Uutinen

Oriveden hyvinvointiagentit tekevät kansainvälistä yhteistyötä virtuaalisesti

Kokemuksia Erasmus+ Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
Oriveden yhteiskoulu ja Oriveden lukio ovat mukana hyvinvointiteemaisessa Erasmus+ -hankkeessa. Oppilaat ja opettajat ovat käyttäneet luovuuttaan ja saaneet kansainvälisen yhteistyön sujumaan hyvin virtuaalisten alustojen avulla.
Oriveden yhteiskoulun oppilaita tietokoneen ääressä
Partnerikoulujen oppilaat työskentelemässä kansainvälisissä pienryhmissä

Oriveden yhteiskoululla ja Oriveden lukiolla käynnistyi syksyllä 2020 Erasmus+ -hanke, jonka tavoitteina on nuorten hyvinvoinnin ja osallisuuden lisääminen, kansainvälisyyden vahvistaminen sekä kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Koronatilanteen vuoksi tapaamisia portugalilaisten, kroatialaisten, saksalaisten ja italialaisten partnerien kanssa ei tällä hetkellä voida järjestää fyysisesti, vaan kohtaamiset tapahtuvat virtuaalisesti. 

Oriveden yhteiskoulun opettaja Jenni Decandia kertoo, että virtuaalisen yhteistyön ansiosta hankekumppaneita on tavattu jopa enemmän kuin alun perin oli tarkoitus. Yksi virtuaalisen yhteistyön etu on, että useampi oppilas voi osallistua kansainväliseen hankkeeseen. Esimerkiksi hankkeen aloitustapaamiseen pääsivät kaikki halukkaat mukaan, kun yleensä vain rajallinen määrä oppilaita voi osallistua.

Portugalilainen teemaviikko etäyhteyksin

Oriveden yhteiskoulun ja Oriveden lukion oppilaille tarjottiin mahdollisuutta osallistua hankkeeseen eri tavoin. Hankkeen hyvinvointiteeman mukaisesti oppilaat ovat mukana hankkeessa niin sanottuina hyvinvointiagentteina. 

Osa oppilaista tekee yhteistyötä eurooppalaisten partnerikoulujen oppilaiden kanssa. Kestävästä kehityksestä kiinnostuneet oppilaat ovat muodostaneet ympäristöraadin, joka tavoittelee koululle Vihreää lippua. Lukion opiskelijat tavoittelevat lukiolle kestävän kehityksen sertifikaattia. Osana hanketta Oriveden lukion opiskelijat ovat kirjoittaneet englanniksi blogikirjoituksia omaan hyvinvointiin vaikuttavista asioista.

Teemaviikon aikana yhteiskoulun hyvinvointiagentit pitivät aamunavauksia, joita varten portugalilaiskoulun oppilaat olivat lähettäneet musiikkia ja videotervehdyksiä. Portugalilaiset lähettivät myös linkkilistan Portugalin kieleen, kulttuuriin ja historiaan liittyvään materiaaliin. 

Koululle tehtiin myös QR-koodirata, jonka varrella sai opetella portugalinkielisiä tervehdyksiä. Lisäksi koululle järjestettiin mobiilirata Action track -sovelluksella, jonka kautta avautui teemaan liittyvää tietoa tai jokin tehtävä. 

Maailma tuli lähemmäksi virtuaalisten alustojen avulla

Jenni Decandia kertoo, että tärkeä osa yhteistyön aloittamista oli tutustuminen. Kun fyysisiä kohtaamisia ei voida järjestää, eri maiden oppilaat tutustuivat toisiinsa kirjeenvaihdon kautta ja vaihtamalla kuulumisia hankkeen yhteisessä ryhmässä Teamsissa. Vuorovaikutus partnerikoulujen oppilaiden kanssa aloitettiin muutamilla opettajien etukäteen miettimillä lämmittelykysymyksillä.

– Oli ihana nähdä, miten jää murtui ja porukka alkoi spontaanisti juttelemaan keskenään! Decandia iloitsee.

– Koronaa voi kiittää yhdestä asiasta: on ollut pakko alkaa hyödyntää teknologiaa. Yhteistyötä eurooppalaisten kumppaneiden kanssa voi tehdä yllättävän helposti virtuaalisten alustojen avulla. Maailma on tullut lähemmäksi, hän toteaa.

Hän kannustaa muitakin opettajia suunnittelemaan kansainvälistä yhteistyötä virtuaalisesti:

– Aloittakaa pienin askelin, ottakaa nuoret mukaan suunnitteluun ja miettikää, mitä kaikkea yhteistyöprojektiin vaadittavaa osaamista koulustanne löytyy.

 

Teksti: Juuli Juntura, Opetushallitus

Kuva: Oriveden yhteiskoulu