Uutinen

Opetushallituksen asiakaskysely 2024: palveluiden asiantuntemus saa kiitosta, tiedon löydettävyyteen toivotaan parannusta

Ajankohtaista Aikuiskoulutus Ammatillinen koulutus Esiopetus Kansalaistoiminta Korkeakoulutus Kulttuuri Lukiokoulutus Nuorisotyö Perusopetus Liikunta ja urheilu Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus Taiteen perusopetus Vapaa sivistystyö Varhaiskasvatus Laatu ja kehittäminen
Kehitämme koulutusta, varhaiskasvatusta ja jatkuvaa oppimista sekä edistämme kansainvälisyyttä eri palveluidemme avulla. Toteutamme vuosittain asiakaskyselyn, jonka avulla keräämme tietoa siitä, miten palvelumme ovat onnistuneet. Kyselyssä saadun palautteen pohjalta jatkamme muun muassa tiedon löydettävyyden parantamista.
Opettaja selittää puheellaan ja käsillään useille, erikulttuurisille opiskelijoille.

Syyskuussa 2024 avoinna olleeseen Opetushallituksen palveluiden asiakaskyselyyn vastasi yhteensä noin 1700 henkilöä eri taustoista. Vastaajamäärä nousi edellisestä vuodesta ja otos edustaa kattavasti suurimpia asiakasryhmiämme eri puolelta Suomea.

Kyselyyn vastaajista noin puolet käyttää Opetushallituksen palveluita päivittäin tai viikoittain. Kyselyssä Opetushallituksen palveluiden kokonaisarvosana oli 3,7 (asteikolla 1–5). Vastaajat pitivät Opetushallituksen palveluita asiantuntevina ja luotettavina, vuorovaikutusta ja uusiutumiskykyä toivottiin enemmän. 

Kyselyyn vastanneista asiakkaista suurin osa asioi Opetushallituksen palveluissa sähköisesti. Myös tapahtumiin, webinaareihin ja koulutuksiin osallistuminen oli yleistä. Opetushallituksen webinaarit ja koulutukset saivat paljon kiitosta vastaajilta.

Palautteen pohjalta kaikki palveluosoitteet nyt kootusti saatavilla

Kyselyn vastaajat toivoivat Opetushallituksen kehittävän erityisesti tietojen löydettävyyttä ja selkeää viestintää sekä vuorovaikutusta.

Asiakaskyselyn palautteiden pohjalta Oph.fi-verkkosivustolle on lisätty ”Näin asioit” -kokonaisuus, jolta löytyy kootusti asiointipalveluidemme yhteystiedot. 

–  Uuteen asiointikokonaisuuteen on koottu palveluittain tiedot palveluosoitteistamme, joiden kautta kysymys päätyy nopeimmin vastaavalle asiantuntijalle, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Annika Grönholm

Myös muuhun tietojen löydettävyyteen ja ohjeistusten selkeyteen tullaan tekemään parannuksia.

Kyselyn vastaajien parissa tunnetuimpia Opetushallituksen palveluista olivat Oph.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus. Kaikki Opetushallituksen palvelut löytyvät kootusti alla olevan linkin kautta. 

Asiakaspalvelussa voi esiintyä viivettä

Kyselyn vastaajat toivoivat parantamista myös asioinnin nopeuteen ja palveluiden käytön helppouteen. Valtionhallinnon määrärahaleikkaukset vaikuttavat valitettavasti myös Opetushallitukseen ja palveluissa voi esiintyä aikaisempaa enemmän viivettä, mutta pyrimme siihen, että muutokset näkyvät asiakkaille mahdollisimman vähän.

Lämmin kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!

Lisätietoja 

  • asiakaspalvelupäällikkö Annika Grönholm annika.gronholm [at] oph.fi, p. 029 533 1053
  • asiakaskokemuspäällikkö Elina Piskonen elina.piskonen [at] oph.fi, p. 029 533 1114

Opetushallituksella asiakkaita ysiluokkalaisista opetusalan ammattilaisiin

Opetushallituksen tehtävänä on kehittää koulutusta, varhaiskasvatusta ja elinikäistä oppimista sekä kansainvälisyyttä ja hoitaa näihin liittyviä palvelutehtäviä. Opetushallitus vastaa opetussuunnitelmien perusteiden laadinnasta ja tuesta sekä tuottaa useita valtakunnallisesti tärkeitä digitaalisia palveluja ja tietovarantoja. Opetushallituksen tehtäviin kuuluvat myös ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen ja kielitutkintojen järjestäminen sekä kansainvälistymispalvelut, jotka tarjoavat mahdollisuuksia kansainväliseen vaihtoon tai harjoitteluun, vapaaehtoistyöhön osallistumiseen sekä apurahan hakemiseen sekä organisaatioille ohjelmia ja avustuksia sekä koulutusviennin palveluita.
Kohtaamme Opetushallituksessa vuosittain satoja tuhansia asiakkaita eri kanavissa ja verkkopalvelujamme ja niiden tietoja käytetään kymmeniä miljoonia kertoja vuodessa. Palveluitamme käyttävät esimerkiksi opiskelemaan hakevat ysiluokkalaiset, opinto-ohjaajat, rehtorit, opettajat, Suomessa opiskelemista harkitsevat kansainväliset opiskelijat ja kielitutkintojen suorittajat. Tuotamme muun muassa perusteita, ohjeita ja neuvontaa, myönnämme rahoitusta, kustannamme oppikirjoja ja ylläpidämme useita tärkeitä digitaalisia palveluita.