Asiantuntijapooli tukee työelämätoimikuntia yhteisten tutkinnon osien laadun varmistuksessa
Työelämätoimikuntien tehtävänä on varmistaa näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laatua. Työhön sisältyy ammatillisten perustutkintojen yhteisten tutkinnon osien ja niiden osa-alueiden osaamisen arvioinnin laadunvarmistus ja oikaisupyyntöjen käsittely. Yhteisten tutkinnon osien osa-alueet sisältävät laajasti osaamista esimerkiksi kielistä, matematiikasta, digitaalisista taidoista, kestävästä kehityksestä ja yrittäjyysosaamisesta. Työelämätoimikuntien työtä tukee asiantuntijapooli yhteisten tutkinnon osien laadun varmistuksessa. Asiantuntijoita voidaan kutsua työelämätoimikuntien kokouksiin tarvittaessa.
Asiantuntijat ovat lähtökohtaisesti ainejärjestöjen edustajia ja YTO-asiantuntijapoolia täydennetään tarpeen mukaan. Asiantuntijapooliin kuuluu tällä hetkellä Kaisa Jänis ja Anne Siltanen (Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen), Marianne Taipale ja Martta Hakamies (Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen) sekä Harri Heiskanen ja Jari Hourula (Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen). Jari Hourula edustaa myös Kasvatus- ja ohjausalan työelämätoimikuntaa.
Yhteisiä tutkinnon osia pidetään tärkeänä
Kaisa Jänis näkee työelämätoimikuntien tekemillä vierailukäynneillä tärkeänä, että yhteisten tutkinnon osien toteutuksesta keskustellaan nimenomaan YTO-opettajien ja opiskelijoiden kanssa. Jos asiaa tarkastellaan vain paperilta, kuten osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmasta, tai siitä keskustellaan esimerkiksi vain opojen tai rehtorin kanssa, näkemys saattaa jäädä pintapuoliseksi tai kovin rajatuksi.
- Elintarvikealan työelämätoimikunta kutsui minut kokoukseensa viime toimikaudellaan. Toimikunnan kanssa keskusteltiin siitä, miten tärkeitä esimerkiksi oikeinkirjoitus, huolellinen lukeminen ja kielitaito voivat olla vaikkapa elintarvikealan missä tahansa työtehtävässä. Ilokseni näkemys YTO-osaamisen olennaisuudesta oli yhteinen ja tuli tunne siitä, että yhteisiä tutkinnon osia arvostetaan, kertoo Kaisa.
Kaisa uskoo, että yhteisten tutkinnon osien osaamisen osoittaminen ammatillisten tutkinnon osien yhteydessä onnistuu, jos se on hyvin suunniteltua, huolellisesti toteutettua ja siihen on riittävästi resursseja. Onnistuminen edellyttää YTO-opettajan ja ammatillisen opettajan yhteistyötä.
- Yleensä näytön yhteydessä osaamisen osoittaminen on järkevää ja perusteltua tehdä yksittäisistä osaamistavoitteista, ei kokonaisesta YTO-osa-alueesta kerralla. Yhteisten tutkinnon osien osaamisen osoittaminen erillään ammatillisten tutkinnon osien näytöistä on taas perusteltua silloin, jos osaaminen on luonteeltaan sellaista, ettei sen osoittamiselle löydy näytössä luontevaa tai osaamistavoitteiden ja arviointikriteerien kannalta riittävän laajaa mahdollisuutta, Kaisa lisää.
Opiskelijalla voi olla haasteellista erottaa osaamisen hankkiminen ja osaamisen osoittaminen. Esimerkiksi opiskelijoiden osaamisen arvioinnin oikaisupyynnöissä voi tämä käydä ilmi.
-Opiskelijoiden kanssa on hyvä puhua osaamisen hankkimisen ja osaamisen osoittamisen eroista säännöllisesti ja eri opintojen yhteydessä. Hyvä muistisääntö on, että osaamisen hankkimisessa opiskelija saa käyttää materiaaleja ja eri henkilöiden apua, mutta osaamisen osoittamisessa käytössä ovat vain opiskelijalla itsellään olevat tiedot ja taidot, Kaisa muistuttaa.
Asiantuntijapooli tukee työelämätoimikuntien työtä
Asiantuntijapoolin jäsenet ovat vierailleet työelämätoimikuntien kokouksissa ja yhdessä käytyjä keskusteluja on pidetty hyödyllisenä työelämätoimikuntien tehtävien näkökulmasta.
- YTO-asiantuntijapoolille on järjestetty etätapaamisia ja kaikille avoimet YTO-aamukahvit jatkuvat myös ensi syksynä, kertovat opetusneuvokset Carola Helle-Kolunen ja Tuija Artama ammatillisen koulutuksen yksiköstä.
Työelämätoimikuntien uusi kolmivuotinen toimikausi on käynnistynyt tammikuussa. Työelämätoimikuntien tehtäviin kuuluu näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadun varmistaminen seuraamalla ammatillisten tutkintojen järjestämistä valtakunnallisen palaute-, seuranta- ja arviointitiedon avulla ja tekemällä tarvittaessa vierailukäyntejä näyttöympäristöihin sekä tuottamalla vuosittain tietoa näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadusta. Tehtäviin kuuluu myös osallistua ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteen sekä ammatillisten tutkintojen ja niiden perusteiden kehittämiseen yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa. Lisäksi työelämätoimikunnat käsittelevät tutkintokoulutuksen opiskelijan osaamisen arviointia koskevia oikaisupyyntöjä ja muita laissa ammatillisesta koulutuksesta määriteltyjä tehtäviä.
Tämän kevään aikana toimikunnat ovat koostaneet tilannekuvia omalta toimialaltaan ja tilannekuvat julkaistaan Opetushallituksen verkkosivuilla vuoden 2024 aikana.
Lisätietoja: tyoelamatoimikunnat [at] oph.fi (tyoelamatoimikunnat[at]oph[dot]fi)