Opetushallitus täsmentää aikuisten perusopetuksen arviointilinjauksia
Opetushallitus julkaisi 10.2.2020 määräyksen, joka muutti oppivelvollisten vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteisiin sisältyvän oppimisen arviointiluvun.
Tästä syystä myös aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvioinnin linjaukset (luku 7) saatettiin nyt ajan tasalle vastaamaan oppivelvollisten perusopetuksen arvioinnin uudistettuja linjauksia.
Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistetut linjaukset noudattavat oppivelvollisten perusopetuksen linjauksia.
– Myös aikuisten perusopetuksessa on tärkeää korostaa opiskelijoiden yhdenvertaisuutta. Lisäksi uusissa linjauksissa arviointi perustuu yhä vahvemmin oppiaineiden tavoitteisiin, joihin sisältyvät myös laaja-alaisen osaamisen ja työskentelyn tavoitteet, opetusneuvos Leena Nissilä painottaa.
Aikuisten perusopetuksen uusissa arviointilinjauksissa on huomioitu myös ne erityispiirteet, jotka liittyvät juuri aikuisille annettavaan perusopetukseen kuten sen kurssimuotoisuuteen. Aikuisten perusopetuksessa ei myöskään käytetä käsitteitä kuten erityinen tuki tai oppimäärän yksilöllistäminen, mistä syystä näitä koskevat linjaukset eivät ole tarpeen.
– Osaamisen arvioinnin (summatiivinen arviointi) ohella oppimista tukevan palautteen ja siihen liittyvän vuorovaikutuksen (formatiivinen arviointi) merkitys on tärkeää myös aikuisten perusopetuksessa, sanoo opetusneuvos Teijo Koljonen.
Lisätietoja:
Opetusneuvos Leena Nissilä, etunimi.sukunimi(at)oph.fi +358 29 533 1155
Opetusneuvos Teijo Koljonen, etunimi.sukunimi(at)oph.fi + 358 29 533 1524
Muutokset ja lisäykset aikuisten perusopetuksen 2017 opetussuunnitelman perusteisiin