Usein kysytyt kysymykset


Olemme koonneet tälle sivulle tietoa Opetushallituksen eri osa-alueista. Jos et löydä vastausta, niin voit lähettää kysymyksesi lomakkeella, joka löytyy sivun alalaidasta.

32 aiheeseen liittyvää kysymystä

Käytetäänkö vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa maskeja?

Keywords Koronavirus Taiteen perusopetus Vapaa sivistystyö

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on antanut kasvomaskisuosituksen, joka on jaettu koronaepidemian eri vaiheisiin. Suositukset riippuvat siitä, minkälainen koronavirustilanne alueella on. THL ei ole antanut erikseen suositusta maskien käytöstä vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa. THL suosittelee maskien käyttämistä julkisissa sisätiloissa ja yleisötilaisuuksissa, joissa lähikontakteja ei voida aina välttää. Tämän takia maskin käyttö on perusteltua vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa vastaavalla tavalla kuin muissa koulutusmuodoissa.

Kiihtymisvaiheessa maskin käyttö on perusteltua 15 vuotta täyttäneille. Leviämisvaiheessa THL suosittelee maskin käyttöä aina julkisissa sisätiloissa ja yleisötilaisuuksissa mukaan lukien oppilaitokset yläkouluikäisistä alkaen.

Maskien hankinnasta ja kustannuksista vapaassa sivistystyössä ja taiteen perusopetuksessa vastaavat ensisijaisesti opiskelijat ja oppilaat itse. Kunnat huolehtivat, että kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville on saatavissa maskeja ilmaiseksi, jos kunta kuuluu suosituksen voimassaoloalueeseen. Koulutuksen ylläpitäjä tai koulutuksen järjestäjä voi tarjota maskeja maksutta opiskelijoille, jos näkee sen turvallisuuden ja tartuntojen ehkäisemisen kannalta tarkoituksenmukaiseksi.

Kuka maksaa maskit lukiokoulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa ja perusopetuksessa?

Keywords Koronavirus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus

Päivitetty 2.10.2020

Koska kyse on suosituksesta, maskien hankinnasta ja kustannuksista toisella asteella vastaavat ensisijaisesti opiskelijat itse. Kuntien on kuitenkin huolehdittava, että kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville on saatavissa maskeja ilmaiseksi, jos kunta kuuluu suosituksen voimassaoloalueeseen. Koulutuksen järjestäjä voi tarjota maskeja maksutta opiskelijoille, jos näkee sen turvallisuuden ja tartuntojen ehkäisemisen kannalta tarkoituksenmukaiseksi. Vastaavat periaatteet soveltuvat myös aikuisten perusopetukseen.

Perusopetuksessa lähtökohtana on, että kunta tarjoaa ja kustantaa maskit kaikille vuosiluokkien 7-9 ja lisäopetuksen oppilaille, sillä kyse on oppivelvollisuuskoulutuksesta. Perusopetuksessakin oppilas voi käyttää halutessaan omaa maskia.

Kun kyse on suosituksesta, oppilaita tai opiskelijoita ei voi velvoittaa käyttämään maskeja. Käyttöön kuitenkin on syytä kannustaa ja opastaa, jotta mahdollinen epidemian leviäminen pystytään mahdollisimman tehokkaasti estämään.

THL:n maskisuositus ei koske työyhteisöjä, joita koskien asiantuntijalaitoksena toimii Työterveyslaitos. Koulujen ja oppilaitosten henkilökunnan osalta vastuu mahdollisesta maskien käytön suosituksen antamisesta on siis työnantajalla, jolloin lähtökohtana on, että työnantaja vastaa maskien hankinnasta.

Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ollessa työssäoppimassa, noudatetaan niitä suosituksia, jotka ovat käytössä työpaikalla. 

Tekstiä muokattu

2.10.2020 täydennetty aikuisten perusopetuksen osalta

Käytetäänkö lukiokoulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa ja perusopetuksessa maskeja?

Keywords Koronavirus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus

Päivitetty 2.10.2020

THL on antanut kasvomaskisuosituksen, joka on jaettu koronaepidemian eri vaiheisiin. Maskisuosituksessa ovat mukana myös koulut ja oppilaitokset. Suositukset riippuvat siitä, minkälainen koronavirustilanne alueella on: kiihtymisvaiheessa THL suosittelee maskin käyttöä toisen asteen oppilaitoksissa ja korkeakouluissa. Leviämisvaiheessa THL suosittelee maskia näiden lisäksi myös yläkouluikäisille kouluissa käytettäväksi. 

