Pelituotannolle oma osaamisalansa uudistettuun media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoon

Pelituotannon roolit ja prosessit haltuun
- Uusissa tutkinnon perusteissa pelinkehityksen eri roolit tulevat selkeämmin tutuiksi ja opiskelijat voivat löytää pelialan tehtävistä itseään kiinnostavat työnkuvat. Työelämä saa osaavaa työvoimaa, jolla on hallussaan ymmärrys pelien kokonaiskehitysprosessista ja omasta työpanoksestaan koko peliprojektissa, kertoo pelialojen tiimipäällikkö Jari Yltävä AhlmanEdusta, joka oli yhtenä asiantuntijana mukana tutkinnon perusteiden uudistamisessa. - Perusteiden uudistustyössä kantavana ajatuksena on ollut paketoida vaadittavat osaamiset selkeämmin juuri pelialan tarpeita vastaaviksi, hän kiteyttää.
Lisäksi tutkinnossa vahvistettiin mm. elokuva- ja draamatuotannon sekä tapahtumatekniikan osaamista ja otettiin käyttöön kaikille perustutkinnoille yhteinen osaamisen arviointikriteeristö. Samalla päivitettiin perusteiden ammattitaitovaatimuksia työelämän osaamistarpeiden mukaisesti ja selkeytettiin niiden kuvaustapaa.
Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinto
Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä.
Tutkinnossa on viisi osaamisalaa ja kolme tutkintonimikettä:
- Audiovisuaalisen viestinnän osaamisala, tutkintonimike mediapalvelujen toteuttaja
- Julkaisutuotannon osaamisala, tutkintonimike mediapalvelujen toteuttaja
- Painoviestinnän osaamisala, tutkintonimike mediapalvelujen toteuttaja
- Kuvallisen ilmaisun osaamisala, tutkintonimike kuvallisen ilmaisun toteuttaja
- Pelituotannon osaamisala, tutkintonimike pelituotannon toteuttaja.
Uudet tutkinnon perusteet tulevat voimaan 1.1.2024 ja korvaavat 1.8.2022 voimaan tulleet perusteet. Opetushallitus järjestää uudistetuista perusteista webinaarin, jolla tuetaan perusteiden käyttöönottoa. Webinaari järjestetään 30.8.2023 klo 14-15.30.
Lisätietoja:
opetusneuvos Taija Paasilinna, taija.paasilinna [at] oph.fi 8.8.2023 alkaen
yli-insinööri Tomi Ahokas, tomi.ahokas [at] oph.fi 7.7.2023 saakka