Liikkeellä marraskuussa -festivaali tarjoaa kansainvälistymismahdollisuuksia nouseville taiteilijoille
Kansainvälisiä tanssiesityksiä Helsinkiin
Liikkeellä marraskuussa -festivaali perustettiin vuonna 1986 sateenvarjotapahtumaksi, joka esitteli enimmäkseen paikallisten tanssitaiteilijoiden teoksia sekä joitain kansainvälisiä vierailuja. 2000-luvun alussa festivaalin ohjelmiston painopiste siirtyi kansainvälisten vierailuesitysten esittämiseen. Festivaali tuo nykyäänkin kansainvälisiä, ajankohtaisia esityksiä Helsingin yleisölle koettavaksi, sillä vielä tänäkin päivänä Helsinki on suhteellisen kaukana muusta Euroopasta.
- Festivaali perustettiinkin sillä ajatuksella, että hei, haluaisimme nähdä enemmän kansainvälisiä esityksiä Helsingissä, festivaalin taiteellinen johtaja Kerstin Schroth kertoo.
Schroth itse aloitti festivaalin parissa työskentelyn tammikuussa 2020. Hänellä on ennestään laaja kokemus tanssialalta esimerkiksi kuraattorina ja managerina toimimisesta. Hän myös työskenteli pitkään Berliinissä järjestettävän, kansainvälisen Tanz im August -festivaalin tuottajana.
Jo tällöin Schrothia kiehtoi ajatus tietystä teemasta.
- Halusin kovasti löytää tilan, joka toisi yhteen paikalliset ja kansainväliset tanssitaiteilijat, Schroth kertoo.
Hän tuottikin Tanz im August -festivaalin sisällä usean vuoden ajan pienempää sommer.bar -festivaalia, jonka tarkoituksena oli nimenomaan saattaa paikalliset ja kansainväliset tanssitaiteilijat yhteen. Kansainvälinen yhteistyö onkin aina ollut Schrothille lähellä sydäntä, ja myös Liikkeellä marraskuussa -festivaalin parissa hän saa toimia saman teeman parissa.
Liikkeellä marraskuussa -festivaalin toiminta oli vuosien ajan keskittynyt ainoastaan marraskuisen tapahtuman järjestämiseen. Vuonna 2020 festivaalille haettiin ja saatiin kolmen vuoden avustus, jotta Schroth ja festivaalin pitkäaikainen vastaava tuottaja Isabel González pystyisivät työskentelemään vuoden ympäri. Kolmivuotisen avustuksen ansioista festivaalia oli myös mahdollisuus kehittää eteenpäin ja investoida vielä enemmän kansainvälisiin verkostoihin.
Tämä mahdollisti myös osallistumisen Luova Eurooppa -hankkeeseen, ja festivaali päätyikin mukaan Life Long Burning -hankkeen toimintaan.
Kestävää tukea ja kansainvälistymismahdollisuuksia
Life Long Burning on kahdentoista maan EU-hanke, jonka päätavoitteena on tarjota kestävää tukea nouseville ja uransa puolivälissä oleville tanssitaiteilijoille sekä pyrkiä kehittämään nykytanssikenttää. Hanketta koordinoi itävaltalainen, voittoa tavoittelematon yhdistys danceWEB, ja Liikkeellä marraskuussa päätyi mukaan hankkeeseen koordinaattorien kutsusta.
- Käydessäni Wienissä hankkeen koordinaattorit tulivat juttelemaan minulle sanoen: “Olemme jo pitkään halunneet ottaa teihin yhteyttä. Olemme nähneet, mitä teette Helsingissä ja haluaisimme teidät mukaan hankkeeseen!” Se oli suuri kehu kehitystyölle, jonka aloitimme vuonna 2020, Schroth hymyilee.
Liikkeellä marraskuussa istuukin loistavasti kyseisen hankkeen tavoitteisiin. Koska festivaalilla esiintyy sekä paikallisia että kansainvälisiä tanssitaiteilijoita, festivaali tarjoaa taiteilijoille mahdollisuuksia kansainvälistyä, verkostoitua eri maiden taiteilijoiden kanssa ja tällä tavoin edistää omaa uraansa.
Life Long Burning -hankkeen puitteissa nähdään monenlaisia toimintoja, ja kunkin partneri toteuttaa hanketta haluamallaan tavalla.
- Suosikkiasiani hankkeessa on se, että meille ei ole määritelty vain yhtä tiettyä kaavaa, jota kaikkien olisi noudatettava, vaan me toimijat itse määrittelemme, mitä haluamme tehdä ja minkä kumppanin kanssa haluamme sen tehdä. Voimme myös vaihtaa yhteistyökumppania verkoston sisällä vaikka joka vuosi, Schroth kertoo iloisena.
Meidän tavoitteenamme on hankkeen puitteissa todella tarjota suomalaisille tanssitaiteilijoille ja koreografeille mahdollisuus matkustaa ulkomaille ja työskennellä partneriorganisaatioiden luona.
Vuonna 2023 festivaali tekee yhteistyötä Uferstudios GmbH:n (Berliini) ja Brain Store Projectin (Sofia) kanssa. Yhteistyön ideana on taiteilijavaihdot: kukin toimija lähettää omasta maastaan taiteilijan yhteistyömaahan tutustumaan paikalliseen esittävän taiteen kenttään ja/tai työskentelemään uuden projektin parissa
- Meidän tavoitteenamme on hankkeen puitteissa todella tarjota suomalaisille tanssitaiteilijoille ja koreografeille mahdollisuus matkustaa ulkomaille ja työskennellä partneriorganisaatioiden luona. Aiomme myös vastaanottaa niin monta taiteilijaa, kuin mahdollista! Schroth kertoo.
