Uutinen

Sirkuspedagogiikka – innovatiivisen ja osallistavan opetuksen tulevaisuus Euroopassa

Kokemuksia Korkeakoulutus Erasmus+ Erasmus+ korkeakoulutukselle Kansainvälistyminen Koulutuksen kehittäminen Opetus ja ohjaus Humanistiset ja taidealat
Erasmus+ -ohjelman strategisessa kumppanuushankkeessa kehitettiin korkeakoulutuksen nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen yhteinen opetussuunnitelma. Tampereen yliopisto toimi kansainvälisen hankkeen koordinaattorina.
Sirkusesiintyjät vilkuttavat, yleisö taputtaa.
Circus++-kumppani Sorin Sirkus esiintymässä hankkeen päätöskonferenssissa.

Innovatiivinen tutkimusperustainen nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen pedagogiikka perustuu Erasmus+ -hankkeeseen Youth and Social Circus Arts – an innovative and inclusive education for Europe (Circus++). Hankkeeseen osallistui kumppaneita viidestä maasta: Suomesta, Ruotsista, Irlannista, Ranskasta ja Tšekistä.

Jokaisen maan tiimi tekee yhteistyötä nuoriso- ja sirkuskoulun kanssa, mutta vain Suomessa, Ruotsissa ja Irlannissa on lisäksi kansallinen yliopistokumppani. Kaikki tiimit rakentavat, kokeilevat ja arvioivat opetussuunnitelmaansa ja osaamisen tunnustamisen mallia ja antavat palautetta toisilleen ja eurooppalaiselle opetussuunnitelmien kehitysryhmälle.

Circus++-hankkeen päätöskonferenssi järjestettiin 15.6.2022 Tampereen yliopistossa. Korkean tason tilaisuuden alussa tervehdyksen esittivät kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan dekaani Päivi Pahta, tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen ja Tampereen apulaispormestari Johanna Loukaskorpi.

Kansainvälisessä kokouksessa koottiin yhteen saavutuksia nuoriso- ja sosiaalisen sirkuspedagogiikan opetussuunnitelman käyttöönotosta Euroopan korkeakouluissa. Lisäksi hankekumppanit esittelivät osaamisen tunnustamisen ja validoinnin mallia sekä opiskelijavaihtomallia.

Kandidaattitason opiskelijoita voidaan valita tähän nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen opintokokonaisuuteen (60 op), jossa on kolme eri polkua. Polku 1: sirkustekniikat, polku 2: didaktiikka ja luovuus ja polku 3: nuoriso- ja sosiaalinen sirkus. Jokaisella polulla on omat kurssinsa. Lisäksi opetussuunnitelma tarjoaa kursseja polkujen ulkopuolelta, kuten sirkusopettajien viestintätaidot, nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen opettajien projektinhallinta tai nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen tutkimus.

Yliopistonlehtori Tiina Kujala tiivistää hankkeen tärkeimmät tulokset: ”Tuloksena on eurooppalainen opetussuunnitelma, jollaista ei ollut ennen tätä hanketta. Olen hyvin ylpeä siitä, miten selkeä, helposti luettava ja saavutettava opetussuunnitelma on. Itse opetussuunnitelma ei juuri kerro taustaprosessista, mutta vaadittiin kolme neuvottelujen ja keskustelujen täyteistä vuotta ennen kuin lopullinen opetussuunnitelma saatiin valmiiksi.”

Hän huomauttaa myös kansainvälisen yhteistyön hyödyistä: ”Uskon meidän oppineet todella paljon toisiltamme. Etenkin eri kulttuureista ja tavoista kasvattaa, opettaa, ajatella ja olla maailmassa. Se onkin tärkeää. Kun tapasimme, keskustelimme hyvin rehellisesti ja tunsimme olomme hyvin tasa-arvoisiksi. Huomasimme, että opetussuunnitelma ei voi olla liian akateeminen, ja että meidän on kunnioitettava sirkuksen perinteitä.”

Muiden vastaavaan hankkeeseen osallistumista harkitsevien kannustukseksi Tiina Kujala muistuttaa hyödyistä. Ideoille saa taloudellista tukea ja maailmasta saa kokonaisvaltaisemman kuvan, kun tutustuu eri kulttuureihin.

Kirjoittaja: Tereza Pruknerova