16 aiheeseen liittyvää kysymystä

Avainsanat Arviointi ja todistukset Opetus ja ohjaus Osaamisen arviointi Perusopetus

Oppilas voi olla vain yhdessä perusopetuksen koulussa oppilaana. Mikäli oppilas siirtyy esimerkiksi talvikaudeksi huoltajien mukana toiselle paikkakunnalle, tulee huoltajien hakea koulupaikkaa uudesta asuinkunnasta. Koulupaikka määräytyy huoltajien asuinkunnan mukaan. 

Oppilaalle kirjoitetaan aiemmasta koulusta erotodistus.   

Kun huoltaja muuttaa jälleen asuinpaikkakuntaa, esimerkiksi takaisin aiemmalle asuinpaikkakunnalleen, hakee huoltaja koulupaikkaa aiemmasta asuinkunnasta. Oppilaalle annetaan erotodistus siitä koulusta, josta hän on lähdössä.  

Tulee huomioida, että muuttava lapsi ei ehkä palaa siihen kouluun, jossa oli oppilaana ennen muuttoa, mikäli asuinpaikkakunnalla on useampia kouluja oppilaaksiottoalueen läheisyydessä.

 

Suora linkki tähän kysymykseen: https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/miten-koulunvaihtotilanteessa-toimitaan-ja-millainen-todistus-oppilaalle-annetaan

Avainsanat Arviointi ja todistukset Osaamisen arviointi Perusopetus

Päättöarvosana muodostetaan, kun oppiaineen oppimäärän opetus päättyy. Mikäli oppiaineen päättöarviointi ajoittuu vuosiluokille 7 tai 8, kyseinen päättöarvosana kirjataan lukuvuositodistukseen ja mahdollisesti annettavaan välitodistukseen.   

Nämä arvosanat siirretään 9. vuosiluokan keväällä annettavaan päättötodistukseen. Päättötodistukseen merkitään myös opintojen laajuus vuosiluokilla 7–9 vuosiviikkotunteina.   

Oppiaineen oppimäärän hyväksyttyä päättöarvosanaa ei voi korottaa, paitsi seuraavissa tapauksissa: 

  • yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa (1 vvt) osoitetulla osaamisella (tämä korottamisen periaate tulee kirjata paikalliseen opetussuunnitelmaan)
  •  lisäopetuksessa tai erityisessä tutkinnossa päättötodistuksen saamisen jälkeen.   

Jos kyseessä on oppiaineen oppimäärän hylätty suoritus, jolloin päättöarviointia ei voida suorittaa eikä päättötodistusta voida antaa, tulee oppilaalle varata mahdollisuus opetukseen osallistumatta korottaa saamansa hylätty arvosana. 

Oppilaalla on mahdollisuus myös arvioinnin uusimiseen ja oikaisuun. Tämä koskee päättöarviointia sekä opinnoissa etenemistä ja vuosiluokalle jättämistä koskevaa päätöstä. Pyyntö arvioinnin uusimisesta osoitetaan koululle, ja huoltajan on tehtävä se kahden kuukauden kuluessa tiedon saamisesta. Uudesta arvioinnista päättävät koulun rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä. 

 

Suora linkki tähän kysymykseen: https://www.oph.fi/fi/usein-kysyttya/onko-oppiaineen-oppimaaran-paattoarvosanan-korottaminen-mahdollista

Avainsanat Arviointi ja todistukset Henkilökohtaistaminen Opiskelijavalinnat Ammatillinen koulutus Lukiokoulutus Perusopetus

Sukupuolen vahvistamisesta annetun lain mukaan henkilö vahvistetaan kuuluvaksi toiseen sukupuoleen kuin mihin hänet on väestötietojärjestelmästä ja Digi- ja väestötietoviraston varmennepalveluista annetussa laissa (661/2009) tarkoitettuun väestötietojärjestelmään merkitty, jos laissa säädetyt edellytykset täyttyvät. Sukupuolen vahvistamista seuraa rekistereiden, asiakirjojen, henkilöllisyystodistusten ja vastaavien muuttaminen siltä osin, kuin muutos vaikuttaa niissä oleviin merkintöihin. Tämä voi koskea myös koulutodistuksia.

Koulun tai oppilaitoksen entisellä oppilaalla tai opiskelijalla, joka on vahvistanut sukupuolensa, on oikeus saada uusi, nykyisellä nimellään ja henkilötunnuksellaan varustettu todistus. Todistuksesta ei saa ilmetä suoraan tai epäsuorasti, että hän on vahvistanut sukupuolensa. Vanha todistus on kuitenkin säilytettävä. Todistus päivätään aikaisemman todistuksen tilalle annettavan todistuksen laatimisajankohtaan.

Avainsanat Arviointi ja todistukset Osaamisen arviointi Perusopetus

Maahanmuuttotaustaisen oppilaan arviointi voi olla sanallista päättöarviointia lukuun ottamatta. S-merkintä ("suoritettu") ei riitä, vaan todistuksessa pitää lukea vähintään hyväksytty/hylätty. 

Numeroarvioinnista voi palata sanalliseen arviointiin tarvittaessa.

