Opetushallituksen asiakaskysely 2024: palveluiden asiantuntemus saa kiitosta, tiedon löydettävyyteen toivotaan parannusta
Syyskuussa 2024 avoinna olleeseen Opetushallituksen palveluiden asiakaskyselyyn vastasi yhteensä noin 1700 henkilöä eri taustoista. Vastaajamäärä nousi edellisestä vuodesta ja otos edustaa kattavasti suurimpia asiakasryhmiämme eri puolelta Suomea.
Kyselyyn vastaajista noin puolet käyttää Opetushallituksen palveluita päivittäin tai viikoittain. Kyselyssä Opetushallituksen palveluiden kokonaisarvosana oli 3,7 (asteikolla 1–5). Vastaajat pitivät Opetushallituksen palveluita asiantuntevina ja luotettavina, vuorovaikutusta ja uusiutumiskykyä toivottiin enemmän.
Kyselyyn vastanneista asiakkaista suurin osa asioi Opetushallituksen palveluissa sähköisesti. Myös tapahtumiin, webinaareihin ja koulutuksiin osallistuminen oli yleistä. Opetushallituksen webinaarit ja koulutukset saivat paljon kiitosta vastaajilta.
Palautteen pohjalta kaikki palveluosoitteet nyt kootusti saatavilla
Kyselyn vastaajat toivoivat Opetushallituksen kehittävän erityisesti tietojen löydettävyyttä ja selkeää viestintää sekä vuorovaikutusta.
Asiakaskyselyn palautteiden pohjalta Oph.fi-verkkosivustolle on lisätty ”Näin asioit” -kokonaisuus, jolta löytyy kootusti asiointipalveluidemme yhteystiedot.
– Uuteen asiointikokonaisuuteen on koottu palveluittain tiedot palveluosoitteistamme, joiden kautta kysymys päätyy nopeimmin vastaavalle asiantuntijalle, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Annika Grönholm.
Myös muuhun tietojen löydettävyyteen ja ohjeistusten selkeyteen tullaan tekemään parannuksia.
Kyselyn vastaajien parissa tunnetuimpia Opetushallituksen palveluista olivat Oph.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus. Kaikki Opetushallituksen palvelut löytyvät kootusti alla olevan linkin kautta.
Asiakaspalvelussa voi esiintyä viivettä
Kyselyn vastaajat toivoivat parantamista myös asioinnin nopeuteen ja palveluiden käytön helppouteen. Valtionhallinnon määrärahaleikkaukset vaikuttavat valitettavasti myös Opetushallitukseen ja palveluissa voi esiintyä aikaisempaa enemmän viivettä, mutta pyrimme siihen, että muutokset näkyvät asiakkaille mahdollisimman vähän.
Lämmin kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!
Lisätietoja
- asiakaspalvelupäällikkö Annika Grönholm annika.gronholm [at] oph.fi, p. 029 533 1053
- asiakaskokemuspäällikkö Elina Piskonen elina.piskonen [at] oph.fi, p. 029 533 1114