Päätös suositusten antamisesta tehdään paikallisesti tai alueellisesti epidemiologisen tilanteen mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että paikalliset ja alueelliset viranomaiset, kuten kunta ja sairaanhoitopiiri päättävät, suositellaanko maskin käyttöä ja missä laajuudessa. Koulutuksen ja opetuksen järjestäjän harkinnassa on, miten suositusta toteutetaan käytännössä. Epidemian eri vaiheita koskevia suosituksia on mahdollista ottaa käyttöön paikallisesti ja alueellisesti missä vaiheessa epidemiaa tahansa. 

Kun kyse on suosituksesta, oppilaita tai opiskelijoita ei voi velvoittaa käyttämään maskeja. Käyttöön kuitenkin on syytä kannustaa ja opastaa, jotta mahdollinen epidemian leviäminen pystytään mahdollisimman tehokkaasti estämään.

THL:n maskisuositus ei koske työyhteisöjä, joita koskien asiantuntijalaitoksena toimii Työterveyslaitos. Koulujen ja oppilaitosten henkilökunnan osalta vastuu mahdollisesta maskien käytön suosituksen antamisesta on siis työnantajalla, jolloin lähtökohtana on, että työnantaja vastaa maskien hankinnasta.

Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden ollessa työssäoppimassa, noudatetaan niitä suosituksia, jotka ovat käytössä työpaikalla. 

Aikuisten perusopetukseen soveltuvat vastaavat maskin käytön periaatteet kuin toisella asteella.

Tekstiä muokattu

2.10.2020 täydennetty aikuisten perusopetuksen osalta

Voidaanko lukion vanhojen tansseja harjoitella ja järjestää koronavirusaikana?

Keywords Koronavirus Lukiokoulutus

Vanhojen tanssit voidaan järjestää, jos niiden harjoituksissa ja esityksissä pystytään erityisjärjestelyiden avulla noudattamaan opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koronatilanteeseen liittyvää suositusta koulutuksen järjestäjille ja oppilaitoksille (4.8.2020) sekä muita alueellisia suosituksia esimerkiksi maskien käytöstä. Kyse on paikallisesti päätettävästä asiasta. Perinteisissä pari- ja parinvaihtotansseissa ei 4.8.2020 annetun OKM-THL-suosituksen mukainen turvaväli toteudu.

OKM:n ja THL:n suosituksen mukaan tilat on hyvä järjestää tavallista väljemmin ja tarpeettomia fyysisiä lähikontakteja välttää tai vähentää. Turvavälien ylläpitämisen mahdollisuus tulisi turvata tilajärjestelyillä: henkilömäärä tulisi rajata siten, että henkilöiden väliin jää 1–2 metrin tila. Oppilaitoksissa tulisi välttää tilanteita, joissa ollaan suorassa kosketuksessa muiden kanssa.

Isojen ryhmien ─ esimerkiksi suuren lukion koko toisen vuosikurssin ─ kokoontuminen samaan tilaan saattaa muodostaa tartuntariskin. Koulutuksen järjestäjä päättää paikallisen tilanteen mukaan siitä, miten vanhojen tanssit voidaan turvallisesti järjestää.

Koulutuksen järjestäjä voi harkintansa mukaan järjestää vanhojen tanssien sijasta jonkun muun projektiluonteisen tanssiesityksen, jonka harjoituksissa ja esityksessä turvavälejä voidaan noudattaa. Vanhojen tanssit ja niiden harjoittelu voidaan myös siirtää myöhempään ajankohtaan.

Vanhojen tanssien juhlintaan liittyy usein myös koulun nuoremmille oppilaille sekä huoltajille ja muille oppilaitoksen ulkopuolelta tuleville vieraille järjestettäviä juhlaesityksiä. Paikallisesti päätetään, miten juhlayleisölle järjestetään mahdollisuus osallistua tansseihin. Yksi vaihtoehto on tilaisuuden kuvaaminen ja lähettäminen luokkiin ja koteihin etäyhteyden avulla. Muiden kuin opiskelijoiden ja henkilökunnan oleskelua oppilaitoksen alueella voidaan oppilaitoksen omalla päätöksellä rajoittaa.

