Uutinen

Kansainvälisyyteen ohjaaminen synnytti keskustelua opinto-ohjaajakoulutusyksiköiden tapaamisessa

Ohjelmat Euroguidance Elinikäinen ohjaus Opinto-ohjaus
Suomen Euroguidance-keskus kutsui toukokuun loppupuolella korkeakoulujen opinto-ohjaajakoulutusyksiköt tapaamaan ja keskustelemaan Euroguidancen palveluista ja erityisesti Euroguidancen järjestämistä koulutuksista opinto-ohjaajaksi opiskeleville.

 

Opinto-ohjaajakoulutusyksiköt pohtivat kansainvälisyyteen ohjaamista

Euroguidance kouluttaa vuosittain opinto-ohjaajaksi opiskelevia. Koulutusten teemoina ovat muun muassa opiskelu ja työskentely ulkomailla, kansainvälinen osaaminen ja työelämän osaamistarpeet sekä opinto-ohjaajien työvälineet ohjauksessa kansainvälisyyteen. Koulutukset ovat vakiintunut ja toimiva käytäntö, mutta haluamme kehittää koulutuksiamme edelleen, jotta tulevilla opinto-ohjaajilla olisi valmiudet ohjata opiskelijoitaan kansainvälisyyteen liittyvissä kysymyksissä. Opinto-ohjaajakoulutusta tarjotaan Suomessa viidessä ammattikorkeakoulussa ja kahdessa yliopistossa, joista yhtä lukuun ottamatta kaikki olivat edustettuina Euroguidancen järjestämässä tapaamisessa. Edellisestä vastaavanlaisesta tapaamisesta oli aikaa jo useampi vuosi, mutta tarvetta säännölliselle yhteydenpidolle koettiin olevan jatkossakin.  

Kansainvälisyyden hyödyt esiin

Opinto-ohjaajakoulutusyksiköiden opettajat pohtivat tapaamisessa, miten Euroguidancen järjestämiä kansainvälistymiskoulutuksia opinto-ohjaajaopiskelijoille voisi kehittää edelleen. Yksi ehdotus oli, että koulutuksissa voisi vielä konkreettisemmin käsitellä, mitä hyötyä kansainvälisyydestä on. Esimerkiksi kansainvälistä osaamista kartoittavan Piilotettu osaaminen -selvityksen tulokset ovat edelleen käyttökelpoisia hyödynnettäväksi ohjauksessa, joten niiden sisällyttäminen koulutuksiin jatkossakin sai vahvaa kannatusta. Kansainvälistyminen on keskeinen työelämätaito ja sisäisen yrittäjyyden taito. 

Euroguidancen kansainvälistymiskoulutukset sisältävät erilaisia harjoituksia ja yhtenä osa-alueena koulutuksissa voisi myös olla ohjauskeskusteluharjoitukset, eli kuinka ottaa kansainvälistymisen kysymykset puheeksi jokaisen ohjattavan kanssa. Usein kansainvälistymismahdollisuudet otetaan huomioon ohjaustilanteessa, jos ohjattava tai ohjaaja itse on kiinnostunut kansainvälistymiseen liittyvistä asioista. Ohjaajakoulutusyksiköt pitivät koulutusten yhtenä tärkeimmistä anneista sitä, että kansainvälistymiseen voi ohjata, vaikka ei olisi omakohtaista kansainvälistä kokemusta. Reflektoivat tehtävät ovat tähän hyvä väline. 

Yksi tapaamisessa noussut idea oli kerätä ohjaajilta videotarinoita siitä, mitä on ohjaus kansainvälisyyteen. Lisäksi ohjauksessa voitaisiin vielä paremmin hyödyntää ohjaajien omia kansainvälisiä kokemuksia. Myös paluuseen liittyvä ohjaus pohditutti: millaista osaamista kansainvälisen kokemuksen jälkeen on kertynyt ja miten kulttuurishokki voi yllättää myös kotiinpaluun jälkeen, sekä se, mistä voi saada paluuohjausta kansainvälisten kokemusten jälkeen. Koulutuksiin toivottiin myös lisää tietoa vihreästä liikkuvuudesta ja virtuaalisesta liikkuvuudesta, sekä kansainvälistymisen vaihtoehdoista niille, jotka eivät ole koulutuksessa. Myös ohjaajien liikkuvuuden edistäminen nähtiin tärkeänä osa-alueena Euroguidancen toiminnassa. Kansainvälisiä kokemuksia hankkineet ohjaajat voivat myös omien kokemuksiensa kautta rohkaista ohjattaviaan kansainvälistymään. 

Täydennyskoulutusta kansainvälistymisen ja monikulttuurisuuden teemoista 

Tapaamisen toisena päivänä keskusteltiin Euroguidancen viestintäkanavista ja siitä, miten ne tukevat ohjausalan ammattilaisia. Euroguidancen verkkosivujen sisällöistä etenkin työvälineitä ohjaukseen -sivu tukee opinto-ohjaajaopiskelijoita. Sosiaalisen median kanavien seuraajista suuri osa on pääkaupunkiseudulta, ja mietittiin, kuinka tavoitettaisiin ohjaajat kaikkialta Suomesta, jotta kansainvälistymisen tasa-arvoa edistettäisiin tätäkin kautta. Todettiin tärkeäksi tuoda kansainvälisyyteen liittyvää tietoa useita eri kanavia pitkin, kevyempään ja keskustelevampaan sävyyn. 

Tapaamisen päätteeksi Opettajat ilman rajoja -verkoston Pauliina Kemppainen ja Sabina Bergholm kertoivat vapaaehtoistyömahdollisuuksista opinto-ohjaajille. Verkostolla on Kambodžassa hanke, jossa kehitetään opinto-ohjausta yhdessä maan opetusministeriön kanssa. Lisäksi Myanmarissa on alkamassa opinto-ohjaukseen liittyvä hanke. Verkosto rekrytoi vapaaehtoisia kaksi kertaa vuodessa. 

Tapaamisessa keskusteltiin myös kunkin opinto-ohjaajakoulutusyksikön opettajien erityisosaamisesta ja osaamisen jakamisesta sekä yksiköiden välillä että Euroguidancen suuntaan. Yksiköihin onkin kertynyt monenlaista osaamista ohjauksen eri teemoista, kuten esimerkiksi uraohjauksesta, etnistyvistä koulutuspoluista ja yhdenvertaisuudesta, sukupuolitietoisesta ohjauksesta sekä opiskeluhuollon kysymyksistä. 

Teksti: Juuli Juntura