Opetussuunnitelmien perusteita ja määräyksiä täsmennettiin – koulut ja oppilaitokset voivat puuttua aiempaa tehokkaammin kiusaamiseen ja syrjintään

Opetushallitus on täsmentänyt useita opetussuunnitelmien perusteita ja ammatillisen koulutuksen määräyksiä, joiden tavoitteena on vahvistaa oppilaan ja opiskelijan oikeusturvaa ja oppimisympäristön turvallisuutta. Täsmennykset mahdollistavat nykyistä tehokkaammat ja oikea-aikaiset keinot puuttua kiusaamiseen, syrjintään, häirintään ja väkivaltaan esiopetuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa.
Täsmennykset perustuvat muutoksiin, jotka on tehty perusopetuslakiin, lakiin ammatillisesta koulutuksesta ja lukiolakiin. Lait edellyttävät jatkossa, että lapsen ja nuoren etu otetaan ensisijaisesti huomioon aina, kun opetusta tai koulutusta suunnitellaan, järjestetään tai siitä päätetään.
Muutokset tulevat voimaan 1.8.2022. Esi- ja perusopetuksen sekä koulutuksen järjestäjien on päivitettävä paikalliset opetussuunnitelmat siten, että ne vastaavat annettuja määräyksiä ja ovat käytössä elokuun alkuun mennessä. Tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa sovelletaan perusopetuslakiin, lakiin ammatillisesta koulutuksesta ja lukiolakiin tulevia muutoksia. Kansanopistojen oppivelvollisille suunnatussa vapaan sivistystyön koulutuksessa noudatetaan lukiolakiin tulevia muutoksia koskien kurinpitokeinojen käyttämistä ja niihin liittyviä menettelytapoja.
Turvallisuutta lisääviä toimia kouluihin ja oppilaitoksiin
Lainsäädäntö velvoittaa, että oppilas ja opiskelija suorittaa tehtävänsä tunnollisesti, käyttäytyy muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimii siten, ettei hän vaaranna toisten oppilaiden tai opiskelijoiden, kouluyhteisön tai opiskeluympäristön terveyttä ja turvallisuutta.
Jos perusopetuksessa oleva oppilas käyttäytyy uhkaavasti tai väkivaltaisesti ja vaarantaa toisen oppilaan tai muun henkilön turvallisuuden, häneltä voidaan evätä opetus jäljellä olevan koulupäivän ajaksi. Opetuksen epääminen on mahdollista myös, jos oppilaan häiritsevä käyttäytyminen vaikeuttaa kohtuuttomasti opetusta. Vastaavat perusteet oikeuttavat epäämään opetuksen jatkossa myös seuraavaksi koulupäiväksi, jos opetuksen järjestäjä tarvitsee aikaa sen suunnitteluun, miten oppilas voi palata turvallisesti takaisin opetukseen.
Perusopetuksen oppilaalle ja toisen asteen opiskelijalle on epäämisen aikana järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskeluhuollon psykologin tai kuraattorin kanssa. Lisäksi opetuksen tai koulutuksen järjestäjän on laadittava oppilaalle tai opiskelijalle suunnitelma, jossa määritellään ne käytännöt ja opiskeluhuoltopalvelut, jotka tukevat hänen turvallista paluutaan opetukseen.
Ilmoitusvelvollisuus ja toimivalta päättää erottamisesta muuttuvat
Ammatillisen koulutuksen tai lukiokoulutuksen opettajalla ja rehtorilla on jatkossa velvollisuus ilmoittaa oppimisympäristössä tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta, syrjinnästä tai väkivallasta sekä niistä epäillyn että niiden kohteeksi joutuneen oppilaan tai opiskelijan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle. Vastaava velvoite koskee myös esiopetuksen ja perusopetuksen opettajaa ja rehtoria.
Sen sijaan ammatillisen koulutuksen tai lukiokoulutuksen rehtorilla ei ole enää toimivaltaa päättää oppivelvollisen määräaikaisesti erottamisesta. Päätöksen erottamisesta voi tehdä koulutuksen järjestäjän asettama monijäseninen toimielin.
Kiusaamisen ehkäisyä ja siihen puuttumista edistetään laajalla rintamalla
Lainsäädännöllistä kehittämistyötä on edistetty osana eri hallinnonalojen yhteistä kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaista toimenpideohjelmaa, jonka tavoitteena on vahvistaa koulujen, oppilaitosten ja muun yhteiskunnan kykyä puuttua kiusaamiseen ja ehkäistä siitä aiheutuvaa kärsimystä. Ohjelmasta vastaa opetus- ja kulttuuriministeriö.
Oppilaiden, opiskelijoiden ja opettajien hyvinvoinnin vahvistaminen sekä kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisy ovat myös osa Opetushallituksen strategista ja yhteiskunnallista vaikuttavuustyötä.
Lisätiedot:
Esiopetus:
Opetusneuvos Arja-Sisko Holappa
arja-sisko.holappa [at] oph.fi
puh. 029 533 1371
Perusopetus:
Opetusneuvos Tiina Luomanen
tiina.luomanen [at] oph.fi
puh. 029 533 1080
Perusopetukseen valmistava opetus:
Opetusneuvos Katri Kuukka
katri.kuukka [at] oph.fi
puh. 029 533 1445
Aikuisten perusopetus:
Opetusneuvos Teijo Koljonen
teijo.koljonen [at] oph.fi
puh. 029 533 1524
Lukiokoulutus:
Erityisasiantuntija Riina Länsikallio
riina.lansikallio [at] oph.fi
puh. 029 533 1088
Aikuisten lukiokoulutus:
Opetusneuvos Teijo Koljonen
teijo.koljonen [at] oph.fi
puh. 029 533 1524
Ammatillinen koulutus:
Opetusneuvos Mia Vartiainen
mia.vartiainen [at] oph.fi
puh. 029 533 1187
Täsmennykset koskevat seuraavia opetussuunnitelmien perusteita ja määräyksiä:
- Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet (104/011/2014), jotka ovat voimassa 1.1.2015 alkaen toistaiseksi.
- Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteet (OPH-486-2021), jotka ovat voimassa 8.2.2021–31.5.2024 kokeilua toteuttavissa kunnissa.
- Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (104/011/2014), jotka ovat voimassa 1.1.2015 alkaen toistaiseksi.
- Perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteet (57/011/2015), jotka ovat voimassa 1.8.2016 alkaen toistaiseksi.
- Aikuisten perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPH-1280-2017), jotka ovat voimassa 12.6.2017 alkaen toistaiseksi.
- Lukion opetussuunnitelman perusteet (OPH-2263-2019), jotka ovat voimassa 1.8.2021 alkaen toistaiseksi.
- Aikuisten lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet (OPH-2267-2019), jotka ovat voimassa 1.8.2021 alkaen toistaiseksi.
- Opetushallituksen määräys opiskeluhuollon keskeisistä periaatteista ja tavoitteista sekä opiskeluhuoltosuunnitelman laatimisesta ammatillisessa koulutuksessa (OPH-285-2018), joka on voimassa 15.3.2018 alkaen toistaiseksi.
- Opetushallituksen määräys suunnitelmasta kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista (OPH-286-2018), joka on voimassa 1.3.2018 alkaen toistaiseksi.