Lukiot hakevat oppia ja kumppanuuksia Atlantin takaa
Haastattelimme kahden lukion opettajia ja opiskelijoita, jotka tarttuivat haasteeseen ja lähtivät luomaan yhteyksiä valtameren taakse.
Kestävää kehitystä ja sykähdyttäviä luontokokemuksia
Kauniaisten lukio ja Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio olivat jo kokeneita kansainvälisessä yhteistyössä. Kauniaisten lukiolla tehdään suunnitelmallista kansainvälisyystoimintaa Erasmus+ akkreditoinnin avulla ja Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiolla on tällä hetkellä käynnissä Erasmus+ -liikkuvuushanke Osyk Yhdessä.
Pohjois-Amerikka oli molemmille lukioille uusi suunta. Yhteyksien luomista helpotti molempien kohdalla se, että hanketta suunnitelleella opettajalla oli aiempia kontakteja yhdysvaltalaisiin oppilaitoksiin.
Kauniaisten lukio löysi kumppanikseen Catlin Gabel Schoolin Oregonin Portlandista ja yhteistyötä alettiin rakentaa kestävän kehityksen teemoista. Kahden opettajan ja 12 opiskelijan ryhmä vieraili Oregonissa syksyllä 2023 kymmenen päivän ajan ja keväällä oregonilaiset saapuivat Suomeen.
Kestävän kehityksen haasteet avautuivat konkreettisten esimerkkien kautta.
- Catlin Gabel Schoolissa kasvatetaan koulun alueella seudun alkuperäisiä kasveja, sillä monet niistä ovat lähes hävinneet. Tiny Forest -projektin nimellä kulkeva toiminta otti koululaiset mukaan käytännön työhön luonnon monimuotoisuuden edistämisessä, kertoo hanketta koordinoinut biologian ja maantieteen opettaja Jarmo Kankkunen.
Ryhmä tutustui yhdysvaltalaiseen kansalaispuistojärjestelmään ja telttaili kansallispuistossa. Automatkoilla näkyi merkkejä myös ilmastonmuutokseen liittyvistä uhista, sillä teiden varsilla oli kilometrien mittaisia metsäpalojen tuhoamia alueita.
Oregonilaisten vastavierailu Suomeen oli tiivis: Itämeri-teeman puitteissa ryhmä tutustui muutaman päivän aikana muun muassa Bengtskärin majakkaan, Tvärminnen eläintieteelliseen asemaan ja Nuuksioon.
- Opiskelijamme tuottivat hankkeesta sisältöä eri somekanaviin ja muodostivat kestävän kehityksen ryhmän, joka veti kaupungin ala-asteella aiheesta ryhmätöitä.
Koska kansainvälisyyttä haluttiin jakaa koulussa isommallekin joukolle, pidettiin yhteiskuntaopin kurssilla työpaja, jossa vertailtiin amerikkalaisen ja suomalaisen yhteiskunnan eroja muun muassa työelämän, koulutuksen, ympäristökysymysten ja nuorten kokemien uhkien näkökulmasta.
Oulua ja Ohiota yhdistää musikaali
Oulun Suomalaisessa Yhteiskoulun lukiossa päästiin transatlanttisen yhteistyön avulla vahvistamaan koulun painopistealuetta, kielten opetusta. Koulun English language and literature -opinto-ohjelma tarjoaa tavallista A-kieltä vahvempaa osaamista kielessä ja kulttuurissa, ja opintomatka herätti halun uudistaa opetusta. Suurin muutos on, että englannin ja äidinkielen opettajat ovat nyt tiiviissä yhteistyössä ja molemmilla tunneilla voidaan käsitellä vaikkapa samaa elokuvaa.
Yhteistyökouluksi löytyi Ohiosta Medina High School ja toiseksi kumppaniksi saatiin Columbian yliopisto, jossa on suomen kielen opetusohjelma.
Ensin oululaiset opettajat kävivät virittelemässä yhteistyötä Ohiossa, ja sen jälkeen sinne lähti myös viiden hengen opiskelijaryhmä kahden opettajan kanssa.
Yhtenä tavoitteena hankkeessa oli uusien vaikutteiden löytäminen taidekasvatukseen. Yhdistävä linkki oli molempien koulujen innostus musikaaliin, mutta esitysten toteutuksessa niillä oli erilainen ote.
- Yhdysvalloissa ilmaisutaitoa opitaan tekemällä isoja produktioita. Siinä painottuu esityksen rakentaminen mestari-kisälli-mallilla. Meillä opiskelijat osallistuvat jo teoksen ideoimiseen ja suunnitteluun, kertoo Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion rehtori Riitta-Mari Punkki-Heikkinen.
Viimevuotisella opintomatkalla Ohioon opettajat ja opiskelijat pääsivät seuraamaan esityksen tekemistä. Vaikutuksen teki muun muassa se, että kuorossa yhdistyivät vahvasti laulu ja tanssi.