Vanhojen tanssien kurssi toteutetaan lukioissa yleensä joko valtakunnallisena syventävänä tai soveltavana kurssina. Vaikka vanhojen tanssit ovat osa vahvaa lukioiden perinnettä, on niihin osallistuminen opiskelijalle valinnaista.

Paikallisia mahdollisuuksia harjoittelulle ja vanhojen päivän toteutukselle:

  • Koulutuksen järjestäjä voi harkintansa mukaan järjestää vanhojen tanssien sijasta jonkun muun projektiluonteisen tanssiesityksen, jonka harjoituksissa ja esityksessä turvavälejä voidaan noudattaa.
  • Harjoittelu voidaan suunnitella OKM-THL-suosituksien sekä paikallisten kasvomaskisuositusten mukaisesti riittävän pienissä ryhmissä ja askeleita harjoitellen 1-2 metrin etäisyyksin. Pari- ja parinvaihtotanssien sekä niiden otteiden harjoittelu ei ole mahdollista normaalilla tavalla OKM:n ja THL:n voimassa olevan suosituksen mukaisesti. On mahdollista, ettei tansseja voida toteuttaa keväälläkään perinteisesti paritanssien, jos suositukset etäisyyksien pitämisestä ovat silloin edelleen voimassa. 
  • Vanhojen tanssit ja niiden harjoittelu voidaan siirtää myöhempään ajankohtaan. Harjoittelu voidaan aloittaa esimerkiksi myös 3. jaksolla 2. jakson sijaan sen hetken tilanteeseen sopivalla tavalla.

Vanhojen päivän ohjelman sisällön suunnittelussa on syytä varautua myös siihen, että koronavirustilanne voi muuttua tulevien kuukausien aikana. Siksi ohjelma kannattaa suunnitella joustavaksi niin, että muutoksia voi tehdä toteutushetkellä voimassa olevan ohjeistuksen ja suosituksen mukaisesti.

 

Voidaanko karanteenissa olevat opettajat velvoittaa työn tekemiseen?

Keywords Koronavirus Opettajat ja kasvattajat Turvallisuus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus

Päivitetty 23.9.2020

Opettajaa ei voida velvoittaa työskentelemään hänelle määrätyn karanteenin aikana. Suostumuksensa perusteella opettaja, joka on työkykyinen, voi karanteeniin liittyviä rajoituksia noudattaen jatkaa työntekoa myös ollessaan karanteenissa. Tartuntatautiviranomaisen päättämä karanteeni toteutetaan henkilön asunnossa tai muussa päätöksenantajan hyväksymässä tai osoittamassa paikassa. Työnantaja ei voi velvoittaa työntekijää työskentelemään kotona ilman suostumusta. Olosuhteet kotona eivät välttämättä mahdollista kotona työskentelyä ja siksi siitä tulee sopia.

Koronatilanteesta viranomaiset suosittelevat omaehtoista karanteenia määrätyissä tilanteissa tartuntojen ehkäisemiseksi. Työnantaja harkitsee, maksaako se työntekijälle palkkaa omaehtoisen karanteenin ajalta. Omaehtoisessa karanteenissa olevalla ei ole oikeutta tartuntatautipäivärahaan. Työnantaja ja työntekijä voivat sopia, että työntekijä työskentelee kotona omaehtoisen karanteenin aikana.

Joillakin opiskelijoilla olisi mahdollisuus hankkia osaamista esimerkiksi sukulaisten maa- tai metsätilalla tai remonttitöissä. Voiko koulutussopimuksen tehdä, jos paikan tarjoajana on huoltaja, sukulainen tai muu yksityishenkilö?

Keywords Arviointi ja todistukset Koronavirus Opetus ja ohjaus Oppimisympäristö Ammatillinen koulutus

Ammatillisen koulutuksen järjestäjä voi järjestää työpaikalla tapahtuvaa koulutusta joko oppisopimukseen tai koulutussopimukseen perustuvana koulutuksena. Koulutuksen edellytysten varmistaminen ja lainsäädännön mukaisten sopimusten laadinta on koulutuksen järjestäjän vastuulla. Oppisopimuskoulutus perustuu määräaikaiseen työsopimukseen ja siinä maksetaan palkkaa. Koulutussopimukseen perustuvassa koulutuksessa opiskelija ei ole työsuhteessa eikä hänelle makseta palkkaa. 

