Luupin alla: Kotiopetuksessa olevien lasten määrä kasvaa
Tilastokeskuksen tilastojen mukaan vuonna 2020 kotiopetuksessa oli yhteensä 501 peruskouluikäistä lasta. Kaikkiaan perusopetuksessa on oppilaita yli 540 000. Jos kotiopetuksessa olevat lapset jakaisi eri vuosiluokille, yhtä vuosiluokkaa kohti olisi hieman yli 50 lasta.
Kotiopetuksessa olevien määrä kasvoi koronavuonna 2020 hieman reippaammin kuin aikaisempina vuosina: nousua oli 15 % edelliseen vuoteen verrattuna. Kotiopetus oli jonkin verran esillä julkisessa keskustelussa, mutta välillä käsitteet kotiopetus ja etäopetus menivät sekaisin; etäopetuksessa opetuksesta vastaa koulun opettaja, kotiopetuksesta huoltaja. On vaikea sanoa, ovatko vanhemmat halunneet lapsiaan kotiopetukseen juuri pandemian vuoksi. Kotiopetuksessa opiskelevien lasten määrä on joka tapauksessa kasvanut jo ennen korona-aikaakin.
Kotiopetuksessa olevat peruskouluikäiset oppivelvolliset peruskoululaiset (Lähde: Tilastokeskus)
Kotiopetuksessa olevien määrän kasvu edelliseen vuoteen verrattuna (%) (Lähde: Tilastokeskus)
Kotiopetus on yleisempää vieraskielisillä ja muilla kuin Suomen kansalaisilla
Tilastopalvelu Vipusesta saa perusopetuksen oppilaista ja myös kotiopetuksessa olevista päivittyviä raportteja, jotka perustuvat Koski-tietovarantoon. Uudet raportit tarjoavat jo kuluvan vuoden tilannekuvaa. Raporteista saa lisäksi aivan uutta tietoa siitä, miten peruskouluikäiset jakautuvat maakunnittain tai sukupuolen ja äidinkielen kaltaisten taustamuuttujien suhteen.
Tiedot näkyvät Vipusen raporteilla sellaisina kuin opetuksen järjestäjät ovat ne vieneet Koskeen. Vipusen raportit ja Tilastokeskuksen luvut perustuvat eri tietojoukkoihin ja tuottavat hieman erilaisia lukuja. Vipusen raporttien oppilasmäärä jää aina hieman pienemmäksi kuin Tilastokeskuksen, sillä Koski-tiedoissa ei ole mukana esimerkiksi Ahvenanmaan maakuntaa. Tämä on hyvä huomioida lukuja tarkasteltaessa.
Maakuntien välillä on eroja siinä, mikä on kotiopetuksessa olevien oppivelvollisten osuus koko oppilasmäärästä. Keskimäärin osuus on 0,8 %. Kotiopetuksessa olevia on keskimääräistä enemmän Päijät-Hämeen, Keski-Pohjanmaan ja Etelä-Karjalan alueella. Kaiken kaikkiaan kotiopetuksessa olevien määrä yhden maakunnan kohdalla jää hyvin pieneksi.
Kotiopetuksessa olevien osuus (%) lukuvuonna 2021–2022 maakunnittain (Lähde: Vipunen, päivittyvä raportti)
Kotiopetuksen yleisyys vaihtelee myös sen mukaan, mikä lapsen äidinkieli on. Se on yleisempää muilla kuin suomen- ja ruotsinkielisillä. Vastaava ero näkyy myös kansalaisuuden kohdalla: muiden kuin Suomen kansalaisten joukossa on enemmän kotiopetuksessa olevia. Sen sijaan sukupuolen mukaan eroja ei näy – tytöt ja pojat ovat yhtä harvoin kotiopetuksessa.
Kotiopetuksessa olevien osuus (%) lukuvuonna 2021-2022 lapsen äidinkielen mukaan (Lähde: Vipunen, päivittyvä raportti)
Kotiopetus pähkinänkuoressa
Perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot voi hankkia myös kotiopetuksessa. Kotiopetus ei edellytä lupaa viranomaisilta, vaan asiasta päättää lapsen huoltaja. Riittää, että huoltaja ilmoittaa asuinkunnalle lapsen siirtymisestä kotiopetukseen.
Kotiopetuksessakin tulee opiskella kaikkia perusopetuksen oppimäärään kuuluvia oppiaineita. Huoltaja vastaa siitä, että kotiopetuksessa oleva lapsi saa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) määrätyt perusopetuksen oppimäärää vastaavat tiedot ja taidot.
Huoltajan vastuulle jäävät myös opintojen järjestelyt, kuten oppimateriaalin hankkiminen. Kunnan ei tarvitse tarjota kotiopetuksessa olevalle myöskään muita perusopetuksessa oleville kuuluvia palveluita tai etuuksia, kuten oppimisen ja koulunkäynnin tukea tai maksutonta ruokailua.
Kunnan täytyy kuitenkin valvoa kotiopetuksessa olevan lapsen edistymistä. Käytännön järjestelyistä sovitaan yhdessä huoltajan kanssa. Tavallista on, että lapselle nimetään edistymistä seuraava opettaja.
Kotiopetuksessa oleva lapsi ei saa todistusta, jollei hän osallistu erityiseen tutkintoon. Oppimista arvioidaan kuten perusopetuksessakin opiskelevia eli suhteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyihin tavoitteisiin.
Lisätietoa
- Tilastot: vastaava asiantuntija Irma Garam, irma.garam [at] oph.fi, puh. 029 533 8549
- Kotiopetus: opetusneuvos Annamari Kajasto, annamari.kajasto [at] oph.fi, puh. 029 533 1596
Luupin alla -sarjassa pureudutaan tilastojen avulla kiinnostaviin teemoihin koulutuksessa, oppimisessa ja kansainvälistymisessä. Nostamme esille näkökulmia eri tilasto- ja tutkimuslähteistä ja pohdimme, miltä maailma näyttää, kun sitä tarkastelee numeroina.