Uutinen

Sovellukset tukena työssäoppimisjaksolla

Kokemuksia Erasmus+ yhteiset Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
Erasmus+ -hanke AppMentor testasi sovellusten tehoa työssäoppimisjaksojen tukiviestinnässä. Hankkeessa selvisi, että työssäoppimispaikalla syntyneiden tilanteiden nopea ratkominen tukee oppilaiden työssäoppimista ja tarjoaa tukea myös työnohjaajille.
Kuvassa Appmentor-hankkeessa mukana olevia

Miten opettajat voisivat tukea oppilaitaan työssäoppimisjakson aikana, kun tapaaminen työpaikalla ei onnistu, eikä koulullekaan ehdi. Löytyisikö apu viestisovelluksista?

Sosiaalisen median applikaatioiden käyttömahdollisuuksia työssäoppimisen tukena selvitettiin vuonna 2016 alkaneessa AppMentor -hankkeessa, jossa erilaisten sovellusten tehoa ja ominaisuuksia testattiin seitsemässä maassa kahden vuoden aikana.

"Kokemuksemme on, että monelle opiskelijalle ei riitä, että opettaja kysyy pari kertaa jakson aikana kuulumisia. Ellei jaksolla nousseista ongelmista pääse kertomaan heti, kasvavat ne helposti liian suuriksi ja häiritsevät oppimista. Toinen tavoitteemme on tarjota tukea myös työnantajille, jotka oppilaita ohjaavat", hankekoordinaattori Tanja Halttunen kertoo.

Ammatillista koulutusta nuorille ja aikuisille tarjoavan suomenruotsalaisen oppilaitoksen Axxellin koordinoimaan hankkeeseen osallistui opiskelijoita, työpaikkaoppimista ohjaavia työnantajia ja opettajia lukuisilta aloilta.

Suomen lisäksi mukana olivat Broadsholders Iso-Britanniasta, Charlotten Upper Secondary School Norjasta, Nantes Terre Atlantique Ranskasta, Verkmenntaskolinn a Akureyri Islannista, Education and Mobility Espanjasta sekä Het Idee Hollannista. Oppilaitoksissa voi suorittaa muun muassa matkailu-, sosiaali- ja terveys-, kampaaja,- metalli-, puutarha, kauppa- ja hallinto, sekä rakennusalan opintoja.

Testissä yli 50 sovellusta

Hankkeen alussa osallistujat haastattelivat muun muassa Aalto-yliopiston tutkijoita selvittääkseen sovellusten hyödyntämismahdollisuuksia omassa toimintaympäristössään. Kokeilussa testattiin yli 50 sosiaalisen media sovellusta, joista jatkoon valittiin seitsemän.

Sovellusten käyttöön osallistuja perehdytettiin yhteisellä verkkokurssilla. Ideana oli, että opiskelijat saattoivat lähettää sovellusten avulla opettajille viestejä, kuvia ja kysymyksiä, joihin opettaja vastasi arkisin 24 tunnin sisällä. Samalla tarkasteltiin, millaisia haasteita viestinnässä ilmeni ja mitkä sovellukset toimivat käytössä parhaiten.

Toimivimpina keskustelualustoina osallistujat pitivät Facebookia ja sen sovellusta Workplacea, Messangeria, WhatsAppia, Trelloa, Wunderlistia ja Instagramia.

Halttusen mukaan sovellusten tunnettuus ja käyttötottumukset vaihtelivat maiden välillä merkittävästi.

"Islannissa WhatsApp on vielä täysin tuntematon, ja Espanjassa taas Facebookin ja Messangerin aika oli jo mennyt ohi. Siten oli mahdotonta löytää yhtä sovellusta, joka palvelisi yhtä hyvin kaikkia."

Tarvetta myös käyttötuelle

Testaajat pitivät silti melko yksimielisesti Facebookin kehittämästä Workplace-sovelluksesta, joka Halttusen mukaan toimii kuin Facebook ilman mainoksia.

"Hyödynsimme erityisesti sovelluksen pikaviestimahdollisuuksia ja perustimme sen sisään suljettuja ryhmiä, joissa saatoimme kommentoida toistemme töitä. Esimerkiksi Islannissa kampaajaopiskelijat kuvasivat tekemistään kampauksista videoita ja lähettivät niitä pikaviesteillä opettajalle arvioitavaksi."

Sääntönä oli, että ryhmät pidettiin suljettuina eikä postauksissa saanut käyttää hashtageja, joilla kuvat näkyisivät myös ulkopuolisille.

"Rajoitukset ovat tarpeen sekä yrityssalaisuuksien että ihmisten identiteetin suojelemiseksi. Esimerkiksi hoiva-alalla otetuissa valokuvissa ei saa näkyä ihmisistä mitään tunnistettavaa. "

Halttusen mukaan hanke osoitti monen sovelluksen hyödylliseksi etäopiskeluun tai etätyöhön liittyvissä viestinnässä. Nykyään monia hankkeessa testattuja käytäntöjä hyödynnetään ahkerasti Axxellin omassa koulutuksessa.

"Samalla huomasimme, että tarvetta olisi myös tukiryhmille, jossa neuvottaisiin oppilaita ja työpaikkaohjaajia sovellusten käytössä.  Monille meistä tuli yllätyksenä, kuinka eri tavoin sovelluksia voidaan viestinnässä hyödyntää."

 

Teksti: Anna Väre