Koulutuksen järjestäjä arvioi koulutustyöpaikan soveltuvuuden ottaen huomioon tutkinnon perusteiden tai henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman mukaiset opiskelijan yksilölliset tavoitteet. Koulutuksen järjestäjä varmistaa, että koulutustyöpaikalta löytyy tavoitteelliseen opiskeluun

  • riittävä tuotanto- ja palvelutoiminta
  • tarpeelliset työvälineet
  • ammattitaidoltaan, koulutukseltaan ja työkokemukseltaan pätevä henkilöstö. 

Koulutustyöpaikan henkilöstöstä tulee voida nimetä ammattitaidoltaan, koulutukseltaan tai työkokemukseltaan vastuullinen työpaikkaohjaaja. Lisäksi koulutuksen järjestäjän on varmistettava, että opiskelijalla on turvallinen opiskeluympäristö. Koulutussopimustyöpaikka vastaa opiskelijan työturvallisuudesta työpaikalla järjestettävän koulutuksen aikana. Ennen vaarallisen työn aloittamista työnantajan tai koulutukseen liittyvän työn kyseessä ollessa koulutuksen järjestäjän on yhteistoiminnassa työnantajan kanssa tehtävä siitä ilmoitus asianomaiselle työsuojeluviranomaiselle.

Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta löytyy malli koulutussopimukselle. Sopimukseen tulisi voida merkitä koulutussopimustyöpaikan Y-tunnus.

Jos oppi- tai koulutussopimusta ei ole mahdollista tehdä, henkilökohtaistamisen yhteydessä voidaan sopia myös muusta osaamisen hankkimisesta työpaikalla. Näissä tilanteissa koulutuksen järjestäjälle tai työnantajalle ei synny erityisiä ohjausvastuita tai muita velvoitteita, joten työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta ei tarvitse sopia erillisellä sopimuksella. Koulutuksen järjestäjä ei vastaa tällaisen työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta, sisällöstä, johdosta tai valvonnasta, mutta huolehtii kuitenkin siitä, että jos osaamista ei kerry työpaikalla yhdessä asetettujen tavoitteiden mukaisesti, opiskelijalla on mahdollisuus hankkia puuttuva osaaminen muissa koulutuksen järjestäjän oppimisympäristöissä. Koulutuksen järjestäjälle ei tältä ajalta kerry opiskelijasta perusrahoituksen laskennan perusteena käytettäviä opiskelijavuosia.

Ammatillisten tutkinnon osien osaamisen arvioinnin toteuttavat ja siitä päättävät yhdessä tutkinnon osittain koulutuksen järjestäjän nimeämät kaksi arvioijaa. Arvioijilla tulee olla riittävä ammattitaito ja osaaminen sekä riittävä perehtyneisyys arviointiin ja suoritettavan tutkinnon tai valmentavan koulutuksen perusteisiin. Arvioijien esteellisyyteen sovelletaan, mitä hallintolain 27–29 §:ssä säädetään. Esimerkiksi opiskelijan vanhempi tai muu läheinen ei voi olla arvioijana.

Miten toteutan biologian, maantiedon, fysiikan ja kemian kokeellista työskentelyä korona-aikana?

Keywords Koronavirus Perusopetus

Opetuksen järjestäjä päättää opetusjärjestelyistä ja paikallisesti noudatettavista käytänteistä. Opetustilojen suomat mahdollisuudet, turvalliset etäisyydet, opetuksen eriyttäminen, siivouksen tehostaminen sekä mahdolliset suoja-asusteet ja -varusteet otetaan huomioon opetusta suunniteltaessa ja toteutettaessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön 4.8.2020 antaman suosituksen mukaan yhteiskäytössä olevien työvälineiden, kuten näppäimistöjen, tablettien tai askartelutarvikkeiden (sakset ym.) käyttöä vältetään tai ne puhdistetaan säännöllisesti, mieluiten aina käyttäjien välillä. 

