

Miten koronavirus vaikuttaa valtionavustustoimintaan?

Keywords Koronavirus Rahoitus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus Korkeakoulutus Taiteen perusopetus Vapaa sivistystyö Aikuiskoulutus

Tarkistettu 17.12.2020

Koronavirustilanne vaikuttaa Opetushallituksen valtionavustustoimintaan monella tavalla. Tästä syystä olemme lisänneet joustavuutta käsittelyymme mm. pidentämällä valtionavustusten hakuaikoja, kasvattamalla valtionavustusten käyttöaikaa, keventämällä valtionavustusasioiden käsittelyä sekä ohjeistamalla valtionavustustoiminnasta ja siinä tapahtuvista muutoksista keskitetysti.

Suora linkki tähän vastaukseen https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/miten-koronavirus-vaikuttaa-valtio…

Viimeisimmät koronavirustilanteeseen liittyvät ohjeistukset pääset katsomaan alla olevasta linkistä.

Mitä opintoja laajan oppimäärän päättötodistuksessa arvioidaan?

Keywords Arviointi ja todistukset Taiteen perusopetus

Opetussuunnitelman perusteiden alaluvussa 6.4 Oppimäärän arviointi todetaan, että laajan oppimäärän arvioinnin lähtökohtana ovat oppilaan suorittamat syventävät opinnot. Päättöarviointi kertoo, miten oppilas on saavuttanut taiteenalan laajan oppimäärän syventävien opintojen tavoitteet. Laajan oppimäärän päättötodistuksessa annettavassa sanallisessa arviossa painotetaan oppilaan oppimisen ja osaamisen vahvuuksia. Lopputyö arvioidaan osana syventäviä opintoja.

Mitä arvioinnin kriteerit ovat ja miten ne tulisi laatia?

Keywords Arviointi ja todistukset Taiteen perusopetus

Arvioinnin kriteerit laaditaan oppilaitoskohtaisesti osaksi paikallisia laajan oppimäärän opetussuunnitelmia.  Kriteerit eivät tarkoita samaa kuin tavoitteet, mutta ne johdetaan tavoitteista. Arviointikriteerejä käytetään arvioimaan, kuinka hyvin oppilas on saavuttanut tietyn opetussuunnitelmassa määritellyn tavoitteen.

Oppilaalta edellytettävä osaaminen tulisi kuvata riittävän tarkasti, vaikkakin realistisesti. Arvioinnin kriteerit määrittelevät, mitä oppilaalta edellytetään tietyllä osaamisen tasolla. Koulutuksen järjestäjä voi itse päättää, millaista osaamisen tasoa kriteerit kuvaavat. Yksi käyttökelpoinen ratkaisu on laatia arvioinnin kriteerit hyvälle osaamiselle. Niitä käyttäen opettaja voi arvioida, minkä tavoitteiden kohdalla oppilaan oppiminen on hyvää tai esimerkiksi, minkä tavoitteiden osalta oppilaan osaamien ylittää hyvän osaamisen.   Laajan oppimäärän päättöarviointi annetaan syventävien opintojen pohjalta. Siksi päättöarvioinnin kriteerit kirjoitetaan koulutuksen järjestäjän syventävien opintojen tavoitteille.

Kirjataanko laajan oppimäärän päättötodistuksen sanalliseen arvioon vain osa oppilaan saamasta arvioinnista?

Keywords Arviointi ja todistukset Taiteen perusopetus

Opetussuunnitelman perusteiden luvussa 6.4 todetaan, että sanallinen arvio kuvaa oppilaan edistymistä ja hänen saavuttamaansa osaamista suhteessa syventävien opintojen tavoitteisiin. Sanallisessa arviossa tulee painottaa oppilaan oppimisen ja osaamisen vahvuuksia. Täten päättötodistuksen sanallisessa arviossa huomioidaan kaikki arvioinnin kohteet, mutta siinä keskitytään niihin arvioinnin kohteisiin, jotka liittyvät oppilaan osaamisen vahvuuksiin / joissa oppimisen osaaminen on erityisen vahvaa.

Miten arviointi annetaan käytännössä?

Keywords Arviointi ja todistukset Taiteen perusopetus

Opetuksen arviointia ohjaa laki taiteen perusopetuksesta ja sen 8 §, jonka ensimmäisessä momentissa todetaan: ”Oppilaan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan työskentelyä tulee arvioida monipuolisesti”. Opetussuunnitelman perusteissa aihetta käsitellään alaluvussa 6.2 Arviointi opintojen aikana sekä taiteenalakohtaisesti alaluvuissa oppimisen arviointi. Painopiste oppimisen arvioinnissa on opintojen aikana annettavassa oppimista eteenpäin ohjaavassa palautteessa.

Arvioinnin tehtävä on ohjata oppilaan työskentelyä, rohkaista häntä opiskeluun ja siten edistää oppimista. Kaikkien taiteenalojen opinnoissa palautteen antamisella ja saamisella on suuri merkitys. Palautteen tulee olla jatkuvaa ja monipuolista. Se tarkoittaa, että palautetta annetaan oppituntien aikana eri tavoin opittavan asian mukaan. Palautteen antamisessa kannattaa hyödyntää itsearviointia ja vertaisarviointia ja myös digitaalisen tallentamisen tarjoamia mahdollisuuksia.

Taiteen perusopetuksessa oppimisen arviointi kohdistuu ainoastaan työskentelyyn ja tavoitellun osaamisen karttumiseen, ei oppilaan persoonaan tai ominaisuuksiin. Eri taiteenaloilla arvioinnissa keskitytään opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin arvioinnin kohteisiin.

Miten arviointi annetaan käytännössä?

Keywords Arviointi ja todistukset Taiteen perusopetus

Opetuksen arviointia ohjaa laki taiteen perusopetuksesta ja sen 8 §, jonka ensimmäisessä momentissa todetaan: ”Oppilaan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan työskentelyä tulee arvioida monipuolisesti”. Opetussuunnitelman perusteissa aihetta käsitellään alaluvussa 6.2 Arviointi opintojen aikana sekä taiteenalakohtaisesti alaluvuissa oppimisen arviointi. Painopiste oppimisen arvioinnissa on opintojen aikana annettavassa oppimista eteenpäin ohjaavassa palautteessa.

Arvioinnin tehtävä on ohjata oppilaan työskentelyä, rohkaista häntä opiskeluun ja siten edistää oppimista. Kaikkien taiteenalojen opinnoissa palautteen antamisella ja saamisella on suuri merkitys. Palautteen tulee olla jatkuvaa ja monipuolista. Se tarkoittaa, että palautetta annetaan oppituntien aikana eri tavoin opittavan asian mukaan. Palautteen antamisessa kannattaa hyödyntää itsearviointia ja vertaisarviointia ja myös digitaalisen tallentamisen tarjoamia mahdollisuuksia.

Taiteen perusopetuksessa oppimisen arviointi kohdistuu ainoastaan työskentelyyn ja tavoitellun osaamisen karttumiseen, ei oppilaan persoonaan tai ominaisuuksiin. Eri taiteenaloilla arvioinnissa keskitytään opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin arvioinnin kohteisiin.

Näytetään 1-10/11