Uutinen

Miten tunnistaa ja puuttua rasismiin kasvatuksessa ja koulutuksessa? – uusi verkosto vahvistaa yhdenvertaisen oppimisen edellytyksiä

Ajankohtaista Ammatillinen koulutus Esiopetus Lukiokoulutus Perusopetus Varhaiskasvatus Tasa-arvo ja osallisuus Opettajat ja kasvattajat
Opetushallitus perustaa kansallisen asiantuntijaverkoston, joka lisää kasvatuksen ja koulutuksen ammattilaisten valmiuksia tunnistaa ja puuttua rasismiin. Myös Opetushallituksen verkkosivuilla julkaistu tukimateriaali auttaa käsittelemään rasismiin liittyviä kysymyksiä varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa.

Kuvituskuva, jossa oppilaat työskentelevät ryhmässä.

Uuden kansallisen asiantuntijaverkoston ja tukimateriaalin avulla Opetushallitus haluaa vahvistaa yhdenvertaisuuden ja sukupuolten tasa-arvon toteutumista kasvatuksessa ja koulutuksessa.  

  – Rasismi ja muu syrjintä voivat vaikuttaa kielteisesti oppijoiden turvallisuuden ja osallisuuden tunteisiin, oppimiseen, koulutuspolkuihin sekä uravalintoihin. Rasistisiin tilanteisiin tulee aina puuttua, sanoo uutta verkostoa koordinoiva erityisasiantuntija Anne Kolehmainen.   

Jokaisella varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjällä on velvollisuus edistää tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä luoda ja rakentaa turvallista oppimisympäristöä. Velvollisuus perustuu eri koulutusasteiden opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteisiin sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin.   

Lisäksi tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä kasvatuksessa ja koulutuksessa ohjaavat lakiin perustuvat tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat.   

Rasismiin ilmiönä voidaan puuttua systeemisellä kehittämisellä – mitä se tarkoittaa?  

Asiantuntijaverkostossa rakennetaan systeemisen kehittämisen avulla yhteistä ymmärrystä siitä, miten syrjiviä käytänteitä, tekoja ja ajattelumalleja voidaan ehkäistä ja purkaa kasvatuksessa ja koulutuksessa.  

– Systeemisyys auttaa ymmärtämään, miten laajasta ilmiöstä rasismissa on kyse ja hahmottamaan ilmiön taustalla vaikuttavia pitkäaikaisia syys-seuraussuhteita. Systeemistä kehittämistä tarvitaan, jotta rasismi ja syrjintä tunnistetaan rakenteellisena ilmiönä ja jotta eriarvoistaviin käytäntöihin voidaan puuttua tehokkaasti, Kolehmainen tarkentaa.

Verkostossa voidaan tarkastella esimerkiksi sitä, miten tiettyjen tekojen, sanojen tai kuvien toistuvuus vaikuttaa oppijoiden oppimiseen.  

– Saatamme huomaamattamme käyttää sanoja tai kuvia, jotka sulkevat tiettyjä ihmisryhmiä ulkopuolelle, emmekä tiedosta niiden tuottamaa eriarvoisuutta, Kolehmainen lisää.    

Verkosto järjestää myös keskustelutilaisuuksia huoltajille sekä eri-ikäisille oppijoille.  

– Rasismin ehkäisyssä tulee kiinnittää erityistä huomiota lasten ja nuorten rasismin ja muun syrjinnän kokemuksiin sekä siihen, miten niitä voidaan aktiivisesti ennaltaehkäistä ja miten niihin voidaan puuttua, Kolehmainen jatkaa.   

Työkaluja ja esimerkkejä rasismin käsittelyyn   

Opetushallituksen julkaisema tukimateriaali avaa rasismin eri muotoja ja kuvaa esimerkein, miten ne voivat ilmetä kasvatuksessa ja koulutuksessa. Lisäksi tukimateriaalin avulla voi perehtyä rasismin tunnistamisen ja purkamisen avainkäsitteisiin, kuten valkonormiin tai rodullistamiseen, jotka auttavat hahmottamaan ilmiön monitahoisuutta eri tilanteissa.   

Tukimateriaali sisältää myös eri järjestöjen, tutkijoiden ja viranomaisten tuottamia oppaita, joita voi hyödyntää rasismin ehkäisyssä ja siihen puuttumisessa sekä teemaa käsitteleviä selvityksiä, tutkimuksia, raportteja, tilastoja ja kokemustietoa.    

Materiaali on suunnattu erityisesti kasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen ammattilaisille, mutta sitä voivat hyödyntää myös muut aiheesta kiinnostuneet.   

Lisätiedot:  

Erityisasiantuntija Anne Kolehmainen   
anne.kolehmainen [at] oph.fi tai perusopetus [at] oph.fi  
p. +358 29 5331661