Uutinen

Koulupäivän yhteydessä järjestettävällä kerho- ja harrastustoiminnalla vahvistetaan oppilaiden hyvinvointia

Ajankohtaista Perusopetus Opettajat ja kasvattajat
Koulussa ja koulupäivän yhteydessä järjestettävällä maksuttomalla kerho- ja harrastustoiminnalla tuetaan sitä, että jokainen lapsi ja nuori voi löytää mieleisen harrastuksen. Tärkeää on esimerkiksi osallistumisen helppous ja harrastusten monipuolisuus.
Oppilaat työskentelevät pöydän ääressä

Koulujen kerhotoiminta ja Harrastamisen Suomen mallin harrastustoiminta ovat oppilaille maksuttomia ja vapaaehtoisia ja niitä järjestetään ennen tai jälkeen koulupäivän. Kerhotoimintaa voi järjestää myös oppituntien välissä.  

Keskeisenä erona on, että koulujen kerhot ovat perusopetuslain ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa, ja Harrastamisen Suomen mallin harrastustoiminta on nuorisolain mukaista vapaa-ajan toimintaa. Näin ollen koulujen kerhotoiminta on osa maksutonta perusopetusta, kun taas Harrastamisen Suomen mallin harrastustoiminta ei ole koulun toimintaa, vaikka sitä järjestettäisiin koulun tiloissa.

Lapsia ja nuoria kannustetaan kouluissa lähtemään mukaan kokeilemaan harrastuksia, sillä harrastustoiminta vahvistaa monin tavoin hyvinvointia. Oleellista on, että toimintaa järjestetään siten, että jokaisella on mahdollisuus osallistua. Toiminnan järjestäminen on kunnille vapaaehtoista ja siihen on voinut hakea vuosittain valtionavustusta.

Koulun kerhotoiminta vahvistaa yhteisöllisyyttä ja kouluun kiinnittymistä

Koulun kerhotoiminta koulupäivän yhteydessä rakentaa ja rikastuttaa koulun toimintakulttuuria opetussuunnitelman linjausten suuntaisesti. Näin vahvistetaan yhteisöllisyyttä ja oppilaiden kiinnittymistä kouluun. Kerhotoimintaa järjestetään pääasiassa vuosiluokkien 3.–9. oppilaille.

Kerhotoiminnalla edistetään koulussa opittujen tietojen ja taitojen soveltamista ja syventämistä sekä vahvistetaan laaja-alaista osaamista. Kerhoihin osallistuminen tukee oppilaiden psyykkistä ja fyysistä hyvinvointia. On myös tärkeää, että oppilailla on mahdollisuus osallistua kerhotoiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.

Kerhotoiminnan avustuksista vastaa Opetushallitus, joka jakoi avustusta kerhotoimintaan noin 2,9 miljoonaa euroa 197 toimijalle vuonna 2024. Avustusta saaneet opetuksen järjestäjät tarjoavat oppilaille esimerkiksi liikunta-, taide- ja ilmaisutaitokerhoja, kielikerhoja, sirkuskouluja, shakkikerhoja, partiota sekä tunnetaitokerhoja

Harrastamisen Suomen mallin harrastusryhmiä toimii yli 2000 koulussa

Harrastamisen Suomen mallin tavoitteena on koulujen kerhotoiminnan tavoin tukea lasten ja nuorten hyvinvointia mahdollistamalla jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Keskeistä on, että harrastukset tulee valita oppilaiden kuulemisesta saatujen tietojen pohjalta.  Harrastustoimintaa järjestetään perusopetuksen vuosiluokkien 1.–9. oppilaille.

Harrastustoiminnan avulla voidaan tukea turvallista ja merkityksellistä vapaa-aikaa ja ehkäistä yksinäisyyttä, sillä samalla kun lapset ja nuoret oppivat uusia taitoja, he saavat kavereita. Toiminnan kautta useampi oppilas voi harrastaa riippumatta perheen sosioekonomisesta asemasta, asuinpaikasta, kodin etäisyydestä harrastuksiin taikka oppilaan sairaudesta tai vammasta. Harrastustoiminnalla tuetaan myös perheiden hyvinvointia. Kun harrastukset liitetään koulupäivän yhteyteen, vapautuu ilta-aikaa perheiden yhteiseksi ajaksi. 

Aluehallintovirastot jakoivat vuonna 2024 Harrastamisen Suomen mallin toteuttamiseen yhteensä 14 miljoonaa euroa 258 kunnan alueella tapahtuvaan harrastustoimintaan. Myönnetyillä avustuksilla järjestetään toimintaa lukuvuonna 2024–2025, ja niiden avulla voidaan järjestää noin 11 000 harrastusryhmää yli 2000 koulussa. Mallissa ovat mukana kaikki harrastukset: liikunta ja urheilu, taide ja kulttuuri, nuorisoala, tiede, luonto, kädentaidot ja muut harrastukset.  

Tukea ja tietoa saatavilla suunnitelmalliseen harrastustoimintaan  

Kannustamme harrastus- ja kerhokoordinaattoreita, opettajia ja koulukuljetusten järjestäjiä tekemään yhteistyötä toiminnan järjestämisessä ja suunnittelemaan palveluita lapsilähtöisesti. Esimerkiksi koulujen lukujärjestysten ja koulukuljetusten suunnitteluvaiheessa kannattaa huomioida, miten lapset ja nuoret pääsevät osallistumaan kerho- ja harrastustoimintaan.

Opetushallitus tukee kerho- ja harrastustoiminnan järjestäjiä toiminnan järjestämisessä, kehittämisessä sekä avustushauissa.

Lisätietoja

Koulujen kerhotoiminta: Erityisasiantuntija Anne Kolehmainen, anne.kolehmainen [at] oph.fi, +358 29 5331661 
Harrastamisen Suomen malli: Erityisasiantuntija Tarja Vartiainen, tarja.vartiainen [at] oph.fi, +358 295 331 071