Yhteistyötä sekä Medina High Schoolin että Columbian yliopiston kanssa halutaan kehittää pitkäjänteisesti. Eri mittaisia vaihtojaksoja voisi olla sekä opiskelijoille että opettajille.
- Olisi hienoa saada kuoron ohjaaja tänne vaihtoon, jotta voisimme ottaa mallia yhdysvaltalaisesta kuorotoiminnasta.
Amerikkalaislukion vierailua Suomeen odotetaan Oulussa jo kovasti, mutta se ei ole vielä saanut rahoitusta jatkoyhteistyöhön. Uutta hanketta kuitenkin kehitellään.
Myös etätyöskentelyn hyödyntäminen kiinnostaa, ja Columbian yliopiston kanssa on jo kokeiltu suomen kielen keskustelutunteja verkon kautta.
Arki on kaikkein yllättävintä
Huikein kokemus molempien lukioiden opiskelijoille oli kotimajoitus. Asuminen perheissä ja koulutunneille osallistuminen avasivat mahdollisuuden tutustua amerikkalaiseen elämäntapaan lähietäisyydeltä.
Nuoret huomasivat, että amerikkalaisilla koululaisilla on paljon tiukemmat säännöt. Perhe ja koulu ovat tiiviissä yhteistyössä erityisesti yksityiskouluissa, ja se tuo lukiolaiselle sekä turvaa että rajoituksia. Yhteisöllisyyttä luovat muun muassa kouluun kytkeytyvät iltapäiväharrastukset ja koulun urheilujoukkueet.
Suomalaisten nuorten itsenäisyys ja liikkumisen vapaus taas hämmästyttivät yhdysvaltalaisia.
Aivan oma lukunsa oli puhelimen käyttö.
- Amerikkalaisessa koulussa ei puhelimia näkynyt, ja vapaa-aikanakin korostettiin sosiaalista yhdessäoloa. Suomen matkalla amerikkalaisnuorilla oli kyllä puhelin mukanaan, mutta sillä pystyi lähinnä tavoittamaan opettajan, kertoo Kauniaisten lukion rehtori Ilpo Ahlholm.
Toisen yllätyksen toivat turvallisuusasiat. Amerikkalaislukioille oli tärkeää varmistaa turvallisuus- ja vastuukysymykset, ja suomalaisryhmä sai allekirjoittaa lomakkeita toinen toisensa perään.
Miksi valita transatlanttinen yhteistyö?
Molempien rehtoreiden mukaan on tärkeää avata nuorille aitoa amerikkalaista elämää.
- Kuvittelemme, että tiedämme paljon Yhdysvalloista sen perusteella, mitä näemme televisiosarjoissa ja elokuvissa. On silmiä avaavaa huomata, että todellinen Yhdysvallat on aika erilainen ja jakautuu moneen erilaiseen todellisuuteen, kuvaa Kauniaisten lukion Ilpo Ahlholm.
Myös Riitta-Mari Punkki-Heikkinen korostaa suuren maan moninaisuutta.
- Yhdysvalloissa on myös poliittisesti kiinnostava tilanne ja sitä on tärkeää seurata. Mehän painotamme koulussa demokratiakasvatusta ja opiskelijoiden valmentamista aktiiviksi yhteiskunnan toimijoiksi.
Sekin on selvää, että Yhdysvallat on sen verran kaukana, ettei läheskään jokainen matkusta sinne omatoimisesti. Koulujärjestelmä on Ahlholmin mukaan kuitenkin sen verran samanlainen, että yhteistyö toimii.
- Ja Transatlantic Classroom tekee toiminnan taloudellisesti mahdolliseksi, sillä se kattaa matkan kulut todella hyvin. Opiskelijan kannalta se on siis tasa-arvoinen.
Hän korostaa, ettei opintomatkoissa ole kyse turismista, vaan monimuotoisesta opiskelusta.
- Se on erilaista, pitkäjänteistä oppimista: matkaan valmistaudutaan, ohjelmaa suunnitellaan yhdessä, ollaan yhteydessä kumppanikouluun ja luodaan suhteet perheiden välille. Amerikkalaiskoulun vierailu Suomessa on iso osa kokonaisuutta.
Opiskelija sitoutuu hankkeeseen kaikkiaan lähes vuodeksi. Osaaminen karttuu yksittäisissä oppiaineissa, mutta myös kielitaito ja kulttuurin tuntemus vahvistuvat.
Myös Punkki-Heikkinen pitää tärkeänä kasvattaa sosiokulttuurista ymmärrystä todellisessa ympäristössä. Biologian ja maantieteen opettaja Jarmo Kankkunen lisää:
- Luonnontieteilijän näkökulmasta sanoen: vuoristoa tai temperaattista sademetsää ei voi kokea verkon kautta.
Kirjoittaja: Päivi Kärnä. Artikkeli on julkaistu Rexi-lehden numerossa 4/2024.