Nuorten Suomen Vaikuta! -kampanja purki muurin nuorten ja vaikutusmahdollisuuksien välistä
Ai menette pelaamaan ja chattaamaan? Sopii!
– Jos ei edes tiedä, miten voisi vaikuttaa, niin eihän se kiinnosta, toteaa nuori äänekoskelainen Tino Setälä.
Monessa perheessä ei seurata kunnallispolitiikkaa tai keskustella elinympäristön epäkohdista siihen sävyyn, että niitten muuttaminen voisi olla meidän asia. Jokaisen perheen ravistelu erikseen ei ole mahdollista, mutta koulua käyvät kaikki.
Valitettavasti nuorilla on taikavoima olla halutessaan paikalla vain fyysisesti. Henkisesti he voivat olla ihan muualla, jos kouluun tulee joku aikuinen kälättämään jostain vaikuttamisesta. Vähänkös tylsää, hymähtää nuori ja livistää heti kun mahdollista somekeskusteluun ja nettipeliin.
Nuorten Suomen Vaikuta! -hanke ennakoi tämän. Koulukiertueelle lähteneet vyöttivät itsensä oppimisalustalla nimeltä seppo.io, johon luodussa pelissä pärjää juttelemalla muiden kanssa. Oppilaat saivat pelata Seppoa kännyköillään vapaasti missä vaan.
– Kiertueelle luotu Vaikuta-peli on ryhmäpeli, jotta se ei arvioisi yksilön osaamista, vaan saisi nuoret oppimaan toisiltaan, kuvailee Carita Hännivirta, Vaikuta! -kampanjan veturi.
Peli toimi opaskarttana ja johdatti pelaajat milloin kertomaan oikeille päättäjille mielipiteensä, milloin laatimaan kannanottoja. Jälkimmäisiä kirvoitti eniten kouluruoka, mutta myös mielenterveys ja ilmastonmuutos mietityttivät nuoria.
– Kiinnostusta lisäsi se, että pelissä pystyi voittamaan palkintoja, Tino Setälä huomioi.
Yhteiskuntasimulaattori-osiossa kokeiltiin, kuinka eri päätökset konkreettisesti vaikuttavat nuorten tasavertaisuuteen.
– Monelle oli herättävää huomata, että esimerkiksi alkoholiveron laskeminen heikensi alkoholistiperheestä tulevan nuoren mahdollisuuksia elämässä, Hännivirta havainnoi ja jatkaa:
– En sano, että Vaikuta! -kiertueemme takia 850 nuorta on nyt ihan että jes, minä äänestän ja alan vaikuttaa, mutta joissakin nuorissa heräsi selvästi kiinnostus. Ja ilmapiiri on ollut tapahtumissa kevyt, rento ja innostava!
Kulkeminen tulee aika kalliiksi nuorille
Tino Setälää erityisesti kiinnostava aihe on julkinen liikenne.
– Laadimme kiertueen jälkeen maakunnallisen nuorisovaltuuston kanssa kannanoton julkisesta liikenteestä. Taustatiedoksi vertailimme julkisen liikenteen matkojen hintoja. Jos matkan pituudesta riippuu, paljonko se maksaa, matka syrjäkylältä Jyväskylään harrastamaan voi tulla nuorelle aika kalliiksi, Setälä tuumii.
Jos koulukuljetus lähtee koululta kello 15, eikä julkista liikennettä ole iltaisin, syrjäkylien nuoret eivät harrasta ehkä mitään. Pahimmillaan bussiaikatauluista ja harrastusten ajankohdasta päättävät tahot eivät koskaan kohtaa ja keskustele.
Jalkautuminen palkitaan tosi hyvillä ideoilla
Nuorten Suomi sai päättäjätkin tosi hyvin mukaan Vaikuta! -kampanjaan.
– Mukana oli aina paikallisia päättäjiä monelta tasolta lautakuntien jäsenistä keskisuomalaisiin kansanedustajiin, kertoo Carita Hännivirta.
Vaikuta! -teemapäivissä päättäjät kyselivät nuorten mielipiteitä kaavoituksesta, esimerkiksi pyöräreiteistä ja julkisten tilojen rakentamisesta.
– Päivien myötä päättäjätkin oppivat uutta. Eräskin päättäjä ihmetteli, miksei kukaan nuori halua kommentoida suunnitelmia uudesta kirjastosta. Mutta kun hän jalkautui koululle, hän sai vaikka kuinka paljon tosi hyviä ideoita. Hän tajusi, etteivät nuoret lukeneet sanomalehteä, jossa kommentteja oli pyydetty, Hännivirta selittää.
Hän odottaa mielenkiinnolla, näkyvätkö nuorten kannanotot vielä päätöksenteossa konkreettisesti. Ainakin nuoret itse ovat nyt hereillä sen suhteen, että näille päättäjille voi vaikka soittaa ja kunnantaloonkin voi astella sisään.
– Vaikuta! -kampanja huipentui Toukofestin yhteydessä järjestettyyn Vaikuta-huippukokoukseen, jossa oli mukana 16 tai 17 päättäjää, ja vaikutti siltä, että meidän mielipiteemme kyllä kiinnostivat heitä, Tino Setälä iloitsee.
Nuorten Suomi ry:n Vaikuta! -hanke pähkinänkuoressa
- Kampanjan idea sai alkunsa nuorten esiin nostamista epäkohdista. Taustalla oli ajatus siitä, että nuoret haluaisivat kohdata päättäjiä ja olla vaikuttamassa paikkakuntansa sekä maakuntansa päätöksien valmisteluun jo suunnitteluvaiheessa.
- Kampanjaa toteutettiin yhteistyössä useamman osallistujaryhmän kanssa. Pääosassa oli keskisuomalaisista nuorista koostuva vaikuttajaryhmä, Keski-Suomen Nuorisovaltuusto, joka oli koko hankkeen toteutuksen ajan tiiviisti mukana suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Hankkeen toimintojen ideoinnissa ja toteutuksessa oli mukana myös nuorista koostuva tapahtumatuottajaryhmä Toukotiimi, sekä kuntakohtaisesti kunnan nuorisovaltuusto ja oppilaskunnan hallitus.
- Vaikuta!-teemapäiviä toteutettiin kampanjan aikana 10 paikkakunnalla ympäri Keski-Suomea ja niihin osallistui yli 900 nuorta.
- Vaikuta! -teemapäivästä on muodostunut arvostettu nuorten osallisuutta ja vaikuttamista edistävä toimintamalli. Nuorten Suomi ry:n kehittämä teemapäivä sisältää kunta-/tilaisuuskohtaisesti räätälöidyn seppo.io-oppimisalustalla pelattavan Vaikuta-pelin. Vaikuta! -teemapäivän kaltaisia tilaisuuksia suositellaan toteutettavaksi kaikissa Suomen kouluissa*.
- Erasmus+ Youth in Action -ohjelmasta hanke sai rahoitusta 49 374 euroa (KA347 Nuorisodialogi).
* Valtioneuvoston julkaisuja 2019:7; Edellytykset kasvuun, oppimiseen ja osallisuuteen kaikille - Tutkijoiden havaintoja ja suosituksia lasten ja nuorten monipuolisen kehityksen, terveyden ja vaikuttamisen mahdollisuuksien edistämiseksi, s. 100.