 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (OPH 2014) kuvataan oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyviä tavoitteita. Usean oppiaineen opetuksen tavoitteena on, että oppilailla on mahdollisuus työskennellä erilaisissa tutkimuksellisuutta tukevissa oppimisympäristöissäsekä koulussa että koulun ulkopuolella. Tutkimuksellinen lähestymistapa tukee luonnontieteellisen ajattelun kehittymistä sekä ongelmanratkaisu- ja tutkimustaitojen kehittymistä. 

 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa eri oppiaineissa on useita kokeelliseen työskentelyyn ja tutkimuksellisuuteen liittyviä tavoitteita. Näitä ovat esimerkiksi biologiassa tavoitteet 8, 9 ja 10 sekä maantiedossa tavoite 8. Fysiikassa ja kemiassa vastaavia tavoitteita ovat tavoitteet 6 ja 8. 

Tavoitteiden mukainen opetus ja sisältöjen valinta edellyttävät yksityiskohtaista suunnittelua ja harkintaa, esimerkiksi kuinka huolehtia riittävistä väljyys- ja hygieniavaatimuksista kokeellisia töitä tehdessä ja laboroidessa. Hyvin ohjeistettu opetustilanne, riittävät turvavälit, käsien puhtaus, laitteiden huolellinen puhdistaminen ja desinfiointi oppilasryhmien välillä ovat tärkeitä keinoja välttää taudin mahdollista leviämistä luokkatilassa. Vaihtoehtoina voivat olla esimerkiksi opettajan tekemät demonstraatiot, videot demonstraatioista ja virtuaalilaboratoriot. 

 Maastotyöskentelyssä voidaan hyödyntää lajintunnistusoppaiden sijaan sähköisiä välineitä (mahdollisesti oppilaiden omia tai koululta lainattuja tietokoneita ja tabletteja).

Miten koronavirus vaikuttaa Erasmus+ -ohjelmaan tai muihin kansainvälisiin ohjelmiin ja toimintoihin?

Keywords Koronavirus Kansainvälistyminen Erasmus+ Euroopan solidaarisuusjoukot Kansalaisten Eurooppa Luova Eurooppa Nordplus-ohjelma

Päivitetty 6.7.2020

Koronavirustilanne vaikuttaa Opetushallituksen toimeenpanemiin kansainvälisiin rahoitusohjelmiin monella tavalla. Pyrimme kuitenkin joustaviin ratkaisuihin rahoittamiemme hankkeiden kanssa – sekä kansainvälisten vaihtojen että muiden yhteistyöhankkeiden kohdalla.

Peruuntuneiden tai siirtyneiden liikkuvuusjaksojen kuluista on mahdollista hakea korvausta. Käynnissä olevien hankkeiden kansainvälisiä toimintoja on mahdollista siirtää myöhempään ajankohtaan tai perua. Vaihtoehtona on myös hankekausien pidentäminen, jotta suunniteltu toiminta saadaan toteutettua.

Epidemia-tilanteen hellittäessä ei ohjelmien näkökulmasta ei ole esteitä käynnistää fyysisiä ulkomaanjaksoja, jos matkustusmääräykset sen sallivat ja jos liikkuvuusjakson toteuttaminen on lähettävälle ja vastaanottavalle organisaatiolle mahdollista. Suositamme seuraamaan viranomaistiedotusta ja olemaan yhteydessä yhteistyökumppaneihin.

Esimerkiksi Erasmus+ - ja Euroopan solidaarisuusjoukot -ohjelmissa syksyn liikkuvuusjaksot voidaan aloittaa virtuaalisesti, jos niiden aloittaminen paikan päällä kohdemaassa ei poikkeusolojen vuoksi ole mahdollista.

Kansainvälisissä hankkeissa olevat organisaatiot ja henkilöt saavat apua myös ohjelmakohtaisista neuvontaosoitteista:

  • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle: comenius [at] oph.fi
  • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle: erasmus.ammatillinen [at] oph.fi
  • Erasmus+ korkeakoulutukselle: erasmus [at] oph.fi
  • Erasmus+ aikuiskoulutukselle: grundtvig [at] oph.fi
  • Erasmus+ nuorisoalalle: nuoriso [at] oph.fi
  • Erasmus+ Sport: Sport [at] oph.fi
  • Euroopan solidaarisuusjoukot: nuoriso [at] oph.fi
  • Luova Eurooppa: kulttuuri [at] oph.fi
  • Kansalaisten Eurooppa: kansalaisteneurooppa [at] oph.fi
  • Nordplus: kenneth.lundin [at] oph.fi, kristiina.Savikurki [at] oph.fi
  • EDUFI-harjoittelu: kv-hakulomake [at] oph.fi
  • EDUFI Fellowship, EDUFI Winter School ja The Finnish Government Scholarship Pool -apuraha: paivi.jokinen [at] oph.fi, tarja.makela [at] oph.fi, marjaana.kopperi [at] oph.fi 
  • Virkamiesvaihto: ritva.ukkonen [at] oph.fi
  • Suomen kieli ja kulttuuri: skk [at] oph.fi
  • Kansainväliseen toimintaan liittyvät valtionavustukset / yleissivistävä koulutus ja varhaiskasvatus: paula.mattila [at] oph.fi 
  • Kansainväliseen toimintaan liittyvät valtionavustukset /ammatillinen koulutus: hanna.autere [at] oph.fi 

 

Onko varhaiskasvatuksen tiloissa mahdollista toteuttaa esimerkiksi kuntoutusta?

Keywords Koronavirus Oppilas- ja opiskelijahuolto Varhaiskasvatus

Opetus- ja kulttuuriministeriö ohjeistaa verkkosivuillaan, että terapiaa, kuntoutusta tai vastaavaa lapsen tarvitsemaa tukea voidaan toteuttaa varhaiskasvatuksen tiloissa huomioiden hygieniasuositukset.

Voidaanko kuvauksia järjestää varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa koronaepidemian aikana?

Keywords Koronavirus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammatillinen koulutus

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) 4.8.2020 antaman suosituksen mukaan isoja yhteistilaisuuksia ei järjestetä ja muiden kuin lasten sekä koulun ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan oleskelua koulun tai varhaiskasvatuksen alueella vältetään.

Varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjät harkitsevat paikallinen epidemiatilanne huomioon ottaen, voidaanko kuvausta järjestää. Paikallisen epidemiatilanteen mukaisesti kuvaus voidaan siirtää myös järjestettäväksi keväällä. Ryhmäkuvien osalta kuvauksen tarjoajilta voidaan kysyä uudenlaisia ratkaisuja ryhmäkuvien ottamiseen, kuten yksilökuvista digitaalisesti muodostettaviin ryhmäkuvakollaaseihin. Kukin varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjä määrittelee sopivat käytännöt ja ohjeistaa perheitä toimimaan niiden mukaisesti.

Kuvauksen järjestäminen on hygienia- ja väljyyssuositukset huomioon ottaen helpointa järjestää ulkotiloissa. Myös ulkotiloissa on tärkeää huomioida suositusten mukaiset etäisyydet muihin kuvattaviin. Jos valokuvauksen järjestäminen ei ole mahdollista ulkotiloissa, sisätiloissa kuvaamisessa on tärkeää ottaa huomioon, että tilan on oltava riittävän väljä ja mahdollistettava kuvattavien etäisyydet kuvaustilanteessa. Varhaiskasvatuksen osalta on hyvä ottaa huomioon lasten ikä ja kehitystaso, jos lapsi tarvitsee esimerkiksi kuvaukseen osallistuakseen aikuisen läheisyyttä, eikä etäisyyksiä toisiin olisi tällöin pidettävä. Olisi harkittava, onko tarkoituksenmukaista tuoda varhaiskasvatukseen, opetukseen ja koulutukseen osallistuvia samaan sisätilaan kuvausten vuoksi. Mikäli samaa tilaa on kuitenkin käytettävä, tilaa olisi suositeltavaa tuulettaa ja noudattaa siivous- ja hygieniasäännöksiä, samaan aikaan tilassa olla vain yksi ryhmä sekä kuvauksien välissä tulee olla riittävästi aikaa. Jos sisätiloissa kuvataan, tulee kuvaajalla olla asianmukainen suojavarustus, jossa noudatetaan voimassa olevaa suositusta suojavarusteista, kuten maskeista. THL:n ja OKM:n suosituksen mukaan isoja yhteistilaisuuksia ei järjestetä ja opettajien kokoontumisia vältetään, joten koko koulun eikä koko henkilökunnan yhteiskuvia tulisi Opetushallituksen näkemyksen mukaan ottaa.

Näytetään 1-10/32