Sektoreiden välinen koulutusyhteistyö kiinnostaa – Nordplus Horisontal -ohjelmasta rahoitusta 19 uudelle hankkeelle
Ohjelman vuosittainen rahoitus on noin miljoona euroa. Hanketuki kattaa enimmillään 50% yhteistyön kokonaiskustannuksista.
Suomalaisia organisaatioita on mukana jopa 14 hankkeessa. Kaikissa tuetuissa hankkeissa on uutta luova lähestymistapa ja vahva sektoreiden välinen yhteistyö.
Alla esimerkinomaisesti kuvaukset kolmesta eri aihealueen hankkeesta:
Nordic children’s literature & UN development goals
Tampereen Muumimuseo yhdessä Islannin Kópavogur kunnan ja sen alaisten kulttuuri- ja koulutusorganisaatioiden sekä Odensen H.C Andersen Museon kanssa ovat 3-vuotisessa hankkeessa, jossa yhdistetään pohjoismaista lastenkirjallisuutta ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Lapset ovat keskeisessä roolissa hankkeen kuratoinnissa ja toimeenpanossa.
"Muumeista Peppi Pitkätossuihin, pohjoismaisella lastenkirjallisuudella on ollut merkittävä rooli lasten arvojen muodostumisessa. Monet kertomukset tuovat esille ystävyyden, anteeksiantamisen ja tasa-arvon merkityksen, joita voi hyvin yhdistää formaaliin koulutukseen sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin". Hankkeessa järjestetään näyttelyitä ja työpajoja sekä tuotetaan oppimateriaalia.
Assessing CT in Nordic Maker Education
Oulun yliopiston koordinoima hanke on erinomainen esimerkki koulujen ja yliopistojen välisestä yhteistyöstä sekä digitaalisten taitojen kehittämisestä.
Yhteistyökumppaneina ovat Itä-Suomen yliopisto, Yli-Iin koulu, Oulunlahden koulu, Kiiminkijoen koulu, Oulujoen koulu ja Ylikiimingin koulu Suomesta, Liettuata Vilnan yliopisto, Klaipeda Gedminu progymnasium, Vilnius Gediminas Technical University Engineering Lyceum, Kretingos Marijono Daujoto Progymnasium, Ukmerges Šilo Progymnasium, Ruotsista Linnaeus universitet ja Virosta Tallinnan yliopisto.
Hankkeen tavoitteena on tuoda automatisointiajattelua (CT; computational thinking) laaja-alaisen osaamisen piiriin sekä kehittää opettajien osaamista tästä ajattelutavasta, sisällyttää opetukseen uutta teknologiaa ja tietoa esim. tekoälystä, automatisaatiosta ja kyberturvallisuudesta. Opettajille järjestetään koulutusta tutkijoiden kanssa ja kouluihin nimetään ns. lähettiläsopettajia, jotka keskittyvät tematiikkaan ja jakavat osaamistaan. Tuloksena on muun muassa muuntuva arviointityökalu, jota voi käyttää eri tilanteissa.
Nordic Unequal Childhood
Järjestetään kolme suurta konferenssia, joilla levitetään tietoa pohjoismaisesta tutkimushankkeesta ”Unequal Childhood”, jossa Trondheimin yliopiston tutkijat ovat selvittäneet miten koulunkäynnin ja hyvinvoinnin palvelut organisoidaan kolmessa keskisuuressa kaupungissa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Suomesta hankkeessa on mukana Tampereen kaupunki ja Ruotsista Norrköping. Tutkimushanke käsittelee sosiaalista epätasa-arvoa ja syrjäytymisriskiä lasten ja nuorten keskuudessa. Hyviä käytänteitä mm. koulun ja kodin yhteistyöstä, tukiverkostoista ja terveydenhuollon asiantuntijatyöstä hyödynnetään hankkeessa, ja etenkin kehitetään ennaltaehkäiseviä toimia.