Uutinen

Mari Mattsson: “Täytyy elää ja unelmoida, vaikka sinulla olisikin erityistarpeisia lapsia"

Ohjelmat Korkeakoulutus Erasmus+ Erasmus+ korkeakoulutukselle Kansainvälinen harjoittelu Erityinen tuki Kansainvälinen liikkuvuus Kansainvälistyminen Tasa-arvo ja osallisuus
Opiskelijat, joilla on erityistarpeista johtuvia ylimääräisiä kustannuksia liikkuvuusjaksoihin liittyen, voivat saada ylimääräistä rahallista tukea Erasmus+ -vaihtojaksoilleen. Mari Mattsson on saanut sekä yksilötuen kiinteää korotusta lasten perusteella että todellisiin kustannuksiin perustuvaa osallisuustukea kotihoitajasta aiheutuneisiin kustannuksiin. Näiden avulla Mattsson toteutti Erasmus+ -harjoittelujakson Espanjassa.
Two pictures of a mother with a handicapped child
Vasemmalla: Mari Mattsson poikansa Miion kanssa; oikealla: Marin tytär Mindi ja poika Miio

40-vuotias äiti Mari Mattsson opiskelee viimeistä vuotta luokanopettajan tutkinto-ohjelmassa Oulun yliopistossa. Syksyllä 2021 Mari lähti Erasmus+ -vaihtojaksolle ulkomaille suorittaakseen kolmen kuukauden opetusharjoittelun Fuengirolassa, Espanjassa. Mukaan lähtivät tytär Mindi ja poika Miio, jotka olivat tuolloin 11- ja 10-vuotiaita.

Marille ulkomaan vaihtojaksolle lähteminen aiheutti huolellista harkintaa ja suunnittelua hänen poikansa Miion erityistarpeiden vuoksi. Miiolla on harvinainen geneettinen Cardio-Facio-Cutaneous (CFC) -oireyhtymä, johon liittyy vaikea kehitysvammaisuus, sydänongelmia ja lievä epilepsia. Hän ei puhu, vaan käyttää jonkin verran viittomia, kuvia, ääniä, kasvonilmeitä ja asentoja kommunikoimiseen. Vammaisuudestaan huolimatta Miio on Marin mukaan aina iloinen, positiivinen ja sopeutuu helposti uusiin ihmisiin ja tilanteisiin.

Ulkomaan harjoittelujaksonsa ajaksi Marin täytyi löytää pojalleen kotihoitaja, mistä aiheutui ylimääräistä suunnittelua ja kuluja. Aluksi hän ei ollut varma, olisiko hän oikeutettu Erasmus+ -ohjelman osallisuustukeen. Soitettuaan Opetushallitukseen hän sai tietää, että hän oli oikeutettu tähän tukeen. Hän haki ja sai apurahansa kotikorkeakoulunsa kautta.

Taloudellinen tuki riitti kokopäiväisen kotihoitajan palkkaamiseen pojalle kolmen kuukauden jaksolle Espanjassa. Marin mukaan osallisuustuki oli ratkaisevassa asemassa hänen ulkomaanjaksolleen.

- Ilman tukea en olisi voinut lähteä ulkomaille, koska siellä ei ollut mitään paikkaa, johon olisin voinut poikani laittaa hoitoon työpäivieni ajaksi, joten kotihoitajan palkkaaminen oli ainoa vaihtoehto, Mari sanoo.

A girl is reading a school book on the beach and a boy is playing in the sea.
Vasemmalla: Marin tytär Mindi lukee kirjaa Costa del Solin rannalla; oikealla Marin poika Miio leikkii vedessä. 

Kolmen kuukauden kansainvälisen opettajaharjoittelujakson aikana Mari hankki työkokemusta yksityisessä Aurinkorannikon opetuksessa ja valmennuksessa Etelä-Espanjassa. Hän opetti pientä viides- ja kuudesluokkalaisten ryhmää ja piti tätä syvästi rikastuttavana kokemuksena opettajan polullaan. Vaikka opetusharjoittelu ei ollut pakollista hänen tutkinnossaan, Mari halusi hyödyntää mahdollisuuden harjoitteluun ulkomailla, koska hän rakastaa matkustamista, erityisesti perheensä kanssa.

Marin mukaan jakso ulkomailla oli hieno kokemus myös sekä hänen tyttärelleen, joka kävi samaa koulua, jossa hän suoritti opetusharjoittelunsa, että pojalleen, joka nautti viettää aikaa rannalla. Mari rohkaisee kaikkia, erityisesti vanhempia, joilla on erityistarpeisia lapsia, hyödyntämään mahdollisuutta saada ammatillista kokemusta ulkomailta.

Täytyy elää ja unelmoida, vaikka sinulla olisikin lapsia, joilla on erityistarpeita. Mene rohkeasti kohti unelmiasi, silloin opetat lapsesikin rohkeiksi ja annat heille kokemuksia, joita he eivät muuten saisi. 

- Mari Mattsson

 

Teksti: Sion Yang