Hankkeen puitteissa Suomesta on jo lähetetty taiteilija Sofiassa järjestettäville Antistatic-festivaaleille. Siellä taiteilija sai osallistua vapaasti festivaalin ohjelmaan, osallistua työpajoihin ja verkostoitua paikallisten toimijoiden kanssa. Toinen suomalainen tanssitaiteilija vietti kaksi viikkoa Berliinissä studiossa työskennellen. Nyt vastaavasti Saksasta ja Bulgariasta saapuu taiteilija Helsinkiin työskentelemään festivaalin puitteissa.
Osana hanketta festivaaleilla järjestetään myös Soup Talks -keskustelusarja, jonka aikana osallistujat pääsevät keskustelemaan festivaaleilla esiintyvien taiteilijoiden kanssa keiton äärellä. Lisäksi hankkeen puitteissa esiintyvä taiteilija, Cherish Menzo, esittää festivaaleilla teoksensa D̶A̶R̶K̶MATTER. Jokaisessa esiintymiskaupungissa Menzo kutsuu mukaan ihmisiä afrikkalaisesta diasporasta osallistumaan Distorted Rap Choir -ryhmään, joka nauhoittaa rap-hymnin, joka sitten lisätään osaksi esityksen äänimaisemaa.
Hankkeessa on tilaa eri kokoluokan toimijoille
Schroth pitää Life Long Burning -hanketta hyvin erityisenä muun muassa siitä syystä, että mukana olevat toimijat ovat kaikki hyvin eri kokoisia.
- Esimerkiksi ImPulzTanz on suuri, monen eri toimijan järjestämä itsenäinen festivaali, sitten on Montpellierissä oleva koreografikeskus ja Sofiasta on mukana taiteilijoiden vetämä hanke, Schroth selventää.
- Joillakin mukana olevista toimijoista on selkeä budjetti useamman vuoden päähän ja toiset, kuten me, saavat tietää kuluvan vuoden budjettinsa vuoden alussa. Silti meille kaikille on paikka hankkeessa!
Lisäksi Schroth pitää siitä, että mukana on toimijoita joka puolelta Eurooppaa, myös pienempiä kaupunkeja.
- On todella upeaa osallistua näin laajaan verkostoon, jossa on niin monia erilaisia toimijoita. Yhdessä työskentely, ideoiden vaihtaminen ja oppiminen muiden alalla toimivien ihmisten kanssa on yksi inspiroivimmista osuuksista hankkeessa!
Schrothin mielestä yhteistyö hankkeen eri partnereiden välillä toimii erittäin hyvin. Merkittävin syy tälle on se, ettei kommunikaatio toimi hierarkkisesti, vaan kaikki partnerit ovat tasa-arvoisia.
Myös se, että kukin partneri voi toteuttaa hanketta itselleen sopivalla tavalla, on hänen mielestään hyvä toimintamalli.
- Me saamme työskennellä partnerin kanssa haluamallamme tavalla, ja meidän ei myöskään tarvitse jakaa kaikkea tekemäämme muiden kanssa aktiivisesti. Hankkeen tapaamisissa me sitten käymme läpi, mitä kukin on tehnyt, ja arvioimme tuloksia, Schroth kertoo.
Vaikutuksia yksilö- ja paikallistasolla
Erityisen palkitsevaa Schrothin mukaan on saada palautetta taiteilijavaihtoihin osallistuvilta henkilöiltä. Valittaessa taiteilijavaihtoihin lähteviä taiteilijoita mietitään hyvin tarkasti sitä, kuka taiteilija hyötyisi kokemuksesta eniten.
- On ihana kuulla, kun taiteilijat ovat kohdemaassa päässeet työskentelemään ja verkostoitumaan paikallisten toimijoiden kanssa. Tuntuu siltä, että olet päässyt istuttamaan siemenen ja se alkaa kukoistaa! Schroth iloitsee.
Hankkeella on positiivisia vaikutuksia myös Liikkeellä marraskuussa -festivaalille.
- Näemme jo nyt hankkeen hyödyt meille festivaalina. Verkoston kautta sekä festivaali, Helsinki että helsinkiläiset taiteilijat ovat saaneet osakseen paljon positiivista huomiota.
Helsinki ja Liikkeellä marraskuussa saavat vielä lisää huomiota, kun yksi isoimmista hankkeeseen liittyvistä toiminnoista, vuosittain järjestettävä verkoston tapaaminen järjestetään Helsingissä vuonna 2026 osana sen vuoden festivaalia.
Hanketta tai sellaiseen osallistumista suunnittelevalle Schroth antaa vinkiksi sen, että kannattaa miettiä tarkasti, millaista hanketta haluaa toteuttaa ja millaisten partnerien kanssa.
- On mielestäni erittäin hyvä, jos hankkeessa on erikokoisia toimijoita. Pienemmät partnerit tekevät hankkeesta rikkaamman! Eurooppa on monimuotoinen, ja mielestäni on tärkeää, että myös hanke ja sen partnerit kuvastavat sitä, Schroth sanoo.
Teksti: Anni-Leena Alanen