Uutinen

Kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja rikkautta eTwinningissä

Kokemuksia Ammatillinen koulutus Esiopetus Lukiokoulutus Perusopetus Varhaiskasvatus Erasmus kouluissa Erasmus+ Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle eTwinning Digitaalisuus Kansainvälistyminen Kulttuurinen moninaisuus Oppimisympäristö Tasa-arvo ja osallisuus
eTwinningiin voivat osallistua myös Euroopan unionin lähialueiden maat. Inspiroiva kansainvälinen toiminta lisää moninaisuutta ja kielellistä rikkautta kasvatukseen ja koulutukseen. Yhteistyöllä on suuri merkitys - oppijat eri maista pääsevät aidosti kohtaamaan toisensa ja oppimaan yhdessä.
Nuoret ja maapallo.

eTwinning-toiminta tuo moninaisuutta kasvatukseen ja koulutukseen. Lisäksi yhteistyö lisää kielten kirjoa ja tuo kielellistä rikkautta kasvatukseen.

eTwinningiin voi osallistua Euroopan unionin jäsenmaiden lisäksi myös EU:n lähialueiden maat. Lähialueiden oppilaitosten työntekijät, kuten varhaiskasvatuksen ja koulujen opettajat ja rehtorit, voivat olla mukana eTwinning-toiminnassa, tehdä yhteistyötä eTwinning-projekteissa ja olla osa suurta oppimisyhteisöä. Lähialueiden maihin kuuluvat Armenia, Azerbaidžan, Georgia, Jordania, Libanon, Moldova, Tunisia ja Ukraina.

Kansainvälisyyden kehittäminen ja eTwinning inspiroivat

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riverian kansainvälisyyden kehittäjä Ara Hayrabedianilla on usean vuoden kokemus kansainvälisestä yhteistyöstä. Hän on inspiroitunut eTwinningin mahdollisuuksista ja kehittänyt sen avulla laajasti kansainvälistä toimintaa niin oman organisaation sisällä kuin eri maiden oppilaitosten kanssa.

Yhteistyö on ollut vilkasta myös muutaman EU:n lähialueen maan kanssa. Libanonin armenialainen vuonna 1999 Suomeen muuttanut Ara onkin haaveillut yhteistyöstä armenialaisen koulutussektorin kanssa niin kauan kuin on koulutusalalla toiminut.

Kuva artikkeliin haastateltavasta.
Ara Hayrabedian

Kontakteja syntyy avoimella ja rohkealla asenteella

Ara loi kontakteja Armenian koulutussektoriin olemalla oma-aloitteinen ja osallistumalla rohkeasti armenialaisen “National Center for Educational Technologies” järjestämään eTwinning-koulutukseen tuntematta sieltä ketään. Pian kolme koulua Armeniasta ottivat yhteyttä ja halusivat tehdä yhteistyötä. Vaikka Riveria on ammatillinen oppilaitos ja koulut Armeniassa peruskouluja, toimi matkailu yhteisenä teemana kansainväliselle yhteistyölle. Ara uskookin, ettei kumppanikoulun aina tarvitse olla samalta koulutusasteelta.

Miten avaamme portteja, jos emme pysty toimimaan monilla asteilla? Ara pohtii.

Ara on tehnyt yhteistyötä myös tutun koulun ja rehtoreiden kanssa Libanonista. Yhden koulun kanssa hän on järjestänyt esimerkiksi eTwinning-etäkoulutuksen peruskouluille Libanonissa.

Minä opetin, miten eTwinning toimii, ja opettajat rekisteröityivät eTwinningiin. Heti seuraavalla viikolla Libanonin kansallinen eTwinning-toimisto otti opettajiin yhteyttä. Rekisteröityneiden määrä oli huomattu, ja toimistossa oltiin valmiita auttamaan ja tukemaan. Kaikki olivat niin iloisia tästä.

Kansainvälisen yhteistyön ja tunnustusten merkityksellisyys

Yhdessä oppiminen ja eri maiden lasten, nuorten ja kollegojen kohtaaminen on kansainvälisessä yhteistyössä usein tärkeintä. Lyhyetkin kohtaamiset ovat merkityksellisiä ja ne tuovat kouluun kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja ymmärrystä. Merkityksellisyyden kokemus on tärkeää eri ikäisille oppijoille.

Ara kuvailee, että nuorten eri kulttuureista tulisi oppia tuntemaan toisensa muutenkin kuin uutisten välityksellä ja olemaan oikeasti yhteydessä toisiinsa. Yhteistyön merkitys nousee ihan eri mittakaavaan, kun mukana on samanikäinen nuori aivan erilaisesta kulttuurista. Tämä onkin suurin syy, miksi Ara on innostunut lähialueiden maiden mukana olosta. Hän korostaa maiden välisen yhteistyön erityisyyttä:

Voimme antaa paljon heille ja he meille.

Myös eTwinning-aktiivisuudesta saatava tunnustus ja näkyvyys on merkityksellistä oppilaitoksen kansainväliselle yhteistyölle. Kansainvälisen toiminnan laatu ja tärkeys huomataan, ja tunnustus hyvin tehdystä työstä motivoi.

Turvallinen, helppokäyttöinen ja osallistava eTwinning

Ara kokee eTwinningin käytön helposti lähestyttäväksi ja tietoturvalliseksi. Alusta palvelee käyttäjiä hyvin, ja yhteistyö on vaivatonta. Myös lapset ja nuoret voivat työskennellä sivulla, lisätä materiaalia ja kommunikoida keskenään. Ehdottomaksi eduksi hän nostaa sen, että eTwinningissä kansainväliseen toimintaan voivat osallistua kaikki oppijat.

Alustan myötä projektille ei myöskään tarvitse miettiä erillistä nettisivua.

– eTwinning on hyvin yksinkertainen ja valmiiksi rakennettu alusta, hän kertoo ja lisää, - Parasta on, että se on ilmainen. Mikä voisi olla houkuttelevampaa?

Jatkuvuutta kansainväliseen yhteistyöhön

Tulevaisuuteen on suunnitteilla monenlaista, kuten yhteistyön lisäämistä Georgian ja Armenian kanssa. Yhteiset suunnitelmat tuovat jatkuvuutta kansainväliseen yhteistyöhön ja pitävät verkostot aktiivisena.

Lisäksi suunnitteilla on pieni eTwinning-projekti yhden koulun kanssa Libanonista. Ara kokee, että tärkeintä on oppilaiden kohtaaminen ja aloittaminen kevyesti.

– Pikkuhiljaa yhteistyö voi kasvaa, ja niin mahdollisuudet avautuvat.

Aran täsmävinkit eTwinningissä toimimiseen ja yhteistyöhön EU:n lähialueiden kanssa

  • Tarkista, että eTwinning-profiilisi tiedot ovat ajan tasalla: kuka olet, mistä olet kiinnostunut ja mitä kieliä osaat.
  • Ota rohkeasti ja avoimesti yhteyttä, äläkä pelkää tehdä aloitetta. Kaikesta yhteistyöstä voi oppia!
  • Aloita kevyesti ja pienillä projekteilla. Yhteistyö ja verkostot rakentuvat pikkuhiljaa.
  • Opeta ja anna! Koulutusalalla tärkeintä on opettaminen ja antamisen ilo – jos näitä ei ole, emme itsekään opi.