Lisätietoa S2-oppilaan arvioinnista saa tästä teoksesta: Kielitaidon kehittymistä edistämässä. S2-oppimäärää opiskelevan oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi. Kirjan voi tilata Opetushallituksen verkkokaupasta: Kielitaidon kehittymistä edistämässä | Opetushallitus verkkokauppa (oph.fi) .

 

 

 

 

Avainsanat Arviointi ja todistukset Perusopetus

Päättöarviointi annetaan vain yhdestä oppimäärästä, vaikka oppilaalla olisi suorituksia kummastakin oppimäärästä. Tällöin arvioidaan oppilaan viimeksi opiskelema oppimäärä.  

Lisätietoa S2-oppilaan arvioinnista saa tästä teoksesta: Kielitaidon kehittymistä edistämässä. S2-oppimäärää opiskelevan oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi. Kirjan voi tilata Opetushallituksen verkkokaupasta: Kielitaidon kehittymistä edistämässä | Opetushallitus verkkokauppa (oph.fi) .

 

Avainsanat Arviointi ja todistukset Osaamisen arviointi Perusopetus

Oppilas voi opiskella kerrallaan vain yhtä oppimäärää, vaikka hän osallistuisikin sekä S2-opetukseen että suomen kieli ja kirjallisuus -oppimäärän opetukseen.

Mikäli oppilas opiskelee S2-oppimäärää osittain (ks. Valtioneuvoston asetus 422/2012), korostuu opetuksen suunnittelussa ja arvioinnissa opettajien välinen yhteistyö. Opetusta on eriytettävä siten, että oppilas voi opiskella S2-oppimäärän tavoitteiden mukaisesti osallistuessaan toisen oppimäärän tunneille. Myös arvioinnin tulee perustua S2-oppimäärän tavoitteisiin.

Arviointi pohjautuu opetuksen tavoitteisiin ja niistä johdettuihin kriteereihin sekä jatkuvaan ja monipuoliseen havainnointiin ja näyttöön opetussuunnitelman mukaisesti. Arvioinnin tärkein tehtävä on tukea oppilaan kehitystä ja ohjata oppilasta tunnistamaan oman kielitaitonsa ja osaamisensa edistymistä, vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Palautteen tulee perustua laajaan dokumentointiin, ja sen tulee olla monipuolista, konkreettista ja kiinteä osa oppimisprosessia.

Lisätietoa S2-oppilaan arvioinnista saa tästä teoksesta: Kielitaidon kehittymistä edistämässä. S2-oppimäärää opiskelevan oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi. Kirjan voi tilata Opetushallituksen verkkokaupasta: Kielitaidon kehittymistä edistämässä | Opetushallitus verkkokauppa (oph.fi) .

Avainsanat Arviointi ja todistukset Perusopetus

Voi, mutta sen mielekkyyttä täytyy harkita tarkkaan.  Perusteluna tähän on, että suomen kieli on oppilaalle kaiken muun oppimisen väline ja oppimäärä itsessään tarjoaa joustavan mahdollisuuden eriyttää opetusta oppilaan tarpeen mukaan. Lisätietoa S2-opetuksesta on tässä oph_suomi_toisena_kielena_esite_210x210_verkko.pdf .

Avainsanat Arviointi ja todistukset Perusopetus

Sanallisesta arvioinnista on oltava maininta paikallisessa opetussuunnitelmassa. 

Avainsanat Arviointi ja todistukset Osaamisen arviointi Perusopetus

S2-oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) ei käytetä eurooppalaista 10-portaista taitotasoasteikkoa, vaan kehittyvän kielitaidon asteikkoa. Siihen voi tutustua täällä Kielitaidon kehittymisen kuvaus | Opetushallitus (oph.fi). Kehittyvän kielitaidon asteikko on tarkoitettu opetuksen suunnittelun sekä oppilaiden kielitaidon arvioinnin ja itsearvioinnin tueksi.

Kaikkien perusopetuksen oppiaineiden ja oppimäärien osalta päättöarviointi perustuu opetuksen tavoitteista johdettuihin päättöarvioinnin kriteereihin, joihin voi tutustua täällä Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit 31.12.2020_1.pdf (oph.fi)

 

Avainsanat Arviointi ja todistukset Osaamisen arviointi Perusopetus

S2-oppilaan arviointi perustuu opetuksen tavoitteisiin ja niistä johdettuihin kriteereihin sekä jatkuvaan ja monipuoliseen havainnointiin ja näyttöön opetussuunnitelman mukaisesti.

Arvioinnin tehtävä on tukea oppilaan kehitystä ja ohjata oppilasta tunnistamaan oman osaamisensa edistymistä, vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Muissa oppiaineissa on lisäksi hyvä ottaa huomioon, että opiskelussa tarvittavan kielitaidon saavuttaminen vie aikaa, joten kaikkien oppiaineiden opetuksessa tulee oppilaalle tarjota kielellistä tukea. Kaikkien aineiden opetuksen tulee olla kielitietoista: jokainen opettaja on kielellinen malli ja myös opettamansa oppiaineen kielen opettaja.

Lisätietoa S2-oppilaan arvioinnista saa tästä teoksesta: Kielitaidon kehittymistä edistämässä. S2-oppimäärää opiskelevan oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi. Kirjan voi tilata Opetushallituksen verkkokaupasta: Kielitaidon kehittymistä edistämässä | Opetushallitus verkkokauppa (oph.fi) .

Näytetään 1-10/16