Uutinen

Lukeva koulu -malli tukee kouluja suunnitelmallisessa lukutaitotyössä

Ajankohtaista Perusopetus Lukutaito-ohjelma Opettajat ja kasvattajat
Opetushallituksessa toimiva Lukuliike kutsuu kaikki Suomen peruskoulut vahvistamaan lasten ja nuorten lukutaitoa uuden Lukeva koulu -mallin avulla. Lukeva koulu -malli tarjoaa monipuolisia ideoita ja työkaluja entistä suunnitelmallisempaan lukutaitotyöhön perusopetuksessa. Ilmoittautuminen mallin käyttäjäksi on nyt auki.
Silmälasipäinen tyttö piirtää tussilla whiteboardille.

Lukeva koulu -malli tarjoaa ideoita ja rakenteita monipuolisen lukutaidon vahvistamiseen perusopetuksessa. Mallin avulla koulu voi kehittää ja arvioida omaa lukutaitoa edistävää työtään. Lukeva koulu -malli tukee opetussuunnitelman toteuttamista ja edistää laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Lukuliike on suunnitellut juuri julkaistun Lukeva koulu -mallin, ja se on osa Kansallisen lukutaitostrategian 2021 toimeenpanoa.

Lukeva koulu -malli tarjoaa mukaan ilmoittautuneille kouluille myös ilmaisia asiantuntijaluentoja. Luennoilla käsitellään muun muassa kielitietoisuutta, lukemisen tukea, lukumotivaatiota, erityisopettajan ja aineenopettajan yhteistyötä, kirjastojen ja koulun yhteistyömallia sekä monilukutaitoa opetussuunnitelmissa.

Koulun oma lukutaitotiimi suunnittelee lukutaitotyötä

Lukeva koulu -mallissa lukutaitotyö aloitetaan koulun oman lukutaitotiimin nimeämisellä. Lukutaitotiimiin on hyvä kutsua mukaan henkilökunnan lisäksi oppilaita, huoltajia sekä kirjaston henkilöstöä. Lukutaitotiimin toiminta todettiin kokeiluissa tehokkaimmaksi, kun tiimissä oli edustus koko koulusta, työlle asetettiin selkeät tavoitteet ja lukuvuodeksi tehtiin konkreettinen lukutaitosuunnitelma.

Koulun oma lukutaitotiimi ideoi koululle lukutaitosuunnitelman, johon Lukeva koulu -malli tarjoaa runsaasti vaihtoehtoisia sisältöideoita. 

– Lukutaito on valtava elämänmittainen ja kokoinen taito, joka vahvistuu pitkäjänteisellä ja jokapäiväisellä työllä. Siksi esimerkiksi se, että oppilas aloittaa jokaisen koulupäivänsä 15 minuutin lukuhetkellä tai opettaja lukee jokaisena koulupäivänä ääneen oppilaille, merkitsee jo paljon. Suunnitelmassa voidaankin aluksi edetä pienin konkreettisin askelein, koordinaattori Belinda Kardén sanoo.

Lukeva koulu -mallissa koko koulu osallistuu lukutaitotyöhön

Lukeva koulu -mallissa painotetaan koko koulun osallistumisen merkitystä. Lukutaitoa tarvitaan kaikissa oppiaineissa ja myös jokaisen oppilaan elämässä koulun jälkeen. Lukutaitoa voidaan vahvistaa jokaisella oppitunnilla oppiaineesta riippumatta. Kielitietoinen opetus on osa lukutaitoa vahvistavaa työtä ja siksi jokainen opettaja on myös lukutaidon opettaja.

Koulut voivat hyödyntää mallia täysin omien tarpeiden ja resurssien mukaan. Kouluissa tehdään jo paljon esimerkiksi yhteistyötä kirjastojen kanssa, mutta mallin avulla koulu saattaa oivaltaa asioita, joita ei vielä ole huomattu hyödyntää. Vanhempaintoimikunnan ja oppilaiden ottaminen mukaan lukutaitotiimiin voi tehostaa työtä entisestään.

Tule kuulemaan lisää 15.2. ja 16.2. tilaisuuksiimme

Tervetuloa kuulemaan lisää Lukeva koulu -mallista tiistaina 15.2. klo 15–15.40 suomeksi tai keskiviikkona 16.2. klo 15–15.40 ruotsiksi. Infotilaisuus ei vaadi ennakkoilmoittautumista.

Tule mukaan hyödyntämään Lukeva koulu -mallia ja rakentamaan lukutaitoa vahvistavaa toimintakulttuuria!  Lukeva koulu -mallin materiaali päivittyy ja täydentyy vuoden 2022 aikana, ja koulut voivat myös esittää toiveitaan sen kehittämiseksi.

Kaikille Lukeva koulu -malliin ilmoittautuneille kouluille toimitetaan tietoa materiaaleista ja osallistumislinkit asiantuntijaluennoille.

Ilmoita koulusi Lukeva koulu -mallin käyttäjäksi

Lisätiedot:
Belinda Kardén, koordinaattori, Lukuliike: belinda.karden [at] oph.fi puh. 